صف کشتی های منتظر برای تخلیه خوراک دام و طیور

صف کشتی های منتظر برای تخلیه خوراک دام و طیور
وضعیت واردات و تأمین نهاده‌های تولید به گونه‌ای است که کشتی‌های بسیاری در صف انتظار برای تخلیه خوراک دام و طیور در بندر امام خمینی (ره) قرار دارند. به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، ذخایر کشور از این بابت مطلوب بوده و مشکلی برای تأمین این دسته از کالاهای اساسی تا ماه‌های آینده وجود ندارد.
در حالی که گفته می‌شود یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار، کمبود و نوسانات قیمتی در بازار نهاده‌های دام و طیور است، بازدید خبرنگار ایسنا از بندر امام خمینی (ره) و تخلیه و ذخیره‌سازی این کالاهای اساسی گویای چیز دیگری است؛ به طوری‌که به فاصله دو روز، دو کشتی در بندر پهلو گرفته و مشغول تخلیه بار هستند. کشتی اول ۶۵ هزار تنی حامل جو از آلمان در حال تخلیه‌ بوده و کشتی دیگر حامل ۵۵ هزار تن کنجاله سویا از هندوستان برای تخلیه پهلو گرفته است.
البته این بخش از بندر به کشتی‌هایی اختصاص دارد که به سفارش سفارش شرکت پشتیبانی امور دام مامور پر کردن انبارهای دولتی از خوراک دام و طیور هستند. در کنار این دو کشتی غول‌پیکر، چندین کشتی دیگر حامل نهاده‌های تولیدی نیز لنگر انداخته‌اند که به سفارش بخش خصوصی در حال تخلیه و بارگیری هستند؛ البته به روش تکنولوژیک‌تر و با امکانات و تجهیزاتی به‌روزتر.
این‌کشتی‌های غول‌پیکر که هر کدام هفت انبار مجزا برای بارگیری نهاده‌ها دارند، پس از پهلو گرفتن، حدود یک هفته زمان برای تخلیه بار به زمان نیاز دارند تا کامیون‌ها و تریلرها یکی پس از دیگری بارگیری شده و بندر را به مقصد انبارهای از پیش تعیین شده ترک کنند. البته چند ساعت قبل از تخلیه این کشتی‌ها باید کار نمونه‌برداری برای تایید قرنطینه‌ای و آزمایشگاهی انجام شود تا دستگاه‌ها از سلامت و کیفیت محموله ارسال شده مطمئن شده و اجازه تخلیه و ترخیص کالا صادر شود
واردات نهاده‌های دام و طیور نسبت به سال قبل بیش از پنج برابر شده است
هادی سلامات، مدیرکل شرکت پشتیبانی و امور دام استان خوزستان در این باره اظهار کرد که واردات نهاده‌های دام و طیور نسبت به سال قبل بیش از پنج برابر شده که همچنان ادامه دارد و سال آینده نیز اگر واردات افزایش نیابد، کمتر از امسال نخواهد بود.
وی افزود: محموله ۶۵ هزار تنی جو دامی از آلمان در حال تخلیه در بندر است و همزمان با این کشتی، پنج فروند کشتی دیگر در نوبت تخلیه بار قرار دارند. به طور متوسط روزانه ۸۰۰۰ تن نهاده‌های دامی در این بندر تخلیه می‌شود و به غیر از انبارهای استیجاری، در قالب شبکه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی به مقصد مشتریان و در استان‌های مختلف به سمت دامداری‌ها و مرغداری‌های این مناطق حمل می‌شود.
سلامات با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی شامل کنجاله سویا، ذرت و جو می‌شود، گفت: قیمت فروش هر کیلوگرم جو، ذرت و کنجاله سویا در بندر امام خمینی (ره) به ترتیب ۱۵۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۶۰۰ تومان است و نرخ تحویل در بندر این کالاهای اساسی ۱۵۰ تومان کمتر از این قیمت‌ها خواهد بود، اما بخش اعظمی از مشکلات کنونی در بازار خوراک دام و طیور ناشی از جو روانی ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در مقطعی که مشکل حمل و نقل پیش آمد، در ارسال بار با چالش روبه‌رو شدیم، اما اکنون مشکلی در حمل و نقل نداریم و شش قرارداد حمل داریم که روزانه به ۲۴ هزار تن و یک قرارداد ریلی داریم که روزانه به ۲۰۰۰ تن می‌رسد.

