صادرات خوراک دام و طیور به 16 کشور

صادرات خوراک دام و طیور به 16 کشور
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید خوراک آماده دام و طیور وابستگی ما را به خارج کاهش داد و در حال حاضر صادرات این محصولات را به 16 کشور داریم.
نشست خبری مهندس تورج صارمی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
در این نشست تورج صارمی  مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: بالغ بر 469 میلیارد دلار خوراک دام در کشور تولید شده است و ما توانایی تامین خوراک دام داخلی را داریم. 10 کشور به صورت عمده در جهان تولیدات محصولات دامی را برعهده دارند که چین از آسیا مقام اول را دارد و پس از آن آمریکا، روسیه، برزیل، آلمان و ژاپن در رده‌های بعدی قرار دارند.
وی افزود: 60 درصد از خوراک دام در کشور تولید می‌شود که این تولیدات از 54 سال پیش و با صنعتی شدن کارخانجات شروع شده است. در طول 30 سال اخیر 650 واحد تولید خوراک دام آماده تشکیل شده که نتیجه تبدیل روش سنتی به صنعتی است. این واحدها ظرفیت 19 میلیون تن تولید  در سال را دارند که در سال 95، 8.6 درصد و بالغ بر 50 میلیارد تومان ارزش تولیدات واحدها بوده است.
صارمی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که تا سال 1410 بالغ بر 26 میلیون تن خوراک را درکشور تولید کنیم. استان‌هایی که قابلیت تولید خوراک را دارند خراسان رضوی، مازندران، خراسان جنوبی، فارس، گلستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان هستند.

وی افزود: در سال 92 تا 95 در تولید خوراک دام رشد 12 درصدی داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم در سا ل 96 تا سقف 10 میلیون تن خوراک دام تولید شود. ما کارخانجاتی با ظرفیت های بالاتر از 30 هزار تن را داریم که در حال کار هستند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام در رابطه با واحدهای تولیدی و نظارت بر آنها تصریح کرد: واحدهای تولیدی تحت نظارت‌های بهداشتی هستند و توسعه صادرات یکی از موضوعاتی است که در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفته و باعث توسعه فعالیت‌ها در بخش خوراک دامی شده است.  درسال 90 ما 26 هزار تن صادرات با ارزش 10 میلیون دلار را داشتیم که در سا ل 95 به 173 هزار تن و ارزش 76 میلیون دلار رسیدیم. از سال 94 تا 95 در این عرصه رشد 33 درصدی داشتیم و در حال حاضر به 16 کشور مانند امارات، قطر، عمان و ترکیه صادرات داریم.

صارمی در خصوص تدوین دستورالعمل نظارت کنترل کیفی تاکید کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر کنترل کیفی خوراک دام و طیور و آبزیان با همکاری یک تیم کاری از وزارت جهاد، نمایندگان تشکل‌ها و کارشناسان سازمان‌های وابسته تشکیل شده که این دستورالعمل پس از تدوین در سال گذشته توسط وزیر جهاد ابلاغ شد و زمینه‌ساز استفاده از تولید خوراک را عملی کرد. هدف ما ارتقاء بهره‌وری خوراک دامی است. در نظام فنی و کنترل کیفی پیش‌بینی گواهینامه فنی برای کارخانجات را داشتیم تا توسعه صادرات عملی شود.
وی افزود: استفاده بهینه از بقایای کشاورزی و صنایع غذایی در تغذیه دام از اهداف دیگر تولیدات خوراک دامی است. ما در شرایط خاص تغییر اقلیم قرار گرفته‌ایم و خشکسالی‌های پیش‌بینی شده در 50 سال پیش به وقوع پیوسته است. یکی از جهت‌گیری‌های ما این است که واردات را کاهش داده و تولید با کیفیت داشته باشیم. بالغ بر 19.5 میلیون تن بقایای کشاورزی و باغی تولید می‌شود و 5 میلیون تن بقایای کارخانجات و صنایع غذایی داریم که هنوز به صورت کامل برای تغذیه دام استفاده نمی‌شود. ما سال گذشته حجم مناسبی از بقایای پسته،  سرشاخه نیشکر، خرما و بقایای سیب‌زمینی را استفاده کردیم و در حال پیگیری هرچه بیشتر دستورالعمل اجرایی آن هستیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام گفت: برنامه دیگر ما استفاده از خوراک‌های کمتر رایج در تغذیه طیور است. مطمئناً این مسئله می‌تواند باعث کاهش واردات شود. جایگزینی کاشت علوفه‌هایی با نیاز آبی کمتر مانند تاج خروس را در دستور کار قرار داده‌ایم. بخش عمده منابع خوراکی واحدهای صنعتی اتلاف می‌شود که با روش‌های فرآوری سیلو و افزایش بهر وری این مشکل را حل خواهیم کرد.
وی در رابطه با سامانه نهادهای دامی خاطرنشان کرد: سامانه نهادهای دامی را با مشارکت بانک سپه از سال قبل راه‌اندازی کرده‌ایم که امروز گردش تولید وصادرات را به صورت آنلاین به خوبی رصد می‌کنیم. نظارت بر توزیع سبوس را داریم که تاکنون نزدیک به 36 هزار ثبت خرید در سامانه داشته‌ایم و 550 هزار تن به ارزش 30 میلیارد تومان توزیع شده است که این امر حذف واسطه‌گری را به دنبال داشت.
 
