شهرداری‌ها با مزایده غرفه‌های توزیع هزینه مصرف کننده را بیشتر می‌کنند

شهرداری‌ها با مزایده غرفه‌های توزیع هزینه مصرف کننده را بیشتر می‌کنند
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار با بیان اینکه شبکه‌های توزیع و بازارسانی در صنعت تخم مرغ دارای مشکلات زیادی است،‌گفت:شهرداری به جای نگاه خدمت‌رسانی به مصرف‌کنندگان، غرفه‌های خود را بصورت مزایده در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد که فشاری بر دوش تولید کننده و مصرف کننده است.
هدایت‌الله اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار در نشست خبری، گفت: با 1600 واحد تولیدی مرغ‌تخم‌گذار پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 980 هزار تن تولید تخم‌مرغ داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ماهانه حدود 15 هزار تن مازاد تولید تخم مرغ داریم، گفت: میزان تولید مازاد باید صادر شود و اگر این اتفاق نیفتد بعدا به ضرر و زیان تولید‌کننده و مصرف‌کننده تمام می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن بیان داشت: در طول سال ماه‌های شهریور، مهر، بهمن و اسفند مصرف تخم مرغ زیاد و در 8 ماه دیگر مصرف تخم مرغ به حداقل می‌رسد و یکی از اشکالات اساسی این است که وزارت جهاد بر اساس ماه‌های پرمصرف برنامه‌ریزی می‌کند و از آنجا که تولید تخم‌مرغ به‌صورت خطی انجام می‌شود، امکان کاهش تولید در ماه‌های کم‌مصرف سال وجود ندارد و به همین دلیل تولیدکنندگان ما دچار ضرر و زیان می‌شوند.
اصغری با بیان اینکه مناسبت‌ها و اعیاد بر میزان مصرف تأثیرگذار است، گفت: در ماه‌های محرم و صفر مصرف تخم مرغ دچار کاهش می‌شود و مصرف تخم مرغ در ماه‌های پر مصرف با کم مصرف حدود 15 الی 20 هزار تن اختلاف است و این اختلاف مصرف موجب ضرر و زیان به واحدهای تولیدی می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن با بیان اینکه یکی از اشکالات در امر تولید بی‌برنامگی و نوسان است، تصریح کرد: باید کارها به تشکل‌ها واگذار شود و دولت باید میزان نیاز خود در مورد محصولات مختلف را سفارش بدهد و اتحادیه‌ها هم باید با برنامه‌ریزی سهم هر تولید کننده را مشخص کنند.
اصغری بیان داشت: باید شرایط به شکلی برنامه‌ریزی شود تا تعادل قیمت در جهت جلوگیری از ضرر تولید‌کننده و مصرف‌کننده ایجاد شود.
وی با بیان اینکه اتحادیه توانمندی‌های خود را به اثبات رسانده‌اند، گفت: بعد از اجرای قانون تمرکز وظایف در وزارت جهاد کشاورزی امروز می‌تـوانیم بگوییم که کل مسئولیت حوزه تخم مرغ از قبیل برنامه‌ریزی، تنظیم بازار و صادرات به اتحادیه واگذار شده است اما دستگاه‌های دیگر که باید در کنار این اتحادیه باشند در حالیکه حضورشان خیلی پررنگ نیست.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار اظهار داشت: در 6 ماه گذشته قیمت متوسط هر کیلوگرم تخم مرغ 3 هزار تومان بوده است در حالیکه طبق نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلو تخم مرغ 4 هزار و 500 تومان است و این موضوع حاکی از آن است که تولید کننده در هر کیلو تخم مرغ تولیدی 1500 تومان ضرر متحمل می‌شود.
اصغری اظهار داشت: برای جلوگیری از ضرر و زیان به تولید‌کنندگان وزارت جهاد پیشنهادی به عنوان متولی تنظیم بازار به دولت پیشنهادی مبنی بر اینکه سالانه 50 میلیارد تومان یارانه به بخش صادرات تخم مرغ تخصیص یابد ارائه کرد اما متاسفانه این پیشنهاد پذیرفته نشد.
وی با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه از قبیل ترکیه به تولید‌کنندگان 18 درصد مشوق صادراتی می‌‌دهند، افزود: بنابراین در رقابت با این قبیل کشور‌ها اگر دولت حمایت نکند قطعا مغلوب صادراتی خواهیم بود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار بیان داشت: در ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری، پیش‌بینی خرید تضمینی یا قیمت تضمینی شده است، اما این مهم هم‌اکنون در صنعت تخم‌مرغ مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: دولت باید مسئولیت واردات، تأمین و تولید نهاده‌های کشاورزی را به تشکل‌ها بسپارد در حالیکه تشکل‌ها نه تنها قیمت محصولات تولیدی را خودشان تعیین نمی‌کنند بلکه مجبورند نهاده‌های کشاورزی را که 75 درصد سهم تولید را تشکیل می‌دهد با هر قیمتی که عرضه می‌شود تهیه کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: اگر دولت به صورت جامع و کامل به تشکل‌ها اعتماد کند قادر خواهیم بود که بازار را به شکلی هدایت کنیم تا تولید کننده و مصرف کننده هر دو راضی شوند و دغدغه‌های دولت هم رفع شود.
اصغری اظهار داشت: عرضه تخم مرغ در بورس کاری است که در ماه‌های اخیر توسط اتحادیه صورت گرفته و بر اساس آن دولت باید مابه‌التفاوت نرخ فروش تخم مرغ را به پرداخت کند اما تاکنون این مسئله محقق نشده و دولت هم بودجه‌ای را برای پرداخت مابه‌التفاوت آن پیش‌‌بینی کرده است.
مدیرعامل اتحادیه تولید‌کنندگان مرغ تخم‌گذار میهن بیان داشت: در صورتیکه که دولت به‌طور کامل مسئولیت صنعت تخم مرغ و همچنین تنظیم بازار را به تشکل‌ واگذار کند بخش خصوصی به خوبی امکان کنترل بازار و همچنین کاهش هزینه‌های دولت را دارد.
وی با بیان اینکه شبکه‌های توزیع و بازارسانی در صنعت تخم مرغ دارای مشکلات عدیده‌ای هستند گفت: شهرداری به جای نگاه خدمت‌رسانی به مصرف‌کنندگان، غرفه‌های خود را بصورت مزایده در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد در حالیکه برای حضور در این میادین و عرضه تولیدات، به شهرداری و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پیشنهاد شده است تا بر اساس نرخ مصوب، تولید‌کنندکان امکان حضور در میادین را داشته باشند و به این ترتیب هم مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده سود ببرند.
وی اظهار داشت: اگر وضعیت تولید تخم مرغ در نیمه دوم به  تعادل نرسد در این محصول به تولید‌کننده تبدیل خواهیم شود.

 
نظرات شما
  •  

    محمد گفت : ۹۳/۰۸/۰۴

    اخرین جمله احتمالا اشتباه چاپی شده ونامفهوم است لطفا اصلاح فرمایید باسپاس

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com