فضاسازی‌های صورت گرفته سبب بروز التهاب در بازار شده است
حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز در این باره به ایسنا توضیح داد: واردات نهاده‌های دام طیور به گونه‌ای است که نسبت به سال گذشته در وضعیت بسیار بهتری قرار داریم و در برخی از اقلام بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۱۳۹۱ واردات داشته‌ایم. ذخایر استراتژیک هم با اقداماتی که شرکت پشتیبانی امور دام انجام داده، وضعیت بسیار مساعدی دارد، چرا که خریدهای بسیار خوبی از سوی این شرکت انجام شده و به اندازه کافی در انبارها ذخیره کرده‌ایم. تولیدکنندگان اطمینان داشته باشندکه میزان ذخایر موجود و حجم خریدهای خارجی، واردات و تأمین به گونه‌ای است که نیاز ماه‌های آتی را هم پوشش خواهد داد.
وی با اشاره به محدودیت‌ها و مشکلاتی که برای تأمین این کالاها وجود دارد، تاکید کرد: ما در کنار همه واردکنندگان در تلاشیم با جدیت تمام نسبت به واردات آنها اقدام کنیم و نرخ این نهاده‌ها باید بر اساس قیمت مصوب و اعلامی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باشد و طبیعتاً هر گونه انحراف از این نرخ‌ها منجر به ورود و برخورد دستگاه‌های نظارتی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون شرایط خاصی را پشت سر گذاشتیم که می‌توان به مشکلات ناشی از حمل و نقل کالا از بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد که البته با تدابیر اندیشیده شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، عملاً مرغ‌داران و دامداران این مشکلات را احساس نکردند؛ چرا که به طور معمول روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه تریلی از بندر خارج می‌شود که عمدتاً شامل انواع غلات و خوراک دام و طیور است، اما این تعداد خروجی تریلی در مقطعی از مهرماه به حداقل ممکن رسیده بود و در آن مقطع برای حل این مشکل از محل ذخایر استانی استفاده کردیم که نیاز تولیدکنندگان را تأمین کنیم که در حال حاضر این مشکلات وجود ندارد.
ور ناصری تاکید کرد: با توجه به افزایش چشم‌گیر واردات خوراک دام و طیور، هیچ مشکلی در سال جاری و حتی ماه‌های ابتدایی سال آینده برای تأمین این نهاده‌ها نداریم؛ چراکه به عنوان مثال در سال گذشته، حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذرت دامی وارد شد که به امسال به ۸ میلیون تن رسیده است؛ بنابراین نه تنها از نظر میزان و ذخایر این کالای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد، بلکه بازار آن‌ها نیز به تدریج متعادل‌تر خواهد شد؛ اما فضاسازی‌هایی که در کشور انجام می‌شود، باعث التهاب و نوسانات در این بازار شده است.
با این اوصاف و بر اساس اظهارات فوق می‌توان نتیجه گرفت که پس از حل مشکلات ناشی از نقل و انتقال ارز، مسئله واردات و تأمین نهاده‌های تولید صنعت دامپروری و طیور برطرف شده است و باید منتظر کاهش قیمت و وفور این کالاهای اساسی در بازار بود.
 
نظرات شما
  •  

    مرغدار گفت : ۹۷/۱۲/۰۷

    اقای سلامات و اقای ورناصری با حلوا حلوا گفتن دهن کسی شیرین نمی شود.شرم کنید از این دروغ هایی که به مردم میگید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com