سرانه مصرف تخم مرغ در ایران ۱۴۰ عدد کمتر از دنیا

سرانه مصرف تخم مرغ در ایران ۱۴۰ عدد کمتر از دنیا
کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با اعلام اینکه سرانه مصرف تخم مرغ در ایران حدود ۱۶۰ عدد است، افزود: این سرانه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به بیش از ۳۰۰ عدد تخم مرغ هم می رسد.
دکتر پریسا ترابی از تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل که بر روی حافظه و سلامت قلب و عروق تاثیر گذار است، نام برد و اظهار داشت: ماده ای به نام کولین در تخم مرغ وجود دارد که علاوه بر تاثیر قابل توجهی که بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی می گذارد، برای رشد و نمو جنین، کودک و سلامت قلب و عروق نیز تاثیر گذار است.
وی افزود: زرده تخم مرغ با حداکثر تاثیر گذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکملها، از تحلیل رفتن لایه شبکیه و نابینایی ناشی از آن در ساخوردگی جلوگیری می کند که متاسفانه جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی خانواده ها به دلیل ناآگاهی در خصوص کلسترول آن کاهش یافته، است.
ترابی تصریح کرد: تخم مرغ نه تنها بالاترین منبع پروتئین مطلوب را دارا است بلکه تقریبا تمامی ویتامینها به جز ویتامین c و مواد معدنی ضروری مورد نیاز انسان را داراست. بنابراین تخم مرغ بهترین پروتئینی است که با نان یک غذای کامل و مغذی به حساب می آید و تمام احتیاجات تغذیه ای را در یک وعده غذایی تامین می کند.
کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تخم مرغ فقط ۳/۱ درصد انرژی متوسط مورد نیاز روزانه را تامین می کند، افزود: تخم مرغ یک ماده غذایی غنی محسوب می شود که مقدار مواد مغذی بیشتری را نسبت به انرژی برای مصرف کننده تامین می کند.
ترابی در خصوص سرانه مصرف تخم مرغ در ایران گفت: در حال حاضر سرانه مصرف تخم مرغ در کشور حدود ۱۶۰ عدد است در حالی که این رقم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به میزانی بالغ بر ۳۰۰ عدد هم می رسد.
وی افزود: متاسفانه به دلایل مختلف فرهنگی، سرانه مصرف این پروتئین بسیار مغذی و کامل در سبد غذایی خانوار کم بوده که لزوم فرهنگ سازی برای روی آوردن به چنین فراورده ای بسیار ضروری است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com