صادرات دام زنده ممنوع، واردات آزاد

صادرات دام زنده ممنوع، واردات آزاد
برنامه دولت برای مهار قیمت گوشت قرمز که به گفته وزیر جهادکشاورزی به دلیل به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شده است، با اعمال ممنوعیت صادرات دام زنده و آزاد شدن واردات آن کلید خورد.
گمرک ایران به تازگی در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور ممنوعیت صادرات دام زنده و گوشت گرم را ابلاغ کرده و از هفتم خرداد این ممنوعیت اعمال شده است.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رئیس ستاد کارگروه تنظیم بازار ابتدای خرداد ماه در نامها ی به وزیران جهادکشاورزی و امور اقتصادی و دارایی ممنوعیت صادرات هرگونه دام زنده و گوشت گرم را اعلام کرده بود.
وزارت صنعت ششم خرداد ماه نیز در بخشنامه ای واردات «دام زنده کشتاری» از مبادی زمینی برای کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی مورد تایید سازمان دامپزشکی در نوار ۲۰ کیلومتری مرزهای زمینی و کشتارگاه‌های واقع در اطراف فرودگاه‌های بین‌المللی همچنین مبادی دریایی (بنادر) برای کشورهای اروپای غربی، استرالیا، نیوزلند، آمریکا، کانادا، اروگوئه، پاراگوئه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان و راه‌های هوایی (فرودگاه‌های) اردبیل و پیام در استان البرز از کشورهای اروپای غربی،‌ استرالیا و نیوزلند برای کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی اردبیل و زیاران آبیک با رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و مطابق پروتکل بهداشتی را بلامانع دانسته بود.
به این ترتیب انتظار می رود که طی هفته های آینده با تامین گوشت گرم مورد نیاز مصرف کنندگان بویژه گوشت گوسفندی، نرخ ها متعادل شود زیرا به گفته محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، نبود تعادل بین عرضه و تقاضا، سبب گرانی گوشت گوسفندی در بازار شده است زیرا تقاضا برای گوشت قرمز گوسفندی از عرضه آن سبقت گرفته است.
آنگونه که وزیر جهادکشاورزی در بیان علت ممنوعیت صادرات دام زنده می گوید، بخش عمده گوشت گوسفندی در کشور را چوپانان عشایر و روستاییان رمه گردان بر عهده دارند که به دلیل خشکسالی و کاهش بارش ها با کمبود ظرفیت مراتع و محدودیت تامین علوفه مواجه هستند؛ این امر مشکلاتی را برای تولید و تامین دام سبک ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه برای واردات گوشت منجمد هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرد: ذائقه مردم به سمت مصرف گوشت گرم گوسفندی است که تجار ایرانی در حد کشش بازارهای آسیای میانه آن را تامین و وارد می کنند.
سالانه 840 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و 100 هزارتن گوشت قرمز نیز وارد می شود.
فعالان صنعت دامپروری می گویند ایران سالیانه ظرفیت صادرات بیش از 3 میلیون راس دام سبک دارد، در حالی که سالیانه نزدیک به یک میلیون راس دام سبک صادر می شود.
با این حال مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرده است که توقف صادرات دام زنده تا زمان تنظیم شدن بازار گوشت قرمز ادامه خواهد یافت.
به گفته وی، افزایش قاچاق دام زنده، حضور واسطه گران متعدد، محدودیت عرضه دام سبک، وزن کم بره ها برای عرضه و تاخیر در فروش دام به دلیل بارندگی های مناسب از عوامل تعیین کننده نرخ گوشت قرمز در بازار است و شاهدیم که ماه های اخیر قاچاق دام زنده رواج یافته است.
رضایی تاکید کرد: در هفته های اخیر قیمت گوشت قرمز در بازار به ویژه گوشت گوسفندی افزایش قابل توجهی یافته اما قیمت گوشت گوساله به این شدت افزایش نداشته است. به همین منظور تلاش کردیم با توقف صادرات بتوانیم قیمت این محصول را در بازار تنظیم کنیم.
وی با تاکید بر حذف واسطه ها و دلالان از بازار گوشت قرمز ادامه داد: از زمانی که دامدار گوسفند را به بازار عرضه می کند تا زمانی که گوشت قرمز به دست مصرف کننده نهایی برسد، دستکم سه تا چهار واسطه را تجربه می کند و هرچه شماره واسطه گران بیشتر شود به دلیل افزایش سود، قیمت این محصول افزایش می یابد.
به گفته وی، با وجود بالا رفتن قیمت یک محصول در بازار درصد سود واسطه گران نیز افزایش پیدا می کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com