صنعت طیور چین در حال چه تغییری است؟

صنعت طیور چین در حال چه تغییری است؟
رشد جهانی چین موقعیت های مناسب جدیدی را برای صنعت طیور به وجود آورده است، اما مشکلات مداومی که برای سلامت و درک صنعت به وجود می آید نقش زیادی در آینده طیور ایفا خواهد کرد.
چین به سرعت در حال تغییر از یک کشور سازنده به یک کشور مصرف کننده است. چین و کسب و کارهای مردم این کشور، همراه با رشد اقتصادی این کشور، نقشی پررنگ در جهان ایفا می کند.
دکتر مارک لیونز، سخنگوی بخش جهانی و مدیر منطقه چین بزرگ، توضیح داد که رشد سریع اقتصاد چین تغییرات عظیمی در صنعت داخلی طیور این کشور به وجود می آورد و به طور بالقوه بر بازار جهانی تاثیر گذار خواهد بود. دکترلیونز که در تاریخ 1 فوریه 2017 در نشستی در نمایشگاه بین الملل تولید و فرآوری در آتلانتا صحبت می کرد، برای درک بهتر اقتصاد دومین تولید کننده برتر طیور در جهان و تجارت در چین نکاتی را یادآور شد.
 


دکتر مارک لیونز در نشستی در نمایشگاه بین الملل تولید و فرآوری در آتلانتا و در تاریخ 1 فوریه 2017 صحبت کرد/ عکس از آستین آلونزو
قبل از هر چیز باید سه چیز را در مورد چین بدانیم. لیونز گفت:
•    چین با هر جای دیگری در دنیا متفاوت است: تقاضاها در آن خیلی سریع اتفاق می افتد و از سوی همه نیست.
•    همه چیز در چین خیلی سریع تغییر می کند اما شفافیت بسیار باارزش است.
•    هر فرد برای تجارت در چین، باید تعهد دهد که  سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی و مالی در کشور چین باقی می ماند.

صنعت طیور چین در مرحله گذر
در حالی که چین به دلیل صنعتی سازی خود شناخته شده است، دولت چین همچنان بر بالا نگه داشتن ارزش کشاورزی ادامه می دهد. لیونز اظهار داشت که "پرونده شماره یک دولت چین" موسوم به Number 1 Document اولین پرونده رسمی در مورد کشاورزی است که هر ساله منتشر می شود و به صورت روزانه به روز رسانی می شود.
امسال، این پرونده متعهد شده که چین از زمین های زراعی خود محافظت خواهد کرد و وام بیشتری را به کشاورزان خواهد داد تا فاصله میان مناطق شهری و روستایی محدودتر و کمتر شود. این کار با مدرنیزه کردن کشاورزی، سیاست های کشاورزی زیست محیطی و قوانین سخت تر برای امنیت غذایی این کشور حاصل خواهد شد.
مصرف کننده ها در چین نگران امنیت غذایی هستند و خواستار کیفیت بهتر و غذای سالم تر می باشند و می خواهند در تامین غذا به خود اتکایی برسند. اما لیونز در ادامه اظهار داشت، به دلیل رسوایی شیر چین در سال 2008-2009 و وجود ملامین در آن هنوز نگرانی ها برای امنیت غذایی وجود دارد. شیر آلوده و رسوایی فرمولاسیون آن برای کودکان، تاکنون بزرگترین مسئله امنیت غذایی در جهان بوده است که موجب شد درک افراد از کشاورزی و امنیت غذایی چین عوض شود.
چینی ها در پاسخ به این موضوع، در حال تغییر فارم های کوچکتر به کارخانه های صنعتی هستند زیرا تصور می شود این کارخانه ها امنیت غذایی بالاتری دارند. در صنعت طیور، نگرانی ها در مورد امنیت غذایی موجب افزایش تقاضا برای طیور بدون آنتی بیوتیک شده است. نگرانی مصرف کننده های چینی و دولت این کشور در مورد آلودگی نیز افزایش یافته است و به همین دلیل بر کشاورزان فشار بیشتری وارد آمده تا تاثیرات زیست محیطی خود را کاهش دهند.
با وجود این که چین دومین تولید کننده بزرگ گوشت مرغ در جهان و بزرگترین تولید کننده تخم مرغ است، صنعت مرغ این کشور بخش بخش و از هم گسسته است. با این حال، این صنعت در حال تغییر به سوی یکپارچه تر شدن می باشد. تولید کننده های خوراک در مقیاس بزرگ و کمپانی های غذایی و غیر غذایی دیگر در حال تغییر به سوی عملیات کشاورزی یکپارچه و مستحکم شدن بازار می باشند.
لیونزمعتقد است که مصرف کننده های چینی نژادهای مرغ های زرد و سیاه را که آرام تر پرورش داده می شود – و نژادهای سنتی چین هستند- به مرغ های سفیدی که در غرب مصرف می شوند ترجیح می دهند. تنها استثنایی که در این مورد وجود دارد فست فود زنجیره ای جوجه سرخ شده  کنتاکی (Kentucky Fried Chicken) است اما این کمپانی موفق هم با رشد آرامی مواجه است. لیونز در ادامه گفت که برند KFC بسیاری از مشتریان خود را از دست داده است زیرا گوشت مرغ آن مقدار زیادی آنتی بیوتیک دارد.
با این حال، وضعیت جوجه در جیره غذایی چینی ها در مقایسه با پروتئین های دیگر در جایگاه پایین تری قرار دارد و بهبود شرایط نیز موجب شده تا مصرف کننده ها بیشتر به سمت مصرف گوشت گاو و خوک سوق پیدا کنند تا مصرف جوجه. کارخانه ها معمولا برای دادن غذا به کارگران خود گوشت خریداری می کنند اما زمانی که کار این کارخانه ها کند شود، تقاضا برای جوجه نیز کاهش می یابد.

