شترمرغ داری پر سود؛ اما مغفول

شترمرغ داری پر سود؛ اما مغفول
گرچه «پرورش شترمرغ»، از سودآورترین صنعت های استان است مانند خیلی از صنایع اقتصادی استان با نبود امکانات و زیر ساخت های مناسب مواجه است.
شترمرغ از معدود پرنده هایی است که علاوه بر گوشت می توان از پوست، روغن، پر، قرنیه چشم، ناخن، پوسته تخم مرغ و در یک کلام از تمام اجزای بدنش استفاده کرد و از طرفی با توجه به علوفه خوار بودن این پرنده با تغذیه مناسب سریع وزن می گیرد و سود زیادی را نصیب پرورش دهندگان می کند.
نبود کشتارگاه وابسته، مراکز فرآوری، بسته بندی و صادرات، ناآگاهی و نبود فرهنگ سازی در زمینه مصرف گوشت و خواص درمانی و مصارف غذایی شتر مرغ مشکلاتی را برای پرورش دهندگان این صنعت در خراسان جنوبی رقم زده است.

نبود کشتارگاه وابسته
یک پرورش دهنده شترمرغ در بیرجند در گفتگو با آوا ، با توجه به اینکه کشتارگاه مناسبی برای ذبح شترمرغ در استان نیست افزود: اگر کشتارگاهی باشد و به صورت صنعتی بسته بندی گوشت انجام شود تولید و فروش هم بهتر می شود اما اکنون مجبور هستیم کشتار شترمرغ را به دست دلالان خارج از استان بدهیم.
وی با اشاره به نبود حمایت در پرداخت تسهیلات به پرورش دهندگان به این نکته اشاره دارد که پس از دریافت مجوز و افتتاح واحد ، پرورش دهندگان به حال خود رها می شوند و به آن ها توجهی نمی شود و تنها حمایت از این صنعت در قالب پرداخت تسهیلات است که کارمزد بالایی دارد و برای تولید توجیه پذیر نیست.
به گفته وی، پرورش هر قطعه شتر مرغ حدود 700 هزار تومان هزینه داردکه از این میزان 400 هزار تومان برای خوراک و نگهداری و 250 تا 300 هزار تومان برای خرید جوجه لازم است و در مدت 9 ماه پرورش در صورتی که شتر مرغ وزن ایده آل گرفته باشد تا یک میلیون تومان خرید و فروش می شود.
یکی دیگر از پرورش دهندگان نیز با بیان اینکه سال 89 پروانه پرورش شتر مرغ را دریافت کرد افزود: اما دریافت تسهیلات و راه اندازی واحد حدود 4 سال طول کشید و در سال 93 واحد با ظرفیت 25 مولد و 500 پرواری راه اندازی شد.
وی، از مشکلات پیش رو برای دریافت تسهیلات به وثیقه های سنگین اشاره و اضافه می کند: برای دریافت تسهیلات 350 میلیون تومانی باید 7 ضامن کارمند و سند ملک به ارزش 1.5 برابر میزان وام داشته باشیم که مشکلات زیادی ایجاد می کند.
او هم از نبود کشتارگاه وابسته و صنایع تبدیلی گلایه دارد و از دیگر مشکلات به حمایت کم بیمه اشاره می کند و این که سال گذشته طوفان و باد خسارت 30 میلیون تومانی به واحد پرورش شترمرغ او وارد کرد اما با وجود پیگیری های فراوان کمکی توسط ستاد بحران و جهاد کشاورزی نشد.
رستمی دیگر پرورش دهنده شترمرغ نیز با بیان این که تمام اقدامات و هزینه ها را پرورش دهندگان متقبل می شوند اما سود این صنعت به جیب دلالان می رود، خاطر نشان می کند : با وجود هزینه کرد فراوان به علت نبود کشتارگاه، و فرآوری دلالان با قیمت پایین شتر مرغ را تهیه و به استان های دیگر برای کشتار و... می برند که این اقدام در عمل سودی برای بهره بردار ندارد.

صنایع تبدیلی راهکاری برای رونق شترمرغ داری در استان
کیانی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی شترمرغ داران استان نیز در گفتگویی با آوا با اشاره به آموزش های ویژه شترمرغ داران معتقد است مشکل این صنعت کشتارگاه نیست بلکه مشکل عمده بحث فرآوری آن از جمله چرم شترمرغ است که علی رغم قیمت بالا و ارزش افزوده زیاد اما در استان با قیمت بسیار پایین فروخته می شود.
کیانی افزود: هر تخته چرم شترمرغ را 6 تا 7 میلیون تومان قیمت دارد و از روغن این پرنده نیز در امور دارویی و آرایشی استفاده می شود.
وی تاسیس کارخانه و صنایع تبدیلی که بتواند چرم را به کالای لوکس تبدیل کند راهکاری برای رونق این صنعت در استان دانست.
کیانی با بیان اینکه هم اکنوع عمده تولید این صنعت به بازارهای تهران، مشهد و اصفهان می رود ، افزود: عمده تولید شترمرغ در استان به صورت زنده و بدون ارزش افزوده به استان ها دیگر می رود در صورتی که حتی پر های این حیوان نیز در کارهای تزئینی مورد استفاده واقع می شود.
وی به مزیت های پرورش شتر مرغ نسبت به مرغ گوشتی اشاره کرد و افزود: شرایط اقلیمی استان ما برای پرورش شترمرغ بسیار مناسبتر از پرورش مرغ است.

