صنعت مرغ داری استان نفس های آخر را می کشد

صنعت مرغ داری استان نفس های آخر را می کشد
گویی مشکلات صنعت پرورش طیور در کشورمان از جمله در خراسان شمالی تمامی ندارد. پرورش مرغ در استان با گردش مالی ماهانه بیش از 20 میلیارد ریال، اگر بزرگ ترین صنعت موجود در استان نباشد، جزو بزرگ ترین آن ها به شمار می رود؛ صنعتی که به واسطه آن حداقل 11 گروه شغلی به طور مستقیم در آن مشغول به کار هستند.
این صنعت اما هیچ گاه حد وسط ندارد و قیمت مرغ گاه چنان بالا می رود که وقتی دولت با کمک های خود قیمت آن را حدود 20 هزار ریال پایین می آورد، روز به نیمه نرسیده است، تمام مرغ فروشی ها بیکار می شوند و گاه مانند شرایط حال حاضر، قیمت هر کیلو مرغ زنده با قیمت یک پفک بزرگ برابر می شود! این وضعیت هر چند هم به ضرر مرغ دار و هم مصرف کننده است، اما بیشتر، این مرغ دار است که گاه ممکن است از شدت سود بالا و گاه به خاطر ضرر و زیان جبران ناپذیر، تا مرز سکته پیش برود!
این صنعت هم اکنون دچار رکود شده است و فعالان این عرصه می گویند اگر روند فعلی ادامه یابد، چند ماه دیگر باید تعطیلی تمام مرغ داری های استان را شاهد باشیم.
ضرر مرغ داران
بزرگ ترین پرورش دهنده و تولید کننده مرغ می گوید: با توجه به شرایط فعلی در دوره اخیر، از 3 واحد مرغ داری خود 2 واحد را تعطیل کرده و میزان جوجه ریزی در این دوره را از 120 هزار قطعه به 40 هزار قطعه کاهش داده ام.
«کریم حصاری»، افزایش قیمت دان مرغ، جوجه یک روزه و دیگر اقلام لازم برای پرورش مرغ و در مقابل، افت شدید قیمت مرغ زنده را مهم ترین دلایل این کاهش 3 برابری جوجه ریزی اعلام می کند و می افزاید: هم اکنون پرورش هر قطعه مرغ طی یک دوره 70 تا 75 هزار ریال هزینه دارد اما با توجه به تعیین قیمت 29 هزار و 500 تا 30 هزار ریالی قیمت هر کیلو مرغ زنده، به ازای هر مرغ بین 10 هزار تا 15 هزار ریال ضرر می کنم و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، در دوره بعدی دیگر جوجه ریزی نخواهم کرد.
وی اظهار می کند: در صورت ادامه این روند و حمایت نکردن دولت و شرکت پشتیبانی دام، از زیرمجموعه های سازمان صنعت، معدن و تجارت، این صنعت در خراسان شمالی به طور کامل تعطیل می شود. یک مرغ دار در اسفراین نیز که مدعی می شود از 9 مرغ داری این شهرستان هم اکنون فقط 3 یا 4 مرغ داری فعال است، اظهار می کند: در دوره اخیر 20 هزار قطعه جوجه ریزی کرده ام ولی اگر قیمت های فعلی تا 15 روز آینده باقی بماند، در این دوره 100 میلیون ریال ضرر خواهم کرد.
«سنگ سفیدی» با بیان این که به 5 درصد سود هم راضی است، می افزاید: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده 30 هزار ریال است و اگر به 32 هزار ریال هم برسد، باز راضی هستم، اما اگر قیمت های فعلی باقی بماند، در دوره بعدی مرغ داری من هم تعطیل خواهد شد و با ادامه روند فعلی، بدون شک بازار دوباره با کمبود مرغ روبه رو می شود و قیمت آن دوباره سر به فلک می کشد.
وی خاطر نشان می کند: من نه اجاره بهای سالن پرورش مرغ را می پردازم و نه دغدغه بازپرداخت اقساط و بهره های بانکی را دارم اما با این شرایط 100 میلیون ریال ضرر می کنم و حالا مرغ داری که این شرایط مرا ندارد، با حداقل 200 میلیون ریال ضرر مواجه می شود.
وی پرداخت نشدن پول از طرف واسطه ها را از دیگر مشکلات متعدد مرغ داران بر می شمرد و در همین ارتباط می گوید: در دوره اخیر یک واسطه گر با دادن چک 2 میلیارد و 100 میلیون ریالی مرغ هایم را خریداری کرد اما هم اکنون حاضر به پرداخت پولم نیست.