چالش های جدید و قدیمی صنعت
با وجود همه نیروهای مثبتی که در اقتصاد چین وجود دارد، صنعت طیور این کشور با چالش های جدی روبه رو است و آن تداوم آنفولانزای بسیار بیماری زای پرندگان (HPAI) در این کشور است.
لیونز گفت فاکتورهایی مانند اعمال تعرفه بر طیور آمریکایی، وقوع آنفولانزای H7N9 در سال 2013، رسوایی یکی از تامین کننده های محصولات مک دونالد در سال 2014 که گوشت تاریخ مصرف گذشته می فروخت و بروز آنفولانزای پرندگان در سال 2015 همگی بر صنعت طیور این کشور تاثیر منفی گذاشته اند.
لیونز اظهار داشت که آنفولانزای پرندگان همچنان در چین چالش برانگیز است زیرا شیوع مداوم آنفولانزا اعتماد مصرف کننده را به محصولات داخلی چین از بین می برد و تجارت بین المللی را با مشکل رو به رو می کند. H5N1 ابتدا در چین در سال 1996 شناخته شد و به انسان نیز منتقل شد. H5N1چالشی جهانی برای طیور و سلامت انسان است که در حال رشد است. H7N9، ویروس جدید آنفولانزای مرغی، اولین بار در سال 2013 درچین به انسان منتقل شد. برآورد هزینه های این مشکل که در سال 2013 در چین رخ داد 6 بیلیون دلار ارزیابی شده است و به این ترتیب اعتماد مصرف کننده ها کاهش یافت.
چین همراه با مشکلات سلامتی که برای آن وجود دارد با هزینه های بالای خوراک، عملکرد ضعیف در مصرف جوجه ها و کاهش صادرات گوشت جوجه مواجه است زیرا صنعت این کشور دیگر در زمینه هزینه های کار مانند قبل رقابتی نیست. لیونز اظهار داشت که با رئیس شرکت ونز (Wens Group)، بزرگترین شرکت کشاورزی چین، صحبت کرده و وی پیش بینی کرده است که اگر صنعت طیور چین با هم یکپارچه نشوند، تقاضا برای گوشت طیور و سوددهی بسیار کم تولیدثابت می شود.

تقویت و اصلاح صنعت طیور چین
کسب و کارها و تجارت های چین آماده اند تا این صنعت خرد شده را بشکنند و دوباره آن را تقویت کنند. لیونز اظهار داشت که با وجود بازیگردانانی که اکنون به دنبال یکپارچه کردن صنعت می باشند، کمپانی هایی که بدون پیش زمینه کشاورزی هستند نیز راه خود را برای ورود به این صنعت هموار می کنند. یکی از این کمپانی ها هایر (Haier) است که بعد از خرید 5.6 بیلیون دلاری کمپانی GE Appliance در سال 2016 بزرگترین کمپانی لوازم خانگی شده است.
وی گفت هایر می خواهد 15 درصد از بازار تخم مرغ چین را بخرد. در حال حاضر، هیچ کمپانی ای به تنهایی بیش از 3 درصد از تولید سالانه 300 بیلیون تخم مرغ را به خود اختصاص نداده است. کمپانی هایر از قوی بودن اقتصاد خود استفاده می کند تا به این هدف برسد.
کمپانی های خارج از چین این شانس را دارند که از سرمایه خود برای خرید تجهیزات لازم، خوراک و مکمل ها استفاده کنند اما اطلاعات و آگاهی نیز در مورد صنعت برای موفقیت ضروری است. لیونز اظهار داشت که کمپانی های کشاورزی تجاری غرب در حال حاضر این شانس را دارند تا تخصص خود را با کمپانی های چینی که وارد این صنعت می شوند به اشتراک بگذارند. لیونز گفت که کمپانی آلتک در حال حاضر با کمپانی هایر همکاری دارد.
این کمپانی ها همچنین با توجه به تقاضای مصرف کننده ها تغییر می کنند و سیاست های زیست محیطی جدیدی را اتخاذ می کنند.
امروزه مصرف کننده های چینی، درست مانند مصرف کننده های غربی، در مورد چیزی که مصرف می کنند بیشتر سوال می پرسند. از آنجایی که تولیدکننده های غربی تعهد کرده اند که آنتی بیوتیک را در محصولاتشان کاهش می دهند یا حذف می کنند، مصرف کننده های چینی نیز خواستار همین موضوع می باشند.
کمپانی های غذایی که با هم ادغام شده اند اکنون فروشگاه مواد غذایی خود را افتتاح کرده اند تا بتوانند محصولاتی با کیفیت بالا برای تقاضای چینی ها ارائه کنند. کمپانی های غذایی می خواهند در این بازار پرازدحام خود را متمایز کنند و سهام بیشتری از بازار را با محصولات تخصصی خود به دست آورند.
لیونز در ادامه اظهار داشت که دولت چین و مردم این کشور بعد از این که سال هاست آلودگی شدید را پذیرفته اند اکنون از تمامی صنایع مختلف خواسته اند تا اقدامات زیست محیطی بهتری انجام دهند. مسئله آلودگی نیز چالشی دیگر برای چین ایجاد می کند: کمبود آب لازم برای تولید گوشت. در پاسخ به این مسئله، دولت چین عملیات مختلف کشاورزی را از منابع آب دور کرده و پیش نویسی از قانون ارائه داده است تا حفاظت از محیط زیست را بهبود ببخشد.
لیونز پیش بینی کرده است که این آغاز انقلاب سبز در صنعت کشاورزی چین است. کمپانی های چینی تمایل خواهند داشت تا تکنولوژی جدید را ابداع و آزمایش کنند و بدین ترتیب بتوانند از استانداردهای زیست محیطی جدید اطلاع پیدا کنند. به زودی در چین ایده های جدیدی اتخاذ می شود و کمپانی هایی که سرمایه گذاری خوبی روی آن ها شده است از تکنولوژی جدید و موجود بهره مند خواهند شد.

