صادرات کنجاله هند به ایران ۲ برابر شد

صادرات کنجاله هند به ایران ۲ برابر شد
به گفته منابع هندی، ایران طی ماه های اخیر واردات کالا از هند را افزایش داده است.بر اساس این گزارش ایران به تدریج در حال مطرح شدن به عنوان بزرگترین مقصد کنجاله تولید هند است. بر اساس آخرین آمارهای منتشره توسط دولت هند، ایران در آوریل 2012، به میزان 97 هزار و 904 تن کنجاله از هند وارد کرده در حالی که میزان واردات ایران در آوریل سال گذشته 50 هزار و 22 تن بوده است که ایران را به بزرگترین وارد کننده کنجاله از هند در طی این ماه تبدیل کرده است.
کارشناسان، عامل افزایش قابل توجه واردات کنجاله ایران از هند را تحریم های تحمیل شده از جانب اروپا و آمریکا می دانند.
بیرن وکیل، یک کارشناس مسائل اقتصادی در احمد آباد اظهار داشت: «تحریم های تجاری از جانب اروپا و آمریکا علیه ایران اعمال شده است. ترکیه نیز مبادلات تجاری با ایران را متوقف کرده است. آمریکای لاتین که تامین کننده اصلی کنجاله ایران بود، نیز با خشکسالی مواجه است. بنابراین، اکنون ایران باید بخش عمده ای از مواد غذایی مورد نیاز تغذیه دام های خود را از هند وارد کند.»
نگاهی به آمارهای سالانه نشان می دهد که ایران در بازه زمانی آوریل تا مارس 12-2011، مجموعا حدود 230 هزار و 760 تن کنجاله از هند وارد کرده که 31.22 درصد بیش از 175 هزار و 846 تن سال های 11-2010 بوده است.
واردات ایران به نحو قابل توجهی در سه ماهه ابتدایی سال جاری افزایش یافته است. به طوری که تنها در ماه مارس 2012، صادرات کنجاله هند به ایران با رشد حدود 164 درصدی همراه بود و از 15 هزار و 77 تن سال گذشته به 39 هزار و 798 تن رسید.
بی وی مهتا، دیگر کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: «تحریم ها علیه ایران به صادر کنندگان کنجاله هند کمک کرده که تمرکز خود را از چین به ایران معطوف کنند، زیرا چین از ماه ژانویه امسال واردات کنجاله از هند را متوقف کرده است.»
وی افزود، در طی سالیان گذشته، منطقه خاور میانه به بازار اصلی صادرات کنجاله هند تبدیل شده است.
مهتا اضافه کرد: «دو سال پیش ما هیئتی از بازرگانان و تجار را به خاور میانه و از جمله ایران اعزام کردیم تا بازار محصولات هندی را در آن منطقه گسترش دهند.  افزایش صادرات به این منطقه نتیجه تلاش های صورت گرفته است.»
مهتا همچنین گفت: «از نظر بین المللی تولید کم شده، به علاوه، ایران تحت تحریم های آمریکا و اروپا قرار دارد. بنابراین، تقاضا در ایران برای کنجاله تولید هند رشد زیادی داشته است. اینها عواملی هستند که به صنعت تولید کنجاله هند کمک کرده اند و همزمان  قیمت ها نیز در یک سال گذشته به شدت افزایش یافته اند.»
بر اساس این گزارش، قیمت متوسط کنجاله حدود 15 تا 25 درصد افزایش یافته است، به نحوی که قیمت دانه سویا از 408 دلار در هر تن در آوریل 2011، به 509 دلار در هر تن در آوریل 2012 رسیده که نشان دهنده رشد 24 درصدی قیمت این محصول است.
همچنین قیمت کلزا با رشد 18 درصدی همراه بوده است. به طوری که  قیمت هر تن کلزا از 210 دلار در آوریل 2011، به 248 دلار در هر تن در آوریل 2012 رسیده است.
 
کلمات کلیدی صادرات کنجاله کنجاله
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com