سرما تن مرغداری های البرز را می لرزاند

سرما تن مرغداری های البرز را می لرزاند
سرما که از راه می رسد، شاید تن مرغداری هایی که سوخت مورد نیازشان تامین نمی شود نیز بلرزد، دغدغه ای که هر ساله با آغاز فصل سرما فکر مرغداران را به خود مشغول ساخته و مسئولان تنها راه چاره آن را تجهیز مرغداری ها به سیستم های به روز برای کاهش هدر رفت انرژی می دانند.
امسال به جای 25 هزار لیتر گازوئیل 16 هزار لیتر سوخت به ما داده اند، فضای مرغداری گرم نمی شود و باید از سرما تلفات بدهیم، درآمدمان بسیار کم شده و بسیاری از دوستان ما به دلیل عدم تامین هزینه ها زمین خورده اند.
قیمت نهاده ها به خصوص دانه و ذرت گران است و مرغداران برای تامین غذای تولیدات خود متضرر می شوند، به دلیل هزینه های بالای تولید مجبور هستیم از اعضای خانواده خود برای همکاری در مرغداری به جای کارگران و پرداخت دستمزد به آنها استفاده کنیم.
مطالبی که خواندید تنها بخش کوچکی از مشکلات مرغداران در یکی از شهرستان های استان البرز بود، مشکلاتی که گویا هرساله به آغاز فصل سرما بخشی از آنها دغدغه اصلی مرغدارانی می شود که تنها منبع درآمدی خانواده شان را از راه تولید به دست می آورند.
مصرف مرغ و گوشت سفید در حال حاضر جزئی از فرهنگ غذایی ایرانی ها به شمار می رود و هم اکنون ذائقه ایرانی مصرف گوشت سفید به خصوص مرغ را می پسندد، در حال حاضر کمتر کسی را می بینید که از جایگاه مواد پروتئینی و گوشت سفید برای سلامت انسان و اهمیت تامین آن در سبد غذایی خانوار بی اطلاع باشد از این رو تولیدات کشور دراین زمینه و رسیدگی به دغدغه های تولیدکنندگان این بخش ها نیز با اهمیت خواهد بود.
استان البرز با دارا بودن سه دهم درصد از مساحت کل کشور حدود 11 درصد تولید تخم مرغ کشور را دارد و تراکم تولید این ماده غذایی غنی از پروتئین 30 برابر میانگین کشور است، هچنین بر اساس آخرین اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز 194 واحد تولیدی مرغ گوشتی به ظرفیت چهار میلیون و 300 هزار قطعه، 99 واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت هفت و نیم میلیون قطعه در هر دوره و 28 واحد پرورش پولت به ظرفیت دو میلیون و 330 هزار قطعه در استان مستعد البرز فعال است.
از سویی دیگر مرغداران البرز در 13 واحد تولیدی مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 480 قطعه و و سه واحد مرغ مادر تخم گذار به ظرفیت 104 قطعه مشغول به فعالیت هستند که مجموع فعالیت مرغداری ها در سال گذشته در البرز منجر به تولید 34 هزار و 700 گوشت سفید مرغ و 95 هزار تن تخم مرغ شده است.
این آمار نیز تنها بخشی از استعدادهای تولیدی استان البرز را نشان می دهد اما چه می شود که با وجود این مشکلات و دغدغه ها، تولیدات در وضعی مطلوب قرار دارد و از سویی دیگر باید دید برای رشد تولیدات و استفاده بالقوه از تمامی ظرفیت های البرز مسئولان چطور راه چاره اندیشیده اند.
جایگزینی CNG میزان مصرف سوخت را 50 میلیون لیتر کاهش می دهد
برای پاسخ به سوالات در این زمینه به سراغ مجتبی تقی زاده مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز رفته ایم و در ابتدا به مهمترین مساله مطرح شده از سوی مرغداران یعنی تامین سوخت پرداختیم که وی در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: بر اساس اولویت های تعیین شده در کشور و در سطح وزارت نفت سیاست ها بر کاهش وابستگی به سوخت مایع و جایگزینی با سوخت سی ان جی است.
وی ادامه داد: مشکل تامین سوخت مایع که سوی مرغداران مطرح شد مورد پذیرش است و در راستای سیاست های تغییر سوخت طی جلسات با نمایندگان وزارت نفت بنا شده در مرحله نخست واحدهای مرغداری که به واحدهای سی ان جی نزدیک هستند با انجام اقداماتی از این نوع سوخت برای سیستم گرمایشی خود استفاده کنند.