مزیت های گوشت شترمرغ باید برای مردم اطلاع رسانی شود

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی شترمرغ داران استان با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط بخش خصوصی برای اخد مجوز کارخانه خوراک دام و فرآوری چرم اظهار کرد: قول های مساعدی داده شده و امید است با تسهیلاتی که اعطا می شود و بازاریابی که برای چرم شترمرغ انجام گرفته آینده این صنعت در استان روشن باشد.
کیانی با تاکید بر اینکه راه اندازی صنایع تبدیلی از خام فروشی در صنعت شترمرغ جلوگیری می شود افزود: این امر 10 برابر ارزش افزوده خواهد داشت.
وی ادامه داد: مزیت های گوشت شترمرغ نیز باید برای مردم استان از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شده تا بتوانند در سبد غذایی خود از این گوشت پرخاصیت استفاده کنند.
وی در ادامه به آموزش پرورش دهندگان تاکید کرد و گفت: آموزش ها قبل از ورود به این صنعت می تواند از بسیاری ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری کند.
وی از تعامل اتحادیه شترمرغ داران با آموزشگاه های کشاورزی در زمینه آموزش سخن گفت و افزود: حداقل سرمایه برای راه اندازی واحد پرورش شترمرغ 20 میلیون تومان است که با 5 میلیون تومان نیز می توان جوجه ریزی کرد.

انجام آزمایشات تخصصی شترمرغ در استان

دادی مدیرعامل شرکت تعاونی شترمرغ داران استان نیز با بیان اینکه این اتحادیه اقدامات موثری برای تامین خوراک با کیفیت انجام داده گفت: 100 تن خوراک به اعضا فروخته شده است.
وی تعامل با داورخانه ها در تامین مکمل ها را از دیگر کمک های اتحادیه شترمرغ داران به اعضا دانست و افزود: تفاهم نامه ای با تنها آزمایشگاه تمام وقت دامپزشکی برای انجام آزمایشگاه های تخصصی شترمرغ به عنوان یک نیاز اصلی صنعت انجام گرفته است.
وی ارایه مشاوره رایگان، آموزش های مداوم، بازاریابی در سایر کشورها و تعامل با تاجران چرم را از دیگر اقدامات انجام گرفته توسط تعاونی برشمرد. وی از راه اندازی بیمه صنعت شترمرغ در استان خبر داد و گفت: بیمه مسئولیت، حوادث، جوجه ودستگاه از جمله مزایای این بیمه است.

بهترین چرم از پوست شتر مرغ تهیه می شود
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم نبود کشتارگاه را از مهمترین مشکلات این بخش عنوان و در عین حال به این نکته اشاره می کند که این مشکل مختص خراسان جنوبی نیست.
دکتر«مدرسی» در ادامه از نبود کارگاه های فرآوری پوست، چرم و... در این صنعت نام برد و افزود: نه تنها در استان بلکه در کشور صنعت فرآوری بسیار ابتدایی است و فقط مراحل اولیه در برخی استان ها آن هم با امکانات ابتدایی انجام می شود.
وی با بیان این که بیشتر قسمت های بدن شتر مرغ قابل استفاده است تصریح کرد: به علت نبود زیر ساخت های فرآوری پوست شتر مرغ دور ریخته می شود در حالی که پس از فرآوری می توان بهترین چرم را از پوست شتر مرغ تهیه کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی حضور و جذب سرمایه گذاران را بهترین راهکار برای توسعه این صنعت عنوان کرد و افزود: اقدامات اولیه برای راه اندازی اولین مرکز فرآوری پوست در کشور انجام گرفته و از یک سال گذشته نیز جلسات متعددی برگزار نموده ایم که نتایج خوبی داشته است.
به گفته دکتر مدرسی، دولت نمی تواند برای سرمایه گذاری ورود پیدا کرده و فقط می تواند برای از بین بردن موانع تولید و تسهیل در آن اقدام کند.
وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده برای پرداخت تسهیلات با کارمزد 10 درصد توسط صندوق توسعه ملی قول مساعد داده شد و امید است با اجرایی شدن آن شاهد رونق بیشتر این صنعت باشیم.
به گفته وی، در استان 12445 قطعه شترمرغ گوشتی و 469 قطعه شتر مرغ مولد وجود دارد.
مدرسی با اشاره به افزایش ظرفیت پرورش شترمرغ در استان گفت: پیش بینی می شود و با حمایت ها و بازاریابی های انجام گرفته رتبه 17 استان در کشور به رتبه دهم ارتقا پیدا کند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com