شترمرغ جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز

شترمرغ جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: گوشت شترمرغ به دلیل خواص آن، جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز محسوب می‌شود.
رضیه شناور دوشنبه 6 اسفند در یک کارگاه آموزشی گفت: شترمرغ در گروه پرندگان طبقه بندی می‌شود، اما گوشت آن جزو گوشت‌های قرمز طبقه بندی شده است؛ با این اختلاف که نسبت به گوشت‌های قرمز مشابه، چربی کمتری داشته و قابلیت هضم بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد گوشت شترمرغ قابل هضم است و گوشت ماهی، به لحاظ درصد هضم، بعد از آن قرار دارد، گفت: گوشت شترمرغ در مقایسه با سایر گونه‌ های حیوانی، محتوای چربی داخل ماهیچه‌ای اندکی دارد؛ میزان آب، پروتئین، چربی، خاکستر و کلاژن، بین ماهیچه‌های مختلف لاشه یک شترمرغ متفاوت است.
شناور اضافه کرد: گوشت شترمرغ نسبت به سایر گوشت ها در هر ۱۰۰ گرم میزان کالری، چربی و اسیدهای چرب اشباع کمتر و میزان آهن بالاتری دارد؛ ۱۰۰ گرم گوشت شترمرغ به طور متوسط ۱۰۳ کیلوکالری انرژی دارد که در مقایسه با گوشت بوقلمون با ۱۱۶ کیلوکالری و گوشت گاو با ۱۲۱ کیلوکالری، کمتر است .
این کارشناس ارشد تغذیه افزود: میزان پروتئین در گوشت شترمرغ ۲۲ درصد است که سطح مطلوبی برای سطح پروتئین به شمار می رود.
مدیرگروه بهبود تغذیه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در مقایسه با سایر گونه‌های حیوانی، محتوای چربی داخل ماهیچه ‌ ای و محتوای کلسترول گوشت شترمرغ کم است؛ با توجه به میزان پایین کلسترول و چربی آن نسبت به سایر گوشت‌ها و همچنین بالا بودن میزان چربی مفید آن، باعث بهبود سطح چربی خون به ویژه کاهش سطح چربی بد خون که تحت عنوان ال دی ال شناخته می‌شود، خواهد شد.
شناور افزود: گوشت شترمرغ دارای مقدار قابل توجهی آهن نسبت به سایر گوشت پرندگان و برخی گوشت های قرمز مانند گوشت گاو است.
او تاکید کرد: گوشت شترمرغ به دلیل خواصی مانند دارا بودن میزان بالای ویتامین ب ۱۲، ب ۶ و آهن، برای زنان باردار و کم‌خونی مفید است؛ همچنین به دلیل پایین بودن میزان کلسترول آن نسبت به سایر گوشت ها، برای بیماران قلبی عروقی مفید است.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: میزان سدیم پایین نسبت به بیشتر گوشت ها، از دلایل توصیه گوشت شترمرغ برای افراد دچار پر فشاری خون است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com