صادرات دام، طیور و فرآورده‌های دامی 3 برابر افزایش یافت

صادرات دام، طیور و فرآورده‌های دامی 3 برابر افزایش یافت

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از افزایش سه برابری میزان صادرات دام، طیور و فرآورده‌های دامی این استان طی سال گذشته خبر داد.
به گزارش فارس از اراک، علی رضایی‌پور بعد از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک اظهار داشت: میزان صادرات دام، طیور و فرآورده‌های دامی از استان به خارج از کشور طی چند سال گذشته 15 میلیون دلار بوده که این رقم در سال گذشته به 50 میلیون دلار افزایش پیدا کرد.
وی بیان کرد: در این مدت 5.5 میلیون رأس دام سبک و سنگین در سطح استان واکسینه شده‌اند که 3.8 درصد از این میزان توسط بخش خصوصی و مابقی توسط بخش دولتی صورت گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در سال 92 میزان تلفات در دام و طیور 10 درصد بود که این رقم در سال گذشته به 7 درصد کاهش پیدا کرد.
رضایی‌پور تاکید کرد: همچنین در این مدت چهار هزار تن تخم مرغ، چهار هزار و 300 تن مرغ، 57 هزار راس دام سبک و سنگین و 650 تن مکمل در استان تولید و پرورش پیدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شش هزار واحد فعال در حوزه دام و طیور تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان قرار دارد، افزود: در سال گذشته بیش از 28 هزار مورد نمونه‌گیری آزمایشگاهی برای تعیین سلامت انجام و 23 میلیون  قطعه مرغ و 200 هزار رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌ها کشتار شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: بیش از یک‌ هزار و 600 بیماری در میان دام‌ و طیور رایج است که 50 درصد از این بیماری‌ها در بین انسان و دام مشترک هستند و با توجه به این موضوع باید بهداشت و سلامت در تولید مواد غذایی و دامی را سرلوحه امور قرار دهیم.
رضایی‌پور با اشاره به اینکه شهر اراک به عنوان پایلوت طرح شهر سالم از منظر مواد غذایی انتخاب شده است، گفت: بر اساس این طرح در مهر ماه سال جاری همایش بین‌المللی شهر سالم در استان برگزار و دبیرخانه دائمی آن نیز شروع به فعالیت خواهد کرد.به گفته وی در حال حاضر عرضه فرآورده‌های دامی به صورت خرد و عمده صورت می‌گیرد که در سال جاری نحوه عرضه این محصولات در مراکز تحت نظارت ساماندهی خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به عملکرد شبکه دامپزشکی شهر اراک در سال گذشته بیان کرد: افزایش 30 درصدی واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین و نظارت بر واکسیناسیون حیوانات باغ وحش، اجرای طرح رها سازی ماهیان قرمز به منظور جلوگیری از آلودگی و تغییر ژنتیکی ماهیان بومی در ایام نوروز، ساماندهی ساختار واحدهای دامداری و مرغداری به منظور کاهش شیوع بیماری‌ها، واکسیناسیون و عقیم کردن سگ‌های ولگرد، ردیابی تخم‌مرغ و گوشت مرغ و... بخشی از اقدامات این شبکه بوده است.
رضایی‌پور در ادامه با اشاره به پتانسیل تولید سالانه شهر اراک خاطر نشان کرد: سالانه در شهر اراک 11 هزار و 70 تن گوشت قرمز، هفت هزار و 119 تن گوشت سفید، 11 هزار و 862 تن تخم‌مرغ، 54 هزار و 90 تن شیر و 55 تن عسل تولید می‌شود.
به گفته وی در شهر اراک 135 روستا، 327 واحد بیولوژیک، هفت هزار و 200 رأس دام سنگین، 225 هزار راس دام سبک، 147 واحد مرغداری به ظرفیت سه میلیون و 339 هزار و 934 قطعه، یک واحد کارخانه جوجه‌کشی با ظرفیت یک میلیون و 88 هزار و 640 قطعه، 44 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی و گرم‌آبی به ظرفیت 28 میلیون و 651 هزار و 750 قطعه، 38 واحد کارگاه بسته‌بندی و... وجود دارد.
گفتنی است در این مراسم سیروس سلمان‌نژاد تودیع و حبیب اسحقی به عنوان رئیس شبکه دامپزشکی شهر اراک معارفه شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com