صنعت دام کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد

صنعت دام کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: صنعت دام و دامپروری کشورمان به لحاظ ورود بخش خصوصی وضعیت مناسبی دارد
اسکندر زند در حاشیه هفتمین کنگره علوم دامی ایران که صبح چهارشنبه در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: 
وی با بیان اینکه در زمینه علوم دامی در اکثر کشورها اغلب بخش های خصوصی سرمایه گذاری می کنند، افزود: خوشبختانه صنعت دام و دامپروری کشور به سبب ورود بخش خصوصی در وضعیت مناسبی بسر می برد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: صنعت طیور در کشور نیز از پیشرفت بالایی برخوردار است، کشور از نظر نژاد وابسته است و در بحث تغذیه نیز باید بهتر عمل کند.
زند با اعلام اینکه در زمینه دام های سنگین؛ نژادهای بومی کشور در طی سال ها کمتر مورد اصلاح و بهره برداری قرار گرفته، تصریح کرد: در سنوات اخیر به نژاد هلشتاین وابسته شده ایم به همین جهت وزارت جهاد کشاورزی درصدد است در خصوص گاوهای دو منظوره وارد عمل شود.
وی گفت: در رابطه با نژادهای بومی در زمینه های مختلفی نظیر کرم و زنبور عسل اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته است، نژاد های موجود در بخش نوغان از پیشرفت خوبی برخوردار شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه علیرغم وجود بزهای بومی خوب در کشور متاسفانه توجه کمی به این حوزه صورت نگرفته است، بیان کرد: پرورش بز به لحاظ تولید شیر مناسبی که دارد بایستی مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه تهران و سازمان تحقیقات بر روی بزهای بومی و شیری مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه در خصوص گسترش پرورش گوسفند و مشکلات گوسفندداری در فضای باز و مراتع، افزود: تحقیقات زیادی در شرکت های دانش بنیان انجام شده بر روی گوسفندان دو قلو زا که ضریب تبدیل بیشتر و یا دنبه کمتری دارند.
زند با تاکید بر اینکه امروزه زمینه جدید تحقیقاتی در دنیا آغاز شده با عنوان دام های سبک که از حشرات برای پرورش پروتئین استفاده می شود، بیان داشت: تحقیقات علوم دامی در کشور زمان بر و هزینه بردار و سنگینی است که اگر بخواهیم آینده ی بهتری داشته باشیم باید سرمایه گذاری خوبی در این بخش شود.
وی گفت: در زمینه تولید گوشت، شیر، مرغ و تخم مرغ وضعیت خوبی را در کشور شاهد هستیم ولی برای بومی سازی این صنعت در اقتصاد مقاومتی برنامه های خوبی تدارک دیده شده است.
معاون وزیر افزود: سازمان تحقیقات 158 مین یافته یافته اش را تجاری سازی شده و 220 یافته دیگر آماده ارائه به فن بازار است.
وی با اشاره به استفاده از سرشاخه های نیشکر برای تغذیه دام در کشور انجام می شود، بیان کرد: فاز اول این کارخانه در مرداد ماه به صورت آزمایشی راه اندازی شده و افتتاح رسمی آن به صورت رسمی در خوزستان انجام می شود.
وی با تاکید بر لزوم تقویت شرکت های دانش بنیان، گفت: سطح خودکفایی در زمینه مختلف گوشت قرمز، سفید، شیلات و ...مشخص است.
زند در برنامه های اقتصاد مقاومتی دو پله در نظر گرفته شده که یکی تا سال 1999 و دیگری تا سال 1404 که سطح خودکفایی در زمینه های مختلف گوشت قرمز، گوشت سفید، شیلات، تخم مرغ و بخش های مختلف علوم دامی پیش بینی شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com