سیاست ها مانع از رشد صنعت مرغداری ایران می گردد

سیاست ها مانع از رشد صنعت مرغداری ایران می گردد
صنعت مرغداری ایران سال هاست که درگیر چالش ها و موانع پیش روست. از آغاز تحریم ها در سال 2012 میلادی، بخش مرغداری آسیب بیشتری دیده است. تحریم ها منجر به افزایش بیشتر بهای نهاده ها و نوسانات قیمت در بازار مصرف کننده شد. با اینحال، صنعت خودش را با وضعیت انطباق داد در حال حاضر کشور در هر دو بخش مرغ و تخم مرغ مستقل و خودکفا است و بیشترین تولید را در منطقۀ خاورمیانه دارد.

اهمیت بالای بخش مرغداری در اقتصاد ایران
دکتر مجید موافق قدیری عضو مجمع ملی مرغداری و رئیس هیأت مدیرۀ انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان اذعان داشت: "پس از نفت، صنعت مرغداری از اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است. این صنعت نقش بارزی در ایجاد ارزش افزوده دارد. ما 80 – 90 درصد نهاده و مواد اولیۀ خوراک وارد می کنیم و تبدیل به مرغ و تخم مرغ و حتی سوسیس می کنیم و صادر می کنیم."

گوشت مرغ منبع اصلی پروتئین برای ایرانیان
ایران سالانه 2.3 میلیون تن گوشت مرغ و 1 میلیون تن تخم مرغ تولید دارد. در هر دوی این اقلام ایران در لیست 10 تولید کنندۀ بزرگ جهان قرار دارد. تحریم ها قادر نخواهد بود که نرخ تولیدات را کاهش دهد و طبق اظهارات دکتر مجید موافق قدیری کشور در نظر دارد تا سال 2022 میلادی میزان تولید در بخش گوشت مرغ را به 2.6 میلیون تن و در بخش تخم مرغ به 1.1 میلیون تن افزایش دهد.
وی در ادامه افزود: "به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز و ماهی، مصرف سرانۀ گوشت مرغ در ایران از متوسط جهان بالاتر است و گوشت مرغ به عنوان منبع اصلی پروتئین برای ایرانیان محسوب می گردد. مصرف سرانۀ گوشت مرغ در ایران از 21.8 کیلوگرم در یک دهۀ گذشته به 28 کیلوگرم در سال 2019 میلادی رسیده و همچنین مصرف تخم مرغ نیز در همین بازۀ زمانی از 9.8 کیلوگرم به 11-12 کیلوگرم افزایش یافته است."
دکتر مجید موافق قدیری - رئیس هیأت مدیرۀ انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان کشور

مواجهۀ بازار نهاده با تحریم ها
در حالیکه بازار داخلی از تقاضای ثابتی برای تولیدات مرغداری برخوردار است، مرغداران در بازار خوراک با تحریم مواجه هستند. دکتر موافق قدیری در این رابطه عنوان داشت: "به دلیل تحریم ها گردش پولی 3 میلیون تن کنجالۀ سویا و ذرت به موقع و در موعد خود انجام نشد بنابراین عرضۀ این اقلام نیز با مشکل مواجه شد و در نتیجه بهای خوراک دام نیز افزایش یافت." طبق برآوردهای اتحادیۀ مرغداران تهران در آوریل 2020 حدود 15 میلیون جوجۀ یکروزه معدوم سازی شدند.

عدم سازمان دهی بین المللی مالی کارآمد
به دنبال تحریم ها، کاهش بهای نفت و وخامت شیوع کرونا ارزش "ریال" ایران همچنان در مقابل پول های بین الملل کاهش بیشتری یافت.
آقای رضا سواری مدیر عامل شرکت کیوان مرغ پر طلا اظهار کرد: "صنعت مرغداری در کشور ما از آن دسته صنایعی است که به مواد اولیۀ وارداتی نیاز دارد مانند نهاده برای تولید خوراک، و واردات دارو، واکسن ها و ضد عفونی کننده ها. فقدان نظام مالی بین المللی کارآمد و وجود تحریم ها دسترسی مستقیم به زنجیرۀ عرضۀ بین الملل را با مشکل مواجه می سازد و در نتیجه هزینه های تولید را بالا برده و نهایتاً چرخۀ تولید را مختل می سازد."  
دکتر موافق قدیری نیز اظهار داشت: "تحریم ها در واقع مؤثر بودند اما با معرفی نرخ مبادلۀ دولتی برای کالاهای خوراکی وارداتی تا اندازه ای از این تأثیر کاسته شد. این تدبیر مزیتی برای هزینه های مرغداران بود اما دولت می بایست به نفع مصرف کننده هم اقدام می کرد. بنابراین به منظور پیشگیری از صعود قیمت ها، دولت آستانۀ بالاتری را در بازار داخلی برای هر دو بخش گوشت مرغ و تخم مرغ در نظر گرفت. همچنین در تصمیمی مهم تر، دولت به کمپانی های مرغدار اجازۀ هیچ گونه صادراتی نداد. متأسفانه گوشت مرغ در ایران به نوعی از اقلام سیاسی محسوب می شود و اگر چه سالانه بیش از 200 هزار تن مازاد داریم اما دولت تحت شرایط تحریم فعلی تمایلی به صادرات ثابت ندارد و به منظور حمایت از تولید کننده تنها صادرات کوتاه مدت را مجاز می داند."

صادرات
طی چند سال گذشته، ایران به کشورهای عراق، افغانستان، و برخی کشورهای مشترک المنافع صادرات مرغداری داشته است. دکتر موافق قدیری گفت: "ما می دانیم که قیمت محصولات مرغ آمادۀ طبخ در بازار داخلی کشورهای رقیب ایران دو برابر قیمت محصولات صادراتی آنهاست اما دولت در این کشورها با اعطای امتیازات ویژه برای صادرات و سوبسیدها تفاوت مابین سود حاصل از صادرات و بازار داخلی را تسویه می کند. یا همان طور که می گویند سیاست به کمک اقتصاد می آید اما این چیزی نیست که در ایران هم رایج باشد."

تحریم ها سد راه بهره وری
دکتر مجید موافق قدیری اذعان داشت: "صنعت مرغداری ایران همواره از صنایع پیشرو و حائز اهمیت در اقتصاد کشور بوده و سعی داشته همگام با استانداردهای فنی و علمی جهان پیش برود؛ اما متأسفانه وجود تحریم ها، در روند افزایش تولیدات و کاهش قیمت ها اخلال ایجاد کرده است."
مرغداران بومی تلاش بسیاری برای پایین آوردن میزان مرگ و میر، افزایش نرخ تبدیل خوراک، و بهبود وزن نهایی طیور داشته اند. متوسط وزن نهایی در ایران 2.6 کیلوگرم است در حالی که در امریکا این رقم 2.8 کیلوگرم است همچنین متوسط طول دورۀ رشد 48 روز است در حالی که در امریکا 47 روز. نرخ تبدیل خوراک در ایران 1.9 و در ایران 1.8 است. میزان خسارات در ایران %10 و در امریکا نصف این رقم می باشد.

آیندۀ صنعت مرغداری در ایران
به دلیل شیوع ویروس همه گیر کووید 19 و بی ثباتی در اقتصاد جهان، پیش بینی آینده با مشکل مواجه شده است. دکتر مجید موافق قدیری در این خصوص اذعان داشت: "دولت 2 هدف را در راستای توسعۀ صنعت مرغداری ایران دنبال می کند: ایجاد تغییراتی در فضای تجاری مرغداری و افزایش سهم تولیدات مرغداری در مقیاس بزرگ."  به نظر می رسد که هدف و برنامۀ اول، پرورش مرغ های گوشتی سبک تر و افزایش تولید بوقلمون و بلدرچین و سایر گونه های طیور را به دنبال داشته باشد. و برنامۀ دوم در رابطه با بنای مرغداری های صنعتی موجود باشد. دکتر موافق قدیری ادامه داد: "3 سال پیش، سهم مزارع مرغداری صنعتی 15 درصد بود و انتظار می رفت که تا دو سال بعد این رقم به 45 درصد برسد."

ناپایداری و بی ثباتی به دنبال شیوع کووید 19
دکتر موافق قدیری اظهار داشت : همانند بسیاری از کشورهای دیگر، به دنبال شیوع ویروس کرونا صنعت مرغداری ایران با اخلالاتی مواجه شد. "از آنجائیکه مردم مجبور به ماندن در خانه بودند، تقاضا برای گوشت مرغ و تخم مرغ افزایش یافت. اما از سوی دیگر هم مشاغلی مثل رستوران ها و فست فودها و خدمات غذایی تعطیل شد و با تعطیل شدن سفرها هتل ها هم تقاضایی برای این محصولات نداشتند. در نتیجه قیمت مرغ زنده در بازار به شدت کاهش یافت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com