صادرات شیر ایران به 30 کشور جهان

صادرات شیر ایران به 30 کشور جهان
معاون وزیرجهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی اعلام کرد که از امسال صادرات شیر تولیدی واحدهای دامی کشور به 30 کشور جهان آغاز شده است.
حسن رکنی در حاشیه انعقاد قرارداد انتقال دانش فنی موسسه تحقیقات علوم دامی با بخش خصوصی با عنوان مشارکت در سنتز نژادهای بز شیری که در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: تولید شیر در کشور در شرایطی است که امکان صادرات را به خوبی پیدا کرده ایم و اکنون سازمان تعاون روستایی ملزم شده که در هیچ جای کشور شیر روی دست دامدار نماند.
وی اظهار داشت: درزمان حاضر اعتقاد داریم تبادل و فرآوری شیر باید بین تولید کننده و صنایع فرآوری انجام شود یعنی دولت ورودی در این بحث نداشته باشد.
رکنی گفت: به همین دلیل سازمان تعاون روستایی به عنوان سوپاپ اطمینان مراکز جمع آوری شیر در مناطق و استان های مختلف عمل کرده تا بتواند شیر مازاد واحدهای دامی را خریداری کند.
وی با اشاره به اینکه روزانه بین 800 تا یک هزار تن شیر مازاد در واحدهای دامی کشور تولید می شود، افزود: این میزان شیر توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شده و تبدیل به شیر خشک می شود.
وی با بیان اینکه از این میزان شیر روزانه حدود 69 تن شیرخشک تولید می شود، بیان داشت: در خارج از کشور بازارهای خوبی برای فروش محصولات نهایی ایجاد کرده ایم به طوریکه حتی از روسیه هم خواهان خرید شیرخشک تولیدی ایران شده اند.

تولید پنیر برای مناطق محروم کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی ادامه داد: در بعضی از مناطق محروم کشور مازاد شیر تولیدی به پنیرتبدیل شده و درقالب بسته های حمایتی بین خانواده های نیازمند توزیع می شود.
وی گفت: همچنین در سال تحصیلی جاری 400 هزار تن شیر برای مصرف دانش آموزان در اختیار مدارس کشور قرار می گیرد.
رکنی تاکید کرد: اجرای طرح شیر در بین دانش آموزان نقش موثری در ارتقای سلامتی و ترغیب آنان به مصرف مواد غذایی مفید دارد.
وی گفت: به دنبال این هستیم که متوسط مصرف در کشور که بین 100 تا 110 کیلوگرم است را افزایش داده تا بتوانیم بازارهای صادراتی را روان تر کنیم.
معاون وزیرجهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای تولید بزهای پرشیرده، افزود:هرکدام از دام هایی که در کشور نگهداری و پرورش داده می شود، جایگاه خاص خود را دارند و در بخش تکثیر و نگهداری دام سنگین و سبک کارهای خوبی انجام شده یا درحال انجام است.
وی اظهارداشت: ما دو تولید اساسی را در کشور در حوزه ی دام داریم یکی گوشت قرمز و یکی هم شیر و لبنیات که تاکنون قسمت اعظم شیر و فرآورده های لبنی از طریق دام های سنگین در کشور تامین می شده و توجه زیادی به دام های کوچک نبوده ولی در تامین گوشت قرمز تقریبا هم دام سنگین و هم دام سبک سهم مشترک و متناسبی را داشته اند.
وی گفت: با تلاش محققان موسسه علوم دامی کشور اقدام های ارزشمندی در زمینه افزایش تولید شیر و تکثیر نژادهای دامی داخلی انجام شده است.
رکنی افزود: به همین منظور با اتکاء به نژادهای ارزشمندی که در کشور هست و در بعضی موارد با تلفیق ژن این نژادها با ژن های دامی برتر دنیا کارهای علمی ارزشمندی برای تکثیر نژادهای مقاوم به مناطق سرد و گرم کشور صورت گرفته است.
وی یادآور شد: هم اکنون بیشترین پراکندگی جمعیت بز کشور مربوط به مناطق گرمسیری است در حالیکه طبق برنامه ریزی تلاش می شود تا نژادهای مقاوم به مناطق سرد تکثیر شود.
معاون وزیر در تولیدات دامی گفت: این کار به زودی با یک جمعیت قابل قبول و گسترش یافته در مزارعی که مد نظر است شروع خواهد شد و بلافاصله ما نتیجه ی این کار را رصد و پایش می کنیم تا نسخه ای را برای مناطق مختلف کشور در افزایش زادآوری اقتصادی ایجاد کرد.
موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر درکرج ، قرارداد انتقال دانش فنی مشارکت در سنتز نژادهای بز شیری با یک شرکت خصوصی منعقد کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com