به دنبال نزاع تجاری چین و امریکا ؛
سویا در مرکز توجهات قرار گرفت

سویا در مرکز توجهات قرار گرفت
امریکا ؛ ایالت واشنگتن – ایالات متحده به تازگی از وضع تعرفۀ 25 درصدی برای آن دسته از کالاهای چین که شامل "تکنولوژیهای چشمگیر صنعتی" است خبر داد و به دنبال آن چین نیز از وضع تعرفه های تلافی جویانۀ جدید بر روی لیستی از کالاهای امریکایی خبر داد که از آن جمله وضع 25% افزایش در تعرفۀ سویاست.
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا آخرین تعرفه ها را در تاریخ 14 ژوئن (24 خرداد) اعلام کرد و متعاقب آن مقامات چین واکنش نشان دادند و اعلام کردند که آنان نیز موانع تجاری را "با همان شدت و قدرت" تحمیل خواهند کرد.
"اتحادیۀ سویای امریکا" اظهار داشت وزارت بازرگانی چین چند ماه پیش از وضع تعرفه های تلافی جویانۀ خود بر 106 کالای امریکایی به ارزش 50 میلیارد دلار واردات خبر داد که شامل تعرفۀ 25 درصدی بر روی سویا نیز می گردید ؛ این امر مسلماً برای سویاکارانی که سال گذشته 14 میلیارد دلار از این کالا به چین صادر کردند شوکه کننده بود.
نائب رئیس اتحادیۀ سویای امریکا David Stephens گفت : "بهای محصولات کشاورزی طی 5 سال گذشته 40% سقوط داشته و درآمد کشاورزان در مقایسه با سال 2013 میلادی 50% کاهش داشته است. طی مطالعاتی که توسط محققین و کارشناسان اقتصادی دانشگاه Purdue صورت گرفته، در صورتی که چین تعرفۀ 25 درصدی بر روی سویای امریکا وضع کند صادرات این کالا به چین حتی تا رقم بزرگ 65 درصد می تواند کاهش یابد. به شخصه به عنوان یک سویاکار بر روی معاملات تجاری با چین متکی بوده ام چرا که چین وارد کنندۀ 60 درصد سویای امریکاست. "
ترامپ اذعان داشت در صورت اتخاذ تدابیر تلافی جویانه توسط چین ، ایالات متحده نیز این تعرفۀ مازاد را تحت پیگرد قانونی قرار می دهد. به نقل از کاخ سفید تعرفۀ ایالات متحده به منزلۀ نخستین گام ها برای برقراری تعادل در روابط تجاری امریکا و چین بوده است.
Jimmie Musick مدیر انجمن ملی گندم کاران ایالت اوکلاهوما اظهار داشت: "گندم کاران امریکا از تداوم خشکسالی، کاهش بی سابقۀ قیمت محصولات کشاورزی، و بی ثباتی تجاری رنج می برند ؛ حال افزودن تعرفۀ 25 درصدی صادرات گندم به چین تنها چیزی بود که در بدترین دورۀ اقتصاد کشاورزی میشد به آن فکر کرد! "   
اعضای اتحادیۀ ذرت کاران ملی نیز در این نگرانی ها شریک هستند. Kevin Skunes مدیر اتحادیۀ ذرت کاران اعلام کرد: کشاورزان به فروش بازار متکی و دلگرم هستند آنها نه تنها قادر به تأمین فوری خسارات ناشی از افزایش تعرفه ها نیستند بلکه لطمات دراز مدت اقتصادی که از نزدیکترین هم پیمانانمان ناشی می گردد را نیز قادر نیستند جبران نمایند.
اعضای گروههای صنعتی و کشاورزی از کنگرۀ امریکا درخواست کرده اند تا این تعرفه ها را متوقف سازند و در پشت میزهای مذاکره به توافق برسند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com