سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید جذاب شود

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید جذاب شود
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از تشکیل کارگروه ویژه کشاورزی در راستای سال تولید ملی خبر داد و گفت: فعالیت‌های بخش کشاورزی تاکنون به گونه‌ای نبوده که سرمایه‌گذاران را جذب کند، بنابراین و این بخش همچنان از نبود سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی رنج می برد.
عباس رجایی در پاسخ به اینکه برای تحقق شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در بخش کشاورزی چه باید کرد؟ گفت: یکی از موضوعات اساسی که در حوزه اقتصاد کشور باید توجه شود تحریم‌هایی است که دشمنان تدارک دیده‌اند و روز به روز به خیال خودشان حلقه‌ها را تنگ‌تر می‌کنند که باید این تهدید‌ها به فرصت تبدیل شود.
نیازی به برخی محصولات وارداتی نیست
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: مفاهیم اقتصادی باید تعریف دوباره شود، درست است که در تعاملات جهانی امروز مجبوریم برخی محصولات را وارد کنیم اما وقتی به محصولاتی که از گمرک ترخیص می‌شود توجه می‌کنیم می‌بینیم که می‌توان خیلی از اینها را یا استفاده نکرد و یا از محصولات جایگزین تولید داخل استفاده کرد.
استفاده از خدمات فنی و مهندسی داخل به جای خارج
رجایی افزود: همچنین به جای بسیاری از خدمات فنی و مهندسی که از کشورهای دیگر وارد می‌شود از توانمندی‌های داخل استفاده کرد اگرچه قانونی هم در این زمینه وجود دارد اما همواره این قانون دور زده شده است و استفاده از خدمات فنی و مهندسی داخل جایگاه مناسبی پیدا نکرده است.
امنیت غذایی پیش‌نیاز تحکیم پایه‌های استقلال
وی افزود: از دیگر سو برای تحکیم پایه‌های استقلال کشور باید زیرساخـت‌های محکم تولید داشته باشیم که یکی از این زیرساخت‌ها داشتن امنیت غذایی است که هرگز با شعار پیش نمی‌رود و باید شکل عملی به خود گیرد.
لزوم توجه ویژه به بخش کشاورزی
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: با بررسی کشورهای اروپایی و منطقه می‌بینیم در حوزه کشاورزی و آب با برنامه‌ریزی مناسبی که داشته‌ و هیچ پس‌رفتی نداشته‌اند. در کشور ما هم باید توجه بیشتری به بخش کشاورزی شود.
وجود ظرفیت سه برابری در بخش کشاورزی
به گفته رجایی سرمایه‌های زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد. هم اکنون 97 درصد تولید این بخش توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و اگر در این بخش سرمایه‌گذاری مناسب انجام شده و در زیرساخت‌ها و مدیریت‌ها بازنگری شود، می‌توان در افق 1404 تولید سیصد میلیون تنی یعنی سه برابر میزان کنونی را رقم زد.
رجایی همچنین گفت: در حال حاضر متوسط سرمایه‌گذاری بعد از انقلاب در بخش کشاورزی 4 درصد بوده که همین میزان تولید 25 میلیون تنی را به 108 میلیون تن در سال جاری رسانده است.
لزوم سرمایه‌گذاری 15 درصدی در کشاورزی
وی افزود: این میزان تولید نشان می‌دهد اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش کشاورزی انجام شود و در کنار آن مدیریت، همگرایی و استفاده از فرصت‌ها مناسب باشد و سرمایه‌گذاری به بالای 15 درصد برسد تحول زیادی در این بخش صورت می‌گیرد.
تعیین کارگروه کشاورزی
رجایی همچنین از تعیین کارگروهی برای کار در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: اگرچه اصل این موضوع مقدس است اما این نگرانی نیز وجود دارد که بحث‌های به گونه‌ای پیش برود که اصل موضوع به حاشیه رود اما نظر ما این است که همان برنامه‌های تعیین شده اجرایی شود که بدون شک برنامه‌های بخش کشاورزی نیز محقق خواهد شد.
کشاورزی امروز برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست
رجایی در پاسخ به چالش‌های موجود بخش کشاورزی گفت: فعالیت‌های بخش کشاورزی تاکنون به گونه‌ای نبوده که سرمایه‌گذاران را جذب کند بنابراین همچنان از نبود سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی رنج می‌بریم.
کشاورزی کشور معیشتی است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین افزود: کشاورزی همچنان اقتصاد معیشتی دارد و به سمت صنعتی نرفته است،البته معادلات اقتصادی کشور هم طوری است که بیشتر به کشورهای واردکننده یارانه داده می‌شود و این مسائل باید در ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود.
دلالی جمع شود/تجمیع وظایف کشاورزی
همچنین به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس زنجیره تولید و مصرف باید مهندسی مجدد پیدا کند. دلالی و واسطه‌گری باید از این بخش جمع شود و پراکندگی وظایف کشاورزی تجمیع و در یک وزارتخانه مستقل مدیریت شود.
توسعه صنایع تبدیلی
رجایی همچنین گفت: به صنایع تبدیلی باید توجه بیشتری شود و تمرکز آن در قطب‌های کشاورزی و متناسب با نوع محصول ایجاد شود. در حال حاضر جدا از تعداد صنایع تبدیلی که متناسب با میزان محصول نیست، پراکنش مناسبی هم وجود ندارد.
آب کشاورزی تلف می‌شود
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: منابع آب زیادی در بخش کشاورزی تلف می‌شود و باید نظام نوین آبیاری توسعه بیشتری پیدا کند.
بررسی انتزاع وظایف کشاورزی درمجلس نهم
رجایی در پاسخ به اینکه بحث انتزاع وظایف کشاورزی که طرح یک فوریتی آن نیز به تصویب رسیده بود چه سرانجامی پیدا می‌کند؟ گفت: به احتمال زیاد بررسی مجدد آن در مجلس نهم اتفاق می‌افتد.
 
نظرات شما
  •  

    دانیال کبیری -- مرغدار گفت : ۹۱/۰۱/۲۳

    خدا را شکر که یکنفر از دولتمردان بالاخره بعد از سی و چهار سال انقلاب کردن حداقل حرف دل کشاورز و تولید کننده را به زبان اورد و اقرار کرد که باید به بخش کشاورزی و تولید اهمییت داد حرف های اقای عباس رجائی رئیس کمسیون کشاورزی مجلس جالب و دلنشین جلوه می کند امیدواریم که حداقل این یکی در حد شعار و حرف باقی نماند و تحقق پیدا کند که صد البته با تجربه چند ین ساله و شرایط جاری موجود نشان از خلاف عملی شدن این ادعا ها را دارد به امید مدینه فاضله و جذاب کردن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com