وی تصریح می کند: مرغ داری ریسک بالایی را می طلبد و طی دوره اخیر، یکی از مرغ داران این شهرستان ناچار شد به دلایلی از جمله شیوع بیماری، 30 هزار قطعه جوجه خود را معدوم کند و این یعنی ده ها میلیون ریال سرمایه خود را برای ادامه کار از دست داده است.
به گفته وی، در این شرایط، اگر مرغ دار با تمام زحمت ها و تلاش هایی که دارد، به دلیل قیمت پایین نیز ضرر کند، دیگر انگیزه ای برای ادامه کار وجود ندارد و منجر به تعطیلی این صنعت می شود.
این مرغ دار یادآور می شود: در ماه های اخیر هر بار دان مرغ 4 تا 5 میلیون ریال نسبت به گذشته گران تر شده است و هزینه واکسن 20 هزار جوجه نیز با صد درصد افزایش از 10 میلیون به 20 میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.
وی تأکید می کند: انتظار ندارم قیمت مرغ به 70 یا 80 هزار ریال افزایش یابد تا سود سرشاری عایدم شود، اما حداقل باید 2 هزار ریال قیمت مرغ زنده افزایش پیدا کند تا ضرر جبران ناپذیری نداشته باشم.
نارضایتی مرغ داران از عملکرد شرکت پشتیبانی دام
دیگر مرغ دار استان مهم ترین مشکل مرغ داران را نبود حمایت و نظارت لازم از مسئولان نهادهای دولتی می داند و می گوید: شرکت پشتیبانی دام و طیور، سویای یارانه ای را در ازای تحویل مرغ، به مرغ دار می دهد و با این شرایط، مرغ دار باید به جای سویای کیلویی 9 هزار ریالی، ابتدا سویای 20 هزار ریالی را از بازار آزاد بخرد. «شریفیان» می افزاید: با این شرایط قیمتی، مرغ دار به شدت زیان می بیند و دیگر توان جوجه ریزی برای دوره بعد را نخواهد داشت تا بخواهد مرغ هایش را به شرکت پشتیبانی بدهد و سویا تحویل بگیرد.
وی ادامه می دهد: یک بار از شرکت پشتیبانی تقاضا کردم در ازای گرفتن ضمانت، سویا به من تحویل دهد تا پس از سپری شدن دوره و تبدیل جوجه ها به مرغ، آن ها را تحویل دهم، اما قبول نکردند.
وی خاطر نشان می کند: شرکت پشتیبانی دام و طیور فقط مرغ منجمد و بسته بندی شده را از مرغ دار تحویل می گیرد و این یعنی مرغ دار، خود باید مرغ را کشتار و ضایعات آن را جدا کند، سپس سردخانه ببرد و بسته بندی کند که با این شرایط ترجیح می دهد مرغ ها را به واسطه ها بسپرد و این واسطه ها هستند که سود حاصل از توزیع سویای یارانه ای نصیب آن ها می شود. وی با اشاره به گرانی قیمت دیگر نهاده ها مثل دارو و واکسن تصریح می کند: یک لیتر داروی 150 هزار ریالی اکنون 300 هزار ریال شده است و قیمت نهاده های مختلف نیز ساعت به ساعت بالا می رود، اما نرخ تعیین شده برای مرغ هم چنان پایین است.وی با اشاره به مشقت های بالای مرغ داری و هم چنین ریسک پذیری بالای آن تأکید می کند: مسئولان باید قیمتی را برای مرغ تثبیت کنند که نه در حق مرغ دار ظلم شود و نه در حق مصرف کنندگان.
کاهش 35 درصدی جوجه ریزی در استان
مدیر عامل اتحادیه مرغ داران گوشتی و تخم گذار خراسان شمالی که از کاهش 35 درصدی جوجه ریزی در استان طی یک ماه گذشته خبر می دهد، می گوید: میزان جوجه ریزی مرغ داری های استان از 480 هزار قطعه طی دوره مهرماه به 267 هزار قطعه در دوره آبان ماه کاهش یافته است.
«عباس پور» با بیان این که میزان استحصال گوشت مرغ نیز در این مدت از هزار و 91 تن به 771 تن کاهش یافته است، می افزاید: قیمت دان مرغ با وجود حمایت هایی که می شود، هنوز بالاست و از طرفی، دیگر هزینه های مرغ داری نیز به شدت بالا رفته است. به گفته وی، هزینه های واکسیناسیون هم اکنون صد درصد افزایش یافته است و با توجه به آغاز فصل سرما هزینه های سوخت مرغ داری ها نیز چند برابر شده است، اما امسال خبری از بسته های حمایتی ناچیز سال گذشته هم نیست.
