سالی مملو از گوشت در راه است

سالی مملو از گوشت در راه است
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال با اجرای طرح های اصلاح نژاد دام میزان تولید گوشت قرمز به ۷۸۵ هزار تن و میزان تولید شیر خام نیز به ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار لیتر می رسد.
محمدرضا ملاصالحی گفت: به زودی نژاد جدید گوسفند که نسبت به شرایط آب و هوایی کشور و گرما و خشکی مقاوم است به دامداران معرفی می شود .
وی افزود: دام سبک موجود در کشور مناسب با چرای مرتعی است و نمی توان این نژاد را با روش پرواربندی و دامداری صنعتی نگهداری کرد و مقرون به صرفه نیست، بنابراین مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی از چند سال پیش از ترکیب ژنتیکی 5 نژاد بومی و یک نژاد خارجی به گونه جدیدی رسیده است که علاوه بر کم خوراک بودن و مقاومت به آب و هوای گرم و خشک قابلیت پرورش و نگهداری در دامداری های صنعتی را نیز دارد.
وی گفت: این گونه جدید گوسفند چند قلوزاست و میزان تولید شیر و گوشت مناسبی دارد، بنابراین پرورش و نگهداری آن برای دامدار مقرون به صرفه است.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا دو سال آینده چهار نژاد جدید گوسفند به دامداران برای پرورش در واحدهای پرواربندی معرفی می شود.
ملاصالحی افزود: دانش علمی و تکنیک های اصلاح نژاد و ژنتیک در کشور بومی سازی شده است و هم اکنون مواد ژنی مورد نیاز برای تولید و تکثیر دام در کشور تولید می شود.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی افزود: میزان تولید شیر و گوشت در نژادهای جدید در مقایسه با نژادهای بومی فعلی دو برابر است.
ملاصالحی همچنین از اجرای طرح ها تحقیقاتی تولید و تکثیر نژاد جدید بز در مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی خبر داد و گفت: هم اکنون میزان تولید شیر از دام سبک گوسفند و بز 500 هزار تن است و براساس برنامه ریزی های انجام شده با تولید و پرورش نژاد جدید بز میزان تولید شیر فقط از محل پرورش بز شیری تا 10 سال آینده به 700 هزار تن در سال می رسد.
وی افزود: نژاد جدید بز ویژه واحدهای پرواربندی است و می توان آن را در دامداