شایعه استفاده از هورمونهای رشد در تغذیه و پرورش طیور، ساخته و پرداخته ذهن معلول عالمان بی علم !

شایعه استفاده از هورمونهای رشد در تغذیه و پرورش طیور، ساخته و پرداخته ذهن معلول عالمان بی علم !
اخیراً در رابطه با استفاده از هورمون رشد در پرورش طیور (نیمچه های گوشتی ،تخمگذار و بوقلمون) مطالبی در کشور مطرح شده که خلاف واقعیت بوده و هیچگونه پایه و اساس علمی ندارند .
بدون  شک تولیدات طیور ( گوشت و تخم مرغ )  در ایران  و اقصی نقاط  دنیا یکی  از با ارزش ترین و ارزانترین منبع تامین پروتئین برای جامعه انسانی است .
این روزها شاید دیده  یا شنیده اید که بعضی افراد  غیر مطلع و متأسفانه  بعضاً دارای  پست دولتی  مطالبی را مطرح کرده اند که موجب نگرانی مصرف کنندگان اینگونه تولیدات را که بخش عظیمی از جمعیت را تشکیل می دهند را بوجود آورده اند.
گرچه بررسی همه جانبه این شایعه ضروری است ولی در اینجا فقط سعی بر این است که بطور کوتاه پاسخ این حضرات داده شود.
طی سه دهه اخیر متخصصین تغذیه ، ژنتیک و بهداشت توا نسته اند شرایطی را بوجود آورند که بتوان در کمترین زمان ممکن بهترین بازده و بالاترین تولید را درپرورش طیور  بدست آورند. این دست آوردها صرفاً  علمی بوده و خرافات و شک و گمان در آن جای ندارد.
اگر مطلب استفاده از هورمون رشد در گله های پرورشی نیمچه های گوشتی و تخمگذار توسط مصرف کنندگان آن که تخصصی در زمینه پرورش طیور ندارند مطرح شود سوالی است کاملاً منطقی که بایستی پاسخ آن را دریافت کنند. ولی زمانیکه این مورد توسط کسانیکه بعضاً عنوان دکتر و یا مهندس را با خود یدک می کشند و بدون هیچگونه دلیل علمی و یا مسئولیت مدنی ایجاد شک و شبه می کنند باید به نحوه سوال آنها شک و تردید داشت !
اینان نه تنها  مصرف کنندگان را دچار سردرگمی  می کنند  بلکه ما را هم  دچار  حیرت می کنند  که چگونه این افراد در پست های دولتی گمارده می شوند؟ واقعاً ملاک انتخاب چیست؟
بگذریم و اما مساله هورمونها:
آنچه که بطریق علمی ثابت شده این است که بطور طبیعی انسان، دام، طیور، آبزی و ... به دلیل نیاز پروسه های فیزیولوژیکی بدن هورمونهایی مانند تستوسترون ، پروژسترون و استروژن (Tostosterone,Progesterone,and Estrogen ) را تولید و ترشح می کنند .
وجود این هورمونها برای رشد اندامها ، بافتها و همچنین تولید مثل مورد نیاز می باشند .
کما اینکه بدلایل فیزیولوژیکی اگر فردی تولید هورمونهای ذکر شده اش کافی نباشد بنابه توصیه پزشک متخصص مصرف آنها توصیه می شودو عادی ترین روش مصرف در درمان نازایی و یا جلوگیری از آبستنی می باشد.
1-اصولاً هورمونها از نظر شیمیایی به دو دسته استروئیدها (Steroids ) و پروتئینها (Proteins) تقسیم بندی می شوند هورمونهای استروئیدی که بهترین مثال آن در انسان قرص های جلوگیری از آبستنی  می باشد وقتی که همراه غذا وارد سیستم گوارشی می شوند فعالیت خود را شروع میکنند و در بیشتر مواقع حتی بعد از خروج از سیستم گوارشی هنوز فعالند.
2- پروتئینها ، اینگونه هورمونها بر خلاف دسته اول در صورتیکه همراه غذا وارد سیستم گوارشی شوند بعد از ورود به معده در انسان ویا پیش معده (Proventriculus) در طیور شکسته شده و به عبارتی اگر به صورت خوراکی مصرف شوند بدلیل از دست دادن شکل شیمیایی خود قادر به عملکرد هورمونی خاص خود نیستند . بهترین مثال این گروه هورمون انسولین می باشد که برای درمان بیماران قند خون استفاده می شوند و آنهم فقط به صورت تزریقی!
حال اگر بخواهیم برای رشد سریعتر و یا تولید بیشتر در طیور هورمون استفاده کنیم بایستی حداقل 2 روزی  یک بار عمل  تزریق  صورت گیرد . از آنجا که واحد های پرورشی  طیور  بطور   متوسط  برای گوشتی حدود 20000   قطعه و تخمگذار 50000  قطعه می باشد  امکان گرفتن  تک تک آنها و تزریق
روزانه امری غیر ممکن می باشد از طرف دیگر هزینه بسیار بالای هورمونها مانع بعدی استفاده آنها  می باشد. از دو مورد فوق بگذریم طیور نیازی به مصرف هورمون  ندارند و این امر در هیچ   کشوری انجام نمی شود.
مجدداً یاد آور می شوم که با پیشرفت های علم تغذیه، ژنتیک و شناخت بهتر از عوامل بیماری زا و نحوه جلوگیری از آنها توانسته ایم در رشدسریع و تولید مناسب طیور قدمهای موثری برداریم و به شما اطمینان می دهیم که هیچگونه هورمونی در تولید گوشت و تخم مرغ توسط  پرورش دهندگان طیور در ایران استفاده نشده است!
بنابراین اگر به تولید کنندگان زحمتکش دست یاری نمی دهید پای آنها را نکشید و سعی در افزایش واردات بی رویه اینگونه تولیدات با ارزش پروتئینی نداشته باشید که همگی می دانیم در آنصورت چه کسانی سود خواهند برد.
 
