صنعت مرغ کشور با تولید لاین بومی بی‌نیاز از واردات می‌شود

صنعت مرغ کشور با تولید لاین بومی بی‌نیاز از واردات می‌شود
رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی از تولید لاین بومی مرغ آرین در کشور خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این خط تولید از واردات لاین های نژاد گوشتی و تخمگذار بی‌نیاز خواهیم شد.
جهانگیر پرهمت در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در جمع خبرنگاران افزود: علاوه بر روش‌های اصلاح نژادی قبلی، برنامه جدیدی با عنوان اصلاح نژاد دو منظوره برای دام‌های سنگین طی سال جاری در دست اقدام  است.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج  کشاورزی افزود: تاکنون در کشور گاوهای دو منظوره شیری و گوشتی وجود نداشته است و تنها از یک نژاد گاو شیری یا گوشتی بهره‌گیری می‌شد.
پرهمت افزود: با اصلاح‌نژاد دو منظوره دام‌های سنگین علاوه بر افزایش تولید از کیفیت مطلوب شیر و گوشت نیز برخوردار می‌شویم.
وی ادامه داد: هم اکنون زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز اصلاح نژاد دو منظوره دام های سنگین در استان مازندران ایجاد شده است، بنابراین از نژادهای برتر بومی کشور و سایر کشورها استفاده خواهد شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نژاد گاو شیری در حد مطلوب وجود دارد، اما نژاد گوشتی زیادی نداریم که این نیز از طریق اصلاح نژاد دو منظوره می‌تواند افزایش یابد و با اجرای این طرح در کشور در زمینه تولید گوشت قرمز نیز به خودکفایی می‌رسیم.
تولید لاین بومی مرغ آرین در کشور
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به تولید لاین (مرغ لاین: سرمنشا تولید مرغ اجداد، مرغ مادر و جوجه یکروزه) بومی مرغ آرین در بابل کنار اشاره کرد و گفت: هم اکنون برای توسعه اصلاح نژاد مرغ‌های گوشتی و تخمگذار نیز با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اقدامات لازم صورت گرفته است، تا به کمک این موسسه لاین های جدید نژاد گوشتی و تخمگذار در کشور تولید شود و برای این منظور ظرفیت‌سازی لازم صورت گیرد.
سازمان تحقیقات کشاورزی رتبه اول منطقه و 13 جهان را دارد
پرهمت تصریح کرد: براساس گزارش موسسات بین‌المللی علمی و تحقیقاتی در سال 2012، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رتبه اول در منطقه را به خود اختصاص داده است.
وی اظهارکرد: همچنین با پیشرفت این سازمان در علوم و فنون جدید رتبه 13 در جهان را کسب کرد که تمامی این دستاوردها پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش محققان و پژوهشگران این موسسه به دست آمده است.
افزایش چهار برابری تولید با رشد 20 درصدی سطح زیر کشت در کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی حجم تولید کشاورزی 25 میلیون تن بوده که هم اکنون این رقم به 118 میلیون تن رسیده است.
پرهمت افزود: طی این مدت افزایش محصولات کشاورزی در حالی صورت گرفته که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کمتر از 20 درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی با افزایش بهره وری چهار برابر رشد را نشان می دهد.
به گفته پرهمت طی سالهای گذشته در هر هکتار از مزارع تولید برنج 2.5 تن محصول به دست می‌آمد که هم اکنون این رقم به پنج تن در هکتار رسیده است.
وی تاکید کرد: طی سالهای اخیر با وجود دستاوردهای سازمان تحقیقات کشاورزیِ در زمینه معرفی ارقام جدید پرمجصول و مقاوم به بیماری، آفات، کم آبی، خشکسالی، سرما و گرمای زودرس و دیررس تحول چشم‌گیری در بخش کشاورزی کشور پدید آمده است.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر تولید محصول سالم در اولویت برنامه‌ این سازمان و وزارتخانه قرار دارد که به طور جدی در دست اقدام است.
70 درصد واکسن دامی در کشور تولید می‌شود
پرهمت در مورد تامین واکسن دامی افزود: در راستای تولید فرآورده‌های لبنی و گوشتی سالم، در حال حاضر 70 درصد واکسن مورد نیاز این بخش در داخل تولید می‌شود و برای خودکفایی در این بخش برنامه‌ریزی می‌شود.
وی گفت : تلاش می شود تا کمتر از 30 درصد واکسن باقیمانده که از خارج تامین می‌شود، نیز در داخل تولید و در اختیار بهره‌برداران این محصول قرار گیرد.
این مقام مسئول اظهار داشت: در ابتدای انقلاب اسلامی یک هزار طرح تحقیقاتی، 10 ایستگاه تحقیقاتی و 6 موسسه ملی در کشور وجود داشت که با پیروزی انقلاب اسلامی تعداد طرح های تحقیقاتی به 9 هزار مورد، ایستگاه، پایگاه و مزارع تحقیقاتی به 345 مورد و موسسه ملی به 24 مورد رسیده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com