وی خاطر نشان می کند: قیمت جوجه یک روزه، دستمزد کارگران و هزینه های حمل و نقل نیز نسبت به سال گذشته رشد قیمت زیادی داشته است اما با این وضعیت، قیمت مرغ زنده در بازار، بسیار اندک و 30 هزار ریال است که به هیچ وجه برای مرغ دار سودآور نیست.
وی مدعی می شود: ادامه این روند ممکن است منجر به رکود کامل صنعت طیور در استان شود که گردش مالی حدود 25 میلیارد ریالی در ماه دارد یا حتی طی ماه های آتی ممکن است که دوباره با کاهش شدید تولید و عرضه مرغ، قیمت آن به یک باره افزایش ناگهانی داشته باشد.وی با اشاره به این که چندین گروه شغلی از جمله مرغ دار، کارگران مرغ داری، دام پزشکان و تکنیسین های تزریق واکسن، توزیع کنندگان نهاده ها، واسطه ها، کشتارگاه، عوامل کشتار و فروشندگان مرغ در چرخه این صنعت مشغول به کار هستند، اظهار می کند: مرغ داران نه دوست دارند در ماه هایی از سال، قیمت مرغ به میزان زیادی بالا رود و نه در ماه هایی نیز به شدت کاهش یابد، بلکه از سوی سازمان مربوطه دولتی انتظار تثبیت یک قیمت مناسب و عادلانه را دارند که نه مرغ دار دچار زیان شود و نه حقوق مصرف کنندگان نادیده گرفته شود.
کاهش جوجه ریزی طبیعی است
با وجود اظهارات این مرغ داران و اظهار نگرانی آن ها از وضعیت موجود و آتیه صنعت پرورش طیور در استان، مدیر عامل شرکت پشتیبانی دام سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی کاهش جوجه ریزی طی ماه اخیر را طبیعی می داند و می گوید: همواره در برخی از ماه های سال، تولید گوشت مرغ بالا می رود و به همین دلیل مرغ داران، جوجه ریزی خود را کاهش می دهند.
«احمدیان» با بیان این که در آبان سال جاری 290 هزار قطعه جوجه ریزی در استان داشته ایم، این آمار را در مدت مشابه سال قبل 223 هزار قطعه اعلام می کند و می افزاید: شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از مرغ داران در ازای خرید مرغ با قیمت مصوب که از سوی مرکز اعلام شده است، نهاده های خوراک طیور را به آنان تحویل می دهد و هیچ محدودیتی نیز برای خرید مرغ از سوی این واحد وجود ندارد.
وی خاطر نشان می کند: در استان هایی که میزان جوجه ریزی آنان نیز بسیار بالاست، در این ماه ها جوجه ریزی کاهش می یابد.
وی تصریح می کند: این شرکت، مرغ های خریداری شده از مرغ داران را ذخیره می کند تا در ماه هایی که مصرف مرغ افزایش می یابد، این محموله ها را برای جلوگیری از افزایش قیمت ها به بازار تزریق کند.
وی هم چنین در رابطه با دریافت مرغ از مرغ داران به شکل مرغ بسته بندی شده اظهار می دارد: شرکت پشتیبانی امور دام، متصدی انجام امور بخش خصوصی نیست.
وی در رابطه با عرضه سویا به مرغ دار قبل از تحویل مرغ نیز اظهار می کند: تاکنون دستورالعملی در این رابطه به ما ابلاغ نشده است اما درخواست بررسی این موضوع را کرده ایم و با این وجود، مرغ داران می توانند با هماهنگی اتحادیه مرغ داران نسبت به این موضوع اقدام کنند.
وی خاطر نشان می کند: این شرکت سویا را کیلویی 9 هزار ریال به مرغ داران تحویل می دهد که اختلاف قیمت آن با بازار، هزار یا هزار و 500 ریال است.

 
نظرات شما
  •  

    وحید گفت : ۹۱/۱۰/۱۲

    از این حرفا گذشته ضرر ما .سال گذشته این موقع سویا 500 بود مرغ 2100 ضرر میدادیم که اخرش مرغ
    پرواز کرد الان چند ماهه سویا 1200 میخریم مرغ 3000 تومان بالا نرفته اخرش چی میشه .......من که تو این دوره بد بخت شدم تا چند دوره هم بریزم جبران نمیشه پس بهتره که..........

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com