تقی زاده با بیان اینکه سالانه 50 میلیون لیتر نفت گاز در مرغداری های استان سوخت می شود، اظهار داشت: با اجرای کامل این سیاست در سطح مرغداری ها به میزان سوخت یاد شده، کاهش مصرف خواهیم داشت و این امر نه تنها صرفه جویی اقتصادی را به دنبال دارد بلکه در قمیت تمام شده محصول برای مرغداران موثر خواهد بود.
پرداخت بلاعوض 25 درصد هزینه های تغییر سیستم
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در پاسخ به اینکه برای تغییر سیستم های گرمایشی در مرغداری ها به واحدهای تولیدی چه تسهیلاتی ارائه می شود، اعلام کرد: اگر وسائل گرمایشی و سرمایشی از طریق شرکت های دارای کیفیت لازم در این زمینه تهیه شود جهاد کشاورزی نسبت به باز پرداخت 25 درصد هزینه ها به صورت بلاعوض اقدام خواهد کرد و علاوه بر آن در صورت تامین منابع اجرای خطوط سی ان جی تا ورودی واحدهای تولیدی نیز انجام می شود.
وی افزود: بسیاری از مرغدارانی که در فصل سرما با مشکل عدم تامین سوخت کافی دست و پنجه نرم می کنند متاسفانه دارای واحدهای تولیدی هستند که هدر رفت انرژی بسیاری دارند، نوع ساختار تهویه این واحدها مناسب نبوده و باید نوسازی سیستم های آنان دردستور کار قرار گیرد.
تقی زاده با بیان اینکه توصیه می شود مرغداران نسبت به ایجاد اتوماسیون تهویه در واحدهای تولیدی خود اقدام نمایند، اظهار داشت: منابع تسهیلاتی در زمینه اصلاح سیستم های گرمایشی و سرمایشی، عایق بندی و اتوماسیون در نظر گرفته شده تا سال گذشته با سود هفت درصد ارائه و امسال با کمی افزایش در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
قیمت محصولات در بازار کمتر از قیمت تمام شده تولید
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز همچنین به بخش دیگری از مشکلات مرغداران در مباحت درآمدی و هزینه ای اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر قیمت محصولات مربوط به طیور اعم از تخم مرغ و گوشت مرغ پایین تر از قیمت تمام شده است و این امر مرغداران را متضرر می کند.
وی  با بیان اینکه تعادل عرضه و تقاضا در بازار بر هم ریخته و اگر این امر پایدار باشد به تولیدات لطمه خواهد زد، افزود: بخشی از این مشکلات به ساختار و بخشی دیگر به فرهنگ مصرف شهروندان مربوط است و متاسفانه شرایط اقتصادی موجود شرایط مطلوب برای مرغداران نیست.
تقی زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه ظرفیت تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور بیش از تقاضا است باید به صادرات در این بخش بیش از پیش توجه شده و صادرات این محصولات مورد حمایت قرار گیرد.
65 درصد تولید تخم مرغ در البرز مازاد بر نیاز است
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص وضعیت صادرات محصولات تولیدی مازاد بر نیاز استان گفت: در سال جاری دو هزار و 192 تن تخم مرغ خوراکی، 24 هزار و 500 قطعه پولت تخم گذار و 651 تن فراورده های جانبی از استان البرز به کشورهای همسایه به خصوص عراق صادر شده است.
وی اعلام کرد: 11 درصد تخم کشور در البرز تولید می شود که این میزان 65 درصد مازاد بر نیاز استان است که علاوه بر دیگر استانها به کشورهای همسایه نیز صادر می شود.
و در پایان؛ از کمبود ها تا صادرات محصولات راه بسیار طولانی است، اما می شود با نزدیکتر کردن ارتباط تولید کنندگان و مسئولان و تلاش بیشتر برای فرهنگ سازی در میان تولیدکنندگان برای استفاده از تجیهزات به روز و البته پیشتیبانی مسئولان این مسیر طولانی را کوتاه کرد.

 
نظرات شما
  •  

    یک مرغدار گفت : ۹۳/۰۸/۲۰

    با کدام درامد سالن اتوماسیون کرد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com