سایه بی حمایتی بر سر مرغداران

سایه بی حمایتی بر سر مرغداران
مرغداران دلشان حسابی از شرایط سخت تولید پر است و معتقدند که سرطان تمام وجود صنعت مرغداری را گرفته و این صنعت را در ورطه نابودی قرار داده است.
چند ماهی است که کلک و پر مرغ ها به خاطر شرایط بازار و نبود حمایت ها به هم ریخته تا جایی که امان مرغداران را بریده است و شکایت از شرایط موجود به یک اصل برایشان تبدیل شده است.
اما در این میان سختی تولید و زحمت مرغداران در دستان دلالان گم می شود و شیرینی اسکناس های تا نخورده کام آنها را شیرین می کند نه مرغدار را، البته دلالان با خبر از شرایطی که ایجاد کرده اند فقط کمر تولید کننده را خم می کنند و سود حاصل از تولید در جایی به جز جیب تولید کنندگان جا خوش می کند.
اما در این بین خرید 20 هزار تنی مرغ از تولید کنندگان توسط شرکت پشتیبانی آن هم با هدف حمایت از تولید، هم نتوانسته مرهمی بر درد مرغداران باشد و این شکست خورده های تولید تقاضا دارند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و دولت تمهیدات دیگری را برای ثبات قیمت ها و جبران ضررو زیان شان به کار بندد تا از زیان های میلیاردیشان کاسته و چراغ تولیدشان خاموش نشود.
عظیم حجت مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت:در حال حاضر مرغداران به سبب وضعیت نامناسب قیمت ها شرایط بغرنجی را تجربه می کنند به طوریکه به سبب نبود همخوانی تولید با مصرف، علی رغم تلاش مدیران شرکت پشتیبانی،خرید مرغ از مرغداران نتوانسته شوک مثبتی را در بازار داشته باشد.
وی ادامه داد: خرید مرغ از سوی شرکت پشتیبانی از تمامی مناطق کشور انجام نمی شود و از طرفی هم به سبب اینکه بعد از مدتی مرغ های خریداری شده به بازار عرضه می شود این امر نمی تواند ثبات قیمت ها را به همراه داشته باشد و به همین خاطر لازم است که شرکت پشتیبانی دام و طیور در خرید تضمینی بازنگر داشته باشد.
حجت با اشاره به عوامل متعدد کاهش قیمت مرغ بیان کرد: مازاد تولید جوجه ریزی توسط مرغداران غیر مجاز منجر به تداوم افت قیمت مرغ در بازار و زیان تولید کنندگان بیش از پیش شده است.
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نیز گفت: قیمت کنونی مرغ در بازار بسیار پایین است و مرغداران متضرر می‌شوند و باید گفت که قیمت مصوب برای عرضه مرغ هفت هزار تومان است.
یوسف خانی به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به کاهش تقاضا پیش بینی می‌شود تا پایان بهمن ماه قیمت مرغ به هفت هزار تومان نرسد.
حبیب اسدالله نژاد رئیس انجمن مرغداران استان گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اکنون قیمت جوجه یک روزه با قیمت یک کیلو مرغ برابری می کند و حال باید گفت که سرطان تمام وجود صنعت مرغداری را گرفته و در حال نابودی آن است.
وی بیان اینکه کنترل قیمت ها برای دولت کار سختی نیست افزود: متاسفانه تا کنون با توجه به بدهی های میلیاردی مرغداران به بانک ها و مشکلات آنها در تامین مواد اولیه این امر آنطور که باید و شاید اتفاق نیافتاده است و با ادامه این روند جنازه صنعت مرغداری روی زمین می افتد.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی که تولید کننده با تمام مشکلات در سالن تولید دست و پنجه نرم می کند تا جوجه را به مرحله عرضه برساند در هر کیلو 1000 تومان متضرر می بیند این در حالیست که سود این صنعت در جیب دلالان جولان می دهد.
گویا قرار نیست زیان سریالی مرغدرارن با وجود معضل دلالان و درآمد های نجومی یک شبه آنها که چراغ این صنعت را به خاموشی کشانده، حل و فصل شود اما جای سوال است که مسئولین مربوطه چه تمهیداتی را برای جبران زیان مرغداران در نظر گرفته اند تا آنها را از سردرگمی و بلا تکلیفی تولید نجات دهند.
 
نظرات شما
  •  

    مسعودرستخیز گفت : ۹۴/۱۱/۰۳

    سلام علیکم
    جای تاسف است که این اندک مازادتولیدبرمصرف گوشت مرغ کشور که سالیانه معادل150تا200هزارتن تخمین زده میشودبجای خوشحالی مسئولین که باعث تامین امنیت غذایی کشورشده است باعث چالش بزرگی برای تولیدکنندگان شده است وشمامسئولین اگرضعف مدیریتی درصادرات داریدونمی توانیدحداقل به شکل های مختلف مانندکنترل وبرنامه ریزی درجوجه ریزی،کاهش قیمت نهاده هاو...که یک مدیرعادی هم می تواندبه این روش چالش وچاله شمارا حل وفصل کند مرغداران یکسال است ازدست شمامی نالند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com