سبقت رشد نرخ دام از مرغ

سبقت رشد نرخ دام از مرغ
از سال ۸۰ تاکنون متوسط رشد بهای گوسفند و گوساله زنده نسبت به مرغ زنده افزایش بیشتری داشته و حدود چهار تا پنج درصد بالاتر بوده است.
متوسط قیمت مرغ زنده در سال گذشته حدود چهارهزار و ۵۶۶ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است. نرخ این محصول در شش ماه ابتدای سال روند افزایشی داشته و در مردادماه به بیشترین مقدار خود یعنی پنج‌هزار و ۳۲۱ تومان رسید. بعد از آن سیر نزولی داشت و در آبان‌ماه، پایین‌ترین مقدار خود (چهارهزار و ۳۱۰ تومان) را تجربه کرد. سپس با افزایش مجدد روبه‌رو شد به طوری که در اسفندماه مرغ زنده به‌طور متوسط، چهارهزار و ۹۱۰ تومان در هر کیلوگرم به فروش رسید.
انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه معتقد است افت قیمت در ماه‌های پایانی پاییز و اوایل زمستان را می‌توان به عرضه مقدار زیادی مرغ به بازار در نتیجه جوجه‌ریزی‌های گسترده در مرغداری‌ها در اوایل پاییز نسبت داد. در نتیجه در این بازه زمانی مرغداران متحمل خسارت فراوانی شدند. در عوض نزدیک عید نوروز به دلیل کاهش عرضه مرغ توسط تولیدکنندگان به بازار افزایش قیمت رقم خورد. به طور کلی نوسان قیمت مرغ در سال ۹۵ حدود ۱۱,۳ درصد بوده که نسبت به سال‌های ۹۴ و ۹۳ به ترتیب حدود ۰.۶ و ۱.۶ درصد افزایش داشته است. بیشترین نوسان قیمت در اردیبهشت (۶.۶ درصد) و کمترین نوسان در دی‌ماه (۱.۳ درصد) بود.
نگاهی به روند قیمتی مرغ زنده در ۱۶ سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۰ نرخ این محصول در هر کیلوگرم، حدود ۶۹۷ تومان بوده است. در حالی که بهای آن بعد از ۱۶ سال یعنی ۱۳۹۵ با رشد ۵۵۵ درصدی به چهارهزار و ۵۶۶ تومان رسید. به‌طور متوسط طی این سال‌ها قیمت مرغ زنده رشد ۱۳,۵ درصدی را تجربه کرده است.

گوسفند زنده
این در حالی است که قیمت گوسفند زنده در سال گذشته به‌طور متوسط ۱۲ هزار و ۹۲۴ تومان بود و نوسان آن در کل سال، ۷,۶ درصد برآورد می‌شود. قیمت این محصول در سال ۱۳۸۰ یک‌هزار و ۱۰۷ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که با رشد بیش از هزار درصد به ۱۲ هزار و ۹۲۴ تومان در سال گذشته رسید. به طور کلی بعد از افزایش حدود ۳۲ درصدی قیمت گوسفند زنده در سال ۹۲ نسبت به ۹۱ طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ افزایش بهای آن ناچیز بوده، اما در سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد.

گوساله زنده
متوسط قیمت گوساله زنده در سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۶۶ تومان در هر کیلوگرم بود که از ابتدا تا انتهای سال روندی صعودی داشت و در اسفند ماه به ۱۲ هزار و ۵۶۶ تومان رسید. آمارهای منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نشان می‌دهد که رشد متوسط سالانه گوساله زنده از سال ۸۰ تا ۹۵ حدود ۱۸,۸ درصد بوده که البته طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ بیشترین افزایش را تجربه کرده است. رشد قیمت این محصول طی ۱۶ سال گذشته بیش از یک هزار و ۲۰۰ درصد برآورد می‌شود.
بنابراین آمارها نشان می‌دهند که اگرچه در سال گذشته نوسان قیمت مرغ زنده ۱۱,۳۷ درصد بوده و این رقم برای گوسفند و گوساله زنده به ترتیب ۷.۶۸ و ۳.۳۳ درصد به ثبت رسیده، اما افزایش قیمت دام نسبت به مرغ از سال ۸۰ تاکنون، سبقت قابل توجهی گرفته است. زیرا متوسط رشد بهای گوساله زنده ۱۸.۸ درصد و متوسط رشد نرخ گوسفند زنده ۱۷.۸ درصد تخمین زده می‌شود. این در حالی است که عدد مذکور برای مرغ زنده روی نقطه ۱۳.۵ درصد ایستاده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com