3 پرسش کلیدی برای آینده
لیونز صحبت های خود را با این سه پرسش به پایان رساند که آینده صنعت را شکل خواهند داد.
•    چه کسی بر مقیاس و ادغام شرکت ها نظارت خواهد داشت؟ همان طور که گفته شد، کمپانی های غذا و کشاورزی موجود و کمپانی های جدید به دنبال قوی کردن کشاورزی چین می باشند. هنوز مشخص نیست چه کسی بر بازار نظارت خواهد داشت اما لیونز گفته است قطعا این نظارت بر عهده شرکت های دولتی نخواهد بود.
•    آیا صنعت مرغ سفید می تواند برای افزایش مصرف تصور مردم را بهبود ببخشد؟ مردم چین نژادهای سنتی مرغ را به نژادهای غربی ترجیح می دهند اما آیا این بدان معنا است که مرغ سفید هیچ آینده ای در چین ندارد؟ اگر تصور مصرف کننده ها تغییر کند، موقعیت بسیار خوبی برای افزایش مصرف جهانی مرغ سفید به وجود خواهد آمد.
•    چگونه آب باعث افزایش واردات خواهد شد؟ چین برای تامین و پاسخگویی به صنعت دامپروری خود آب کافی ندارد. لیونز معتقد است که اگر این کشور گوشت وارد می کند در واقع دارد آب مصرفی برای پرورش حیوانات خود را وارد می کند. این مسئله می تواند آینده صنعت دامپروری چین را تغییر دهد.

چین به عنوان یک قدرت اقتصادی
لیونز اظهار داشت که عصر "ساخت چین" در حال به پایان رسیدن است زیرا این کشور در حال ثروتمندتر شدن می باشد و کارگران چینی دستمزدهای بیشتری را دریافت می کنند. اقتصاد چین در حال تغییر از سازنده بودن است و اکثر جمعیت این کشور تبدیل به اقشار متوسط جامعه شده اند. بعد از دهه ها مهاجرت، بیش از 300 میلیون نفر از جمعیت 1.3 بیلیونی چین در شهرها زندگی می کنند. لیونز در ادامه اظهار داشت که 188 شهر چین پرجمعیت تر از شیکاگو آمریکا هستند. قشر متوسط جدید چین جزو جمعیت شهری و جوان هستند که تفکر آن ها در سطح جهانی است و قدرت مالی دارند.
در پی سه دهه پیشرفت سریع در چین، اکنون قیمت تمامی محصولات بالا می باشد. هزینه های بالای کار، مواد اولیه، انرژی، حمل و نقل و افزایش فوانین برای صنایع موجب شده که این کشور به پایان کار خود به عنوان کارخانه بودن در جهان نزدیک شود. اقتصاد صادرات نیز به پایان خود رسیده و به بازاری مصرفی تبدیل شده است. در پی این موضوع تجارت های چین بر روی تولید محصولات برای مصرف داخلی متمرکز شده اند.
چین ترجیح می دهد به جای آن که کارخانه باشد به بانک جهانی و پیشرو در تجارت آزاد جهانی تبدیل شود. لیونز معتقد است که چین از ثروت خود استفاده می کند تا بانک سرمایه گذاری زیر بنای آسیا (موسوم به AFIB) را بچرخاند که جایگزینی برای گروه بانک جهانی مستقر در واشنگتن است. AFIB در پروژه های سرمایه گذاری در آفریقا و دیگر بازارهای در حال توسعه جهان شرکت می کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com