شیرخام در یک سال اخیر 53 درصد افزایش قیمت داشته است

شیرخام در یک سال اخیر 53 درصد افزایش قیمت داشته است
در حالی صنایع لبنی خواستار افزایش مجدد قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی هستند که مسئول کمیته لبنی انجمن غذایی خانه صنعت و معدن مازندران گفت: در یک سال گذشته قیمت شیر خام 53 درصد افزایش داشته است.
اسماعیل خاتمی مقدم در جمع فعالان صنعتی با موضوع بررسی قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: یک سال از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشته که توفیق‌ها و شکست‌هایی به همراه داشته است.
وی اضافه کرد: اگرچه از توفیق‌های این قانون سخن می‌گوییم اما باید به مشکلات آن هم بپردازیم.
خاتمی‌مقدم ادامه داد: مهم است بدانیم که رویکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها در آینده به صنعت چیست.
وی با اشاره به اینکه باید بدانیم در سه ماه آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، گفت: در این زمینه به دنبال اخبار خوش نیستم اما باید بدانیم چه خبر است تا خود را آماده کنیم.
مسئول کمیته لبنی انجمن غذایی خانه صنعت و معدن مازندران یادآور شد: در اجرای قانون هدفمندی دولت از برنامه‌های آینده و صنعتگران هم از مشکلات روز حرف می‌زدند و به نظر می‌آید برخی اقدام‌های انجام شده با واقعیت تطابق نداشته است.
وی با بیان اینکه این اقدامات بدون نگاه درست و واقع‌بینانه انجام شده است، بیان داشت: صنایع غذایی یک صنعت استراتژیک است که با مردم سر و کار دارد، مردمی که حاکمیت‌ها و دولت‌ها مجبور هستند داعیه دفاع از آنها را داشته باشند و از این جهت هرگونه نگرانی مردم در مورد مسائل غذایی به حکومت و دولت منتقل می‌شود.
خاتمی‌مقدم با اشاره به اینکه دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای کنترل و نظارت بر قیمت، حضور خود را در قیمت‌گذاری بیشتر کرده است، گفت: این حس وجود دارد که دولت برای راضی نگه داشتن مردم به جای انتخاب بهترین راه، آسان‌ترین راه را انتخاب می‌کند.
مسئول کمیته لبنی انجمن غذایی مازندران خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته از سوی دولت گرایش جدی برای ساماندهی پدیده بازار ندیدیم.
وی با بیان اینکه صنایع آرد و لبنی از صنایع عمده در مازندران هستند، اظهار داشت: در یک سال گذشته ریزش‌های جدی در این صنایع به وجود آمده و از 17 کارخانه آرد، کمتر از 20 درصد ظرفیت استفاده می‌شود.
خاتمی‌مقدم با اشاره به اینکه قطعا برخی از این مشکلات متوجه مدیریت مجموعه و شخص کارفرماست که به سیستم یارانه‌ای عادت کرده بود، تصریح کرد: دولت به واحدهای آسیب‌پذیر در اجرای قانون هدفمندی توجه نکرده است.
وی با بیان اینکه آیا واحدهای آسیب‌پذیر باید از چرخه تولید خارج شوند، ادامه داد: دولت به دلیل اینکه می‌خواهد در زمینه تولید گندم به خودکفایی برسد از واردات گندم خودداری می‌کند در حالی که در صورت واردات 15 درصد ارزان‌تر محسوب می‌شود.
خاتمی‌مقدم با اشاره به اینکه صنعت لبنیات 15 درصد از درآمد چرخه نفت را در بر دارد، یادآور شد: این صنعت روزهای سختی را به خود می‌بیند.
وی خاطرنشان کرد: تولید شیر خام در کشور جوابگوی صنایع تبدیلی نیست و بخش بزرگی از شیر خام وارد چرخه تولید شیر خشک می‌شود.
مسئول کمیته لبنی انجمن غذایی مازندران با اشاره به اینکه تقاضا برای شیر خام در کشور افزایش یافته، گفت: در یک سال گذشته قیمت شیر خام 53 درصد افزایش داشته است. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com