نظرات شما
  •  

    علی از ساری گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    جناب آقای دکتر کامیاب ممنون از مطالب زیبایتان امیدوارم ذهن عالمان بی علم روشن شده باشد که مرغ هورمونی وجود خارجی ندارد .

    پاسخ...
  •  

    پرسفید کوهستان فیروزکوه گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    باسلام
    در حال حاظر فقط میتوانم قدر دان اطلاع رسانیهای شما باشم

    پاسخ...
  •  

    دامپزشک گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    با سلام مسوول اتحادیه مرغداران گوشتی باید از ریاست محترم سازمان غذا ودارو در دادگاه شکایت کنند تا هیچ شخص دیگری جرات اظهار نظر غیر علمی را نداشته باشد چون تا ایشان از طرف دادگاه محکوم نشده و در همان برنامه مجبور به اعتراف اشتباه خود نشوند سوالی که در ذهن مصرف کننده ایجاد شده پاک نخواهد شد

    پاسخ...
  •  

    محمد از ساری گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    چی شده مرغداران بازم حیا نمیکنید دیگه مرغ کیلویی ۸۰۰۰ تومان نمیشه خوش بحال مردم ودولت مرغ مفت میخرند چه خبر شده چرا اینهمه جوجه ریزی دوباره زیاد شده بس کنید ضرر کلان رو دوست دارید

    پاسخ...
  •  

    سجاد باغبان ژافر گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    با سلام و تشکر فراوان از این جواب قاطع و دندان شکن

    پاسخ...
  •  

    مسعودرستخیز گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    آقای دکترسنگی روکه نادان به چاه بندازه صدتا دانامثل شما اونو درنمیاره!!!!!!!!1!!!!!!!!!!

    پاسخ...
  •  

    نوید آتش باز گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    با تشکر از مطلب مفیدتان
    اینجانب به عنوان یک دانشجو و فعال در این رشته (مهندسی کشاورزی علوم دامی گرایش طیور) در دانشگاه ارومیه همواره در بحث و جدل با نا آگاهان در خصوص صنعت طیور هستم و با ارائۀ آخرین مطالب و راهنما های پرورشی و کاتالوگ نژاد های مصرفی در ایران و جهان و تاریخچۀ اصلاح نژاد به اثبات این قضیه می پردازم متآسفانه اساتید گروه های دیگر آموزشی نیز بدون اطلاع و با اتکا به شایعات عمومی تن به این اظهارات می دهند.
    با تشکر از شما عزیزان

    پاسخ...
  •  

    دكتر ناصر بيكى گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    سلام به همه مرغداران زحمتكش كشور. اينجا آمدم بنويسم: أمان از دست يك سرى شاغلين بيسواد بخش دولتى.! يكى نيست بپرسد: آقاى محترم، چه إجبارى دارى در زمينه اى كه تخصصش را ندارى اظهر نظر كنى؟ وقتى هر سى سى هورمون رشد( GNRH ) چندين هزار تومان است، چگونه ممكن است از آن براى گله هاى مرغ گوشتى مورد استفاده قرار گيرد؟ تا كى قرار است با دخالتهاى بيجا توليد كشور مورد هجمه هاى عده اى بى اطلاع قرار گيرد؟ بعنوان دامپزشكى با سابقه ٢٧ سال و توليد كننده، آماده منظره با ناشر خبر استفاده هورمون رشد در پرورش مرغ هستم.

    پاسخ...
  •  

    دکترسعید اکبری گفت : ۹۴/۰۲/۱۰

    زیاد جاي تعجب نیست ازقدیم گفتند حرمت امامزاده به متوليش است
    ازماست که برماست

    پاسخ...
  •  

    نوری گفت : ۹۴/۰۲/۱۱

    ما مرغدارها در این شرایط بحرانی باید خودمون هم از همسایه شروع کنیم و سطح اگاهی مردم رو بالا ببریم تو هر جمعی میریم اطلاع رسانی کنیم بارها از من پرسیدن و حتی قسمم میدن که از هورمون استفاده میکنین و سوالشون اینه که چرا اون مرغی که تو روستا بزرگ میشه بعد از 6 ماه رشد میکنه مال شما بعد از 45 روز و بعد از توضیحات من واقعا قانع میشن اون مرغی که تو روستا بزرگ میشه مگه چی میخوره ته نون یک ذره گندم کرم داخل خاک ات اشغال لای برگها نه ویتامینی نه رسیدگی خوب میخواین رشد خوبی داشته باشه همه باید اطلاع بدیم

    پاسخ...
  •  

    مصطفی آراسته گفت : ۹۴/۰۲/۱۱

    1-هورمون رشد گران است
    2-قاچاق است(در صورتی هم که وارد شود از مسیر کوهها می آید که پس از چند مدت فاسد می شود)

    پاسخ...
  •  

    حسن گفت : ۹۴/۰۲/۱۱

    سلام بنده22 سال مرغدارم هنوز هورمون ندیدم هرموقع سوال کردم باخنده وتعجب مواجه شدم بیش از20سال پیش درامریکا درپرواربندی گاو استفاده میکردند به بعد حتا درامریکاهم پیدا نمیشه چه رسد ایران کسی که عنوآن کرده یاغرض شخصی بااین صنعت داره یااینکه واقعا بی سواد ویامغز ندارد اگرهم داشته باشد به حتم مغزنخودی دارد انسان عقب افتاده و عجیب الخلقه هست

    پاسخ...
  •  

    morad گفت : ۹۴/۰۲/۱۲

    بنام خدا
    نگارنده که در کار مرغداری است بارها شنیده که در مرعداری های گوشتی از هورمون استفاده می شود اما نه خود استفاده نموده و نه دیده ام تحقیق که نمودم بعضا مرغداران مشخصا مرغدارانی که در کار دلالی هستند مواد مجاز و انرژی زاکه فروشگا های پروتییینی به ورزشکاران عرضه می کنند به مقدار کم یک در هزار به دان اضافه می کنند .به جرات می توان گفت اکثریت مرغداران حتا از مواد انرژی زا هم استفاده نمی کنند

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرتضی گفت : ۹۴/۰۲/۱۳

    سلام همکار گرامی البته نوع ونژاد جوجه هم خیلی مهمه که نمیشه جوجه داخل سالن را با جوجه تو روستا مقایسه کرد پیروز و سر بلند

    پاسخ...
  •  

    امین از تهران گفت : ۹۴/۰۲/۱۳

    آقای وزیر بهداشت باید در انتخاب افراد دقت بیشتری کنند تا ریاست سازمان غذا و دارو با اظهارات غیر علمی جامعه را دچار بی اعتمادی به سازمانهای دولتی نکنند.

    پاسخ...
  •  

    نظامی گفت : ۹۴/۰۲/۱۴

    با سلام
    درسته که در صنعت طیور از هورمون رشد استفاده نمیشه اما میدونید که از آنتیبیوتیک های مختلف برای تسریع رشد استفاده می شه که سلامت مصرف کننده رو به خطر میندازه و کسی هم جلوگیری نمیکنه.
    بنده بارها دیدم که افراد بی اطلاع میگن از هورمون استفاده میشه اما منطورشون همون آنتیبیوتیکه.
    پس لطفا موضع نگیریر!!!!

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    امیر گفت : ۹۴/۰۲/۱۵

    مدت خواب روزانه و زنان تغذیه هم مهمه

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    محمد گفت : ۹۴/۰۲/۱۸

    سلام اقای دکتر
    از شما بعیده که اسم هورمون رشد رو نمیدونین واظهار نظر هم میکنیدgrowth hormone یا
    GH
    هورمون رشد می باشد
    Gnrh:هورمون آزادکننده گنادوتروپین‌ها

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    student گفت : ۹۴/۰۲/۲۸

    دوست عزیز هرگز از آنتن بیوتیک ها در صنعت پرورش طیور برای افزایش رشد استفاده نمیشود. چرا که برای آتنی بیوتیک ها در حال حاضر هیچگونه نقش محرک رشد نمی توان متصور شد در صورت استفاده هم فقط نقش درمانی آنها مد نظر است. در ضمن همین که شخصی آنتی بیوتیک را با هورمون اشتباه گرفته نباید به سطح دانش و دانسته های ایشان مشکوک بود؟؟؟

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    student گفت : ۹۴/۰۲/۲۸

    احسنت
    کاملا درست است. باید از دکتر دیناروندی شکایت کرد.

    پاسخ...
  •  

    Azam گفت : ۹۸/۱۰/۰۸

    از همه ی دوستانی که در مورد شایعه هورمونی بودن طیور اطلاعات دادن تشکر میکنم
    حالا با خیال راحتتری بوقلمون مصرف می کنم
    روزیتون پربرکت باد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com