نظرات شما
  •  

    عسگر نوری گفت : ۹۷/۰۸/۱۱

    سلام جناب وزیر کساورزی بدون اطلاع و اگهی دادن به صادر کنندگان علوفه .دیتو ممنوعیت صادرات ان را دادند بنده صادر کننده کاه نخود و عدس هستم الان دو هزار تن کاه نخود و عدس خریده و روی دستم مانده چرا که در داخل گشورون ما کاه گندم به وفور در کشور داربم هیچ دامپاری حاضر نیست به دام هایش کاه نخود و عدس بدهد .واگر این کاه نخود و عدس گه جز کاه درجه سه حساب میشود نتوانم صادرش کنم هیچ خریداری دذ داخل ندارد والان نه تنها من ضرر فراوانی کرده ام تمامی کشاورزان گه کاه نخود لوبیا و عدس داشتند چون دیگه خریداری نداشت متاسفانه ان کاه ها و علوفه را در میان زمین یا خرمن رهایش کردند و بعضی هم ان ذا آتش زدند .شما با این دستور ممنوعیت صادرات خوراک دام را که دادید در ظاهر به نفع دامدار است اما این طور نبست ه دامدارب از این علوفه استفاده نمیکند فقط ضرر زیادی به کشاورزان زدید .خدا میداند پدر کشاورز را در اوردید .حالا تا دیر تر نشده اجازه صادرات ان را بدهید نا گفته نماند این کاه برای خوراگ شتر در کشورهای عربی بالاجبار انها استفاده میکنند .ولی برای شتر داران کشور خودمان چون کاه سفید گندم داریم استفاده نمیکنند و هزینه انتقال خیلی زیاد میشود رو این حساب کلا دذر شرق کشور هم طالب ندارد .اندکی مشاوره میگرفتید بعد ممنوعیت برایش قائل میشدید
    در ضمن مشتری های عرب را هم از دست دادیم و جا ما را در صادرات پاکستانیها گرفتند .با هزار بدبختی بازار تهیه کردیم یک شبه از دست دادیم .راستی چه تصمیمی گرفتید از عذاب وجدان شب ها خوابت میبرد .چقدر کارگر و راننده و کشاورز و کارخانه کیسه سازی و غیر و غیره از این را امرار معاش میکردند ومن دوازده نفر کارگر داشتم که الان بیکار شدن هزاران نفر را بیکار کردید به خاطر هیچ .منتظر جوابم

    پاسخ...
  •  

    قاسم عوض پور گفت : ۰۰/۱۱/۱۹

    کلم قرمز کوفس برای دام سفارش بده در خدمتم

    پاسخ...
  •  

    یوسف گفت : ۰۱/۰۸/۲۹

    سلام ، خوراک مرغ لازم دارییم ممنون

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۰۲/۰۱/۰۷

    سلام
    آمادگی تولید کارمزدی خوراک دام و طیور با کیفیت در هر تناژی را داریم .
    آمادگی برای صادرات خوراک طیور با بهترین کیفیت .داری کد آی آر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com