سیاست‌های نادرست،وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و خوراک دام را افزایش داد

سیاست‌های نادرست،وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و خوراک دام را افزایش داد
ابوالحسن خلیلی اظهارداشت: طی سال‌های قبل واردات کنجاله با تعرفه همراه بود، اما از سال 85 تعرفه 21 درصدی واردات کنجاله به صفر تقلیل یافت
دبیر کانون انجمن صنایع غذایی ایران افزود: با این کاهش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی و متعاقب آن برداشت این محصول نزدیک به 50 درصد کاهش یافت.
وی افزود: سرازیر شدن محصولات وارداتی و نبود سیاست مناسب توسعه‌ای و  نبود الگوی کشت مناسب در داخل کشت دانه‌های روغنی و تولید را روز به روز کاهش داد.
خلیلی گفت: سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در سال 85، 332 هزار هکتار و در سال 90 به 214 هزار هکتار رسید. همچنین مجموع تولید دانه‌های روغنی از 505 هزار تن در سال 85 به 347 هزار تن در سال 90 رسیده است.
وی با بیان اینکه کاهش سطح زیر کشت و تولید میزان واردات را نیز بیشتر کرده است، گفت: واردات یک میلیون و 120 هزار تنی روغن خام در سال 85 به یک میلیون و 400 هزار تن در سال 89 رسیده است. همچنین واردات کنجاله نیز از 970 هزار تن سال 85 به 2 میلیون تن در سال 89 رسیده است.
به گزارش فارس، در حال حاضر 80 درصد روغن تولیدی کشور وارداتی است و برنامه 10 ساله خودکفایی 80 درصدی نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که باقیمانده و ضایعات این محصولات بعد از روغن‌کشی به مصرف دام می‌رسد و از این نظر نیز دامداران را با مشکل مواجه کرده است.سالانه ۲ میلیون تن کنجاله وارد کشور می‌شود که بعد از روغن‌کشی به مصرف دام می‌رسد و کشور سالانه به حدود 4.5 میلیون تن واردات خوراک دام نیاز دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com