صادرات ۶۵ هزارتن تخم مرغ در ۹ ماه سال ۹۹

صادرات ۶۵ هزارتن تخم مرغ در ۹ ماه سال ۹۹
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور با بیان اینکه تخم مرغ مورد نیاز کشور تامین است، گفت: طبق آمارها از ابتدا تا پایان آذرماه امسال ۶۵ هزارتن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.
هدایت اصغری افزود: براساس آمارهای موجود سال گذشته (۱۳۹۸) بیش از یک میلیون تن تخم مرغ از کشور صادر شد که با توجه به میزان تولید، کشور امکان صادرات سالانه بین ۹۰ تا ۹۵ هزارتن از این محصول وجود دارد.
وی با بیان اینکه بهترین شرایط برای مدیریت بازار تخم مرغ تعیین و تنظیم بازار داخلی و صادراتی است، اظهارداشت: صادرات تخم مرغ باید به شکل هوشمند مدیریت شود به طوری که صادرات را به صورت کشوری انجام ندهیم بلکه استانی انجام شود. براساس این فرایند، بازار تخم مرغ هر استانی که تامین است اجازه صادرات خواهد داشت و در واقع بازار توسط خود تولیدکنندگان تنظیم می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشورافزود: اکنون تولیدکننده ما از صادرات منتفع نمی شود در حالی که صادرات باید نقش رگولاتوری داشته باشد و منافع صادرات به جیب مرغداران برود.
اصغری گفت: ممنوعیت صادرات موجب می شود تولیدکننده داخلی آینده تولید نامشخصی داشته باشد بنابراین برای جلوگیری از ضرر و زیان خود به سمت حذف گله های مرغ می رود که حذف گله و کاهش جوجه ریزی،  کاهش تولید را در پی دارد.
وی با بیان اینکه صادرات، تنظیم و تامین بازار باید متناسب با شرایط بازار داخلی باشد، افزود: طی سال۸۸ تا ۹۰ شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  بیش از ۲۵ میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد، اما در ان زمان دولت طی توافق با اتحادیه مرغداران تخم‌گذار و سپردن بخشی از اقدامات،  قیمت کف و سقف به گونه‌ای تعیین شد که نه تنها تولید کننده بلکه مصرف کننده نیز متضرر نشود.
این فعال حوزه دام و طیور اضافه کرد: در همان زمان بین پنج تا ۱۵ هزار تن تخم مرغ در ماه صادر می‌شد، منتهی مدیریت بنحوی انجام شد که در صورت نیاز بازار داخلی صادرات به سمت بازار داخلی هدایت می‌شد و در زمان افت قیمت بخشی از مازاد تولید خریداری و ذخیره‌سازی می‌شد تا تولیدکننده متضرر نشود.
اصغری معتقد است با توجه به توانمندی های صنعت طیور و تولید تخم مرغ کشور، تامین،  تنظیم و صادرات این بازار قابل انجام است بدون اینکه تولیدکننده متضرر و به مصرف کننده اجحاف شود.

طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، برمبنای افزایش نرخ عوامل تولید، نرخ هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری از ۱۲ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش یافت.
به گفته مسوولان، تا ابتدای آذرماه جاری تخم مرغ به کشورهای هدف صادر می شد و اکنون حدود یک ماه است که صادرات این محصول ممنوع شده است.
طبق بررسی های میدانی طی هفته های اخیر تاکنون قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار نزدیک ۴۰ هزار تومان است.
سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰ هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد که هر ساله بخش مازاد آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com