صادرات، تنها گلوگاه گذر صنعت دام و طیور از بحران‌ها

صادرات، تنها گلوگاه گذر صنعت دام و طیور از بحران‌ها

بسیاری از مشکلات موجود در صنعت طیور کشور با صادرات مازاد تولید مرتفع می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل صندوق حمایت از دام و طیور کشور در مصاحبه ای مطبوعاتی که امروز برگزار شد، گفت: در شرایط حاضر، تنها 3.5 دوره جوجه‌ریزی انجام می‌شود، در حالی که باید این ظرفیت به شش دوره برسد.
مهدی پورثمر افزود: ظرفیت تولید جوجه در حال حاضر 12 میلیون است، در حالی که می‌تواند به 18 میلیون قطعه افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: نوسانات قیمتی نتیجه عدم تطابق عرضه و تقاضا است که در دولت فعلی به این مسئله توجه شده است.
پورثمر ادامه داد: توان بالفعل جوجه‌ریزی یک میلیارد و 800 میلیون قطعه در سال برآورد شده است، در حالی که امروز با 1.1 میلیون قطعه تولید انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: جوجه‌ریزی برای مرغ‌های گوشتی 95 تا 100 میلیون قطعه در ماه برآورد شده است که امید می‌رود با استفاده از گلوگاه صادرات بتوانیم تولیدات مناسبی را در کشور رقم بزنیم.
مدیرعامل صندوق حمایت از دام و طیور کشور یادآور شد: باید توان رقابتی را افزایش دهیم، در حالی که تسهیلات و هزینه‌های بانکی برای این صنعت 30 درصدی برآورد می‌شود، اما در جهان تنها چهار درصد است که این امر تنها برای حمایت از تولید است.
پورثمر تأکید کرد: ذهنیت مصرف‌کنندگان هنوز تغییر نکرده است و به مرغ‌های تولید داخل، بر اساس وزن نگاه می‌شود، در حالی که باید رسانه‌ها از این دیدگاه دفاع کرده و مرغ‌های با وزن کمتر و مناسب‌تر را ترویج کنند.
وی اظهار داشت: جوجه‌ریزی ظرف 45 روز می‌تواند مرغی به اندازه دو کیلوگرم را تحویل دهد، بنابراین حداکثر با شرایط فعلی صنعت مرغداری، توان چهار دوره جوجه‌ریزی وجود دارد.
پورثمر همچنین گفت: صندوق حمایت از طیور در سال 1383 جزو نخستین صندوق‌های به‌وجود آمده بود و تمام تشکل‌های مرغداری در حال حاضر عضو آن هستند و تلاش می‌شود با کمک‌های اقتصادی بتوانیم این صنعت را سرپا نگه داریم.
وی در پایان درباره توزیع نهاده‌ها در حال حاضر افزود: توزیع نهاده‌ها به قیمت قابل قبولی رسیده است که امید می‌رود با نوسانات روبه‌رو نشود.

 
نظرات شما
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۱۱/۲۲

    بدون حمايت دولت از توليدكننده گان با پرداخت يارانه هاى تشويقى براى صادرات و بجاى مشكلات بر سر راه توليد حمايت از توليد كننده پرداخت نقدينگى با بهره كم و كمك به توليد كنندگان ما قابليت صادرات يك ميليون تن مرغ و توان درامد ارزى براى كشور را داريم به اميد روزى كه به اين مهم دست پيدا كنيم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com