صنعت مرغداری خراسان جنوبی در آستانه ورشکستگی

صنعت مرغداری خراسان جنوبی در آستانه ورشکستگی
کمبود نقدینگی و نوسان قیمت مرغ و دان موجب شده تا مرغداران در قطب تولید مرغ شرق کشور تا مرز ورشکستگی پیش بروند در این میان صادرات مرغ به افغانستان می تواند کلید راهگشا برای حل مشکل این صنعت در خراسان جنوبی باشد.
استان خراسان جنوبی به دلیل مزیتهایی که از آن بهره‌مند است، دارای ظرفیت‌های بالایی در تولید گوشت، به ویژه در بخش طیور و گوشت مرغ است و همه ساله تولید انبوه این محصول علاوه بر تأمین نیاز داخلی به عنوان یک کالای صادراتی نیز ارزش افزوده مناسبی برای این استان به همراه دارد.
صنعت مرغداری یکی از صنایع غذایی است که خراسان جنوبی در آن رشد چشمگیری داشته و پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار اولین صنعت درآمد زای استان بوده و خراسان جنوبی در این حوزه رتبه سوم کشور را دارد.
استان خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید مرغ گوشتی در شرق کشور مطرح است و سالانه بیش از 45 هزار تن گوشت مرغ تولید دارد که 70 درصد تولید استان به سایر استانهای کشور صادر می شود.
علی رغم اینکه 387 واحد پرورش مرغ گوشتی در خراسان جنوبی فعال است مرغداران با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که این صنعت سود آور استان را تا مرز ورشکستگی پیش برده است.
در سال های اخیر متاسفانه نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ، شیوع بیماری های مختلف میان طیور، افزایش قیمت دانه مانند ذرت و سویا به دلیل تحریم ها، افزایش روند های پرداخت وام به مرغداران و خرید امانی مرغ توسط کشتارگاه ها و سایر خریداران موجب شده که این صنعت در استان دچار مشکل شود.
بیشتر مرغدارن استان بر این نکته تکیه دارند که صادرات مرغ زنده به کشور افغانستان علاوه بر فروش در بازارهای داخلی راهگشای مشکلات آنها بوده و می تواند بسیاری از مرغداران را از ورشکستگی و قشر عظیمی از کارگران را از خطر بیکاری نجات دهد.
کمبود نقدینگی و نوسان قیمت بلای جان مرغداران شده است
مرغدار بیرجندی نوسان قیمت و کمبود نقدینگی را بلای جان مرغداران و آفت صنعت مرغداری در خراسان جنوبی عنوان کرد.
حسین عجمی در گفتگو با مهر، با بیان این که در حال حاضر کمبود نقدینگی بلای جان مرغداران شده و عده زیادی از آنها را ورشکست کرده است، گفت: متاسفانه پس از تشدید تحریم ها به دلیل که قسمت اعظم خوراک و داروی طیور نظیر ذرت و سویا وارداتی بود و با افزایش قیمت زیاد در مقابل کاهش قیمت مرغ روبرو شد بسیاری از مرغداران نتوانستند خوراک دام خود را تهیه و به ناچار این صنعت را کنار گذاشته و کارگران آنها بیکار شدند.
وی با اشاره به شیوع بیماری های واگیر دار در مرغداری ها افزود: شیوع بعضی از بیماریها نظیر آنفلولانزا و نیوکاسل موجب می شود که در مدت دو تا سه روز تمامی طیور و مرغ های داخل سالن در اثر مریضی از بین بروند در اثر بروز این بیماری ها مرغدار تمامی مرغ های خود یا قسمت اعظم آنها را از دست داده و اگر دوباره نتواند سرپا شود به طور حتم ورشکسته می شود و هزینه بیمه هم در صورت بروز این بیماری ها نمی تواند خسارت مرغدار را جبران کند.
مرغدار بیرجندی عنوان کرد: نوسان قیمت مرغ موجب شده که خریداران مرغ را به قیمت مناسب نخریده و کشتارگاه ها هم مرغ مرغدار را به صورت امانی می خرند به همین دلیل مرغ دار تمام نقدینگی خود را از دست می دهد.
عجمی با اشاره به این که مرغداران نمی توانند به راحتی مرغ خود را به افغانستان صادر کنند و در این زمینه آیین نامه ها دست پا گیر هستند، گفت: صادرات مرغ به افغانستان راهکار رهایی مرغداران از بن بست های کمبود نقدینگی و افزایش سود آوری است.
وی ادامه داد: با صادرات مرغ به افغانستان برای دولت و مرغداران ارز آوری ایجاد شده و حماسه اقتصادی و تولید ملی محقق می شود.
ثبات قیمت از ضرر مرغداران جلوگیری می کند
یکی دیگر از مرغداران بیرجندی با بیان این که مرغداران از نوسان قیمت بیشترین آسیب را می بینند، افزود: اگر مسئولان و اتحادیه مرغداران با همکاری یکدیگر قیمت مرغ را در کشور ثبات کنند مرغداران متضرر نشده و سود واقعی خود را از این صنعت دریافت می کنند.
چاجی در گفتگو با مهر، با بیان این که در حال حاضر مشکل تمامی مرغداران در سطح استان کمبود نقدینگی است، می گوید: اگر مرغ مرغدار به قیمت مناسب خریداری شده و پول آن به صورت نقدی پرداخت شود مرغداران قادر به ادامه کار خود خواهند بود.
 وی با بیان این که شیوع بیماری های مختلف در میان طیور گاهی عامل ورشکستگی همیشگی یک مرغدار است، گفت: همکاری جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی با مرغداران خوب بوده ولی متاسفانه روند های پرداخت وام خیلی کند است.
مرغدار بیرجندی با بیان این که متاسفانه اتحادیه مرغداران آنچنان که باید همکاری خوبی با مرغداران ندارد، تصریح کرد: در صورت بهبود همکاری اتحادیه با مرغدارن به عنوان تنها دارنده مجوز صادرات مرغ در استان به افغانستان نه تنها وضعیت مرغداران به دلیل صادارات مرغ زنده به افغانستان بهبود می یابد بلکه وضعیت ارز آوری در کشور و استان رشد می کند.
چاجی با اشاره این که هر مرغداری 10 هزار قطعه ای به طور متوسط برای 5 نفر اشتغال زایی دارد، افزود: با توجه به این که صنعت مرغداری در خراسان جنوبی حرف اول را می زند و نزدیک به 40 درصد از مرغ مورد نیاز استان های همجوار به وسیله خراسان جنوبی تامین می شود ورشکستگی این صنعت علاوه بر بروز مشکلات جدی برای سرمایه گذاران موجب افزایش رکود و بیکاری هم در استان می شود.
وی یادآور شد: دولت باید زمینه بهبود صنعت مرغداری را در استان فراهم کند تا از سرمایه مرغدارن به عنوان تولید کننده ایرانی و از کار کارگران به عنوان اقشار محروم جامعه حمایت لازم به عمل آید.
صادارت مرغ به افغانستان راهگشای مشکلات مرغداران خراسان جنوبی
پورشمسیان از دیگر مرغداران بیرجندی با بیان این که مشکلات مرغدارن استان در زمینه صنعت مرغداری یکسان هستند، بیان داشت: صادرات مرغ به افغانستان می تواند راهگشای مشکلات مرغداران استان باشد.
وی با اشاره به این که همکاری دامپزشکی و جهاد کشاورزی با مرغداران خراسان جنوبی خوب است، داد: در صورت همکاری بیشتر سازمان دامپزشکی برای صادارت مرغ زنده به افغانستان وضعیت مرغداران استان با رشد جهشی روبه رو خواهد شد.
وی در ادامه ثبات قیمت و خرید نقدی مرغ از مرغدارن را از دیگر راهکارهای حل مشکلات مرغدارن برشمرد.
صادارت مرغ به افغانستان هیچ محدودیت بهداشتی ندارد
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این که مرغ خراسان جنوبی قابلیت صاردات را دارد و در زمینه بهداشتی هیچ مشکلی ندارد، افزود: مرغدارن برای صادارت مرغ زنده به افغانستان باید مراحل آزمایشگاهی اداره دامپزشکی را طی کرده و مرغ آنها نشانه استاندارد و کیفیت مطلوب بهداشتی را دریافت کند.
محمد علی رضایی به خبرنگار مهر گفت: پس از آن مرغداران با کمک اتحادیه و یا کسانی که دارای کارت بازرگانی هستند با اجازه سازمان صنعت، معدن و تجارت می توانند مرغ مازاد مصرف بازار داخلی را به خارج از استان صادر کنند.
وی عنوان کرد: انجام روند های آزمایشگاهی برای صادارت مرغ به این دلیل است که به اعتبار کشور در عرصه صادرات مواد غذایی لطمه ای وارد نشود.
وی افزود: اجازه برای صادارت مرغ علاوه بر داشتن گواهی و تاییدیه های بهداشتی نیازمند اجازه سازمان صنعت معدن و تجارت است زیرا این سازمان زمانی اجازه صادرات را به مرغداران می دهد که بازارهای داخلی از نظر ذخیره مرغ دچار کمبود نباشند.
رضایی تصریح کرد: زمانی که مرغ در بازارهای داخلی کمیاب است صادارت بی رویه موجب افزایش تورم در بازارهای داخلی می شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآورشد: این سازمان در صورتی که مرغداران بتوانند تاییدیه های بهداشتی را دریافت کنند برای مرغدارن هیچ منعی در زمینه صادارات ایجاد نکرده و از مرغداران حمایت می کند.

 
نظرات شما
  •  

    حمید تخم افشان گفت : ۹۳/۰۶/۱۵

    سلام
    من بعد از چند سال هزینه سنگین واسه اتومات سازی سالونم انجام دادم ولی دوره پیش بسیار مرغ خوبی داشتم ولی بازم ضرر کردم بخدا یه فکر به حال مرغدارای بیچاره توی ایران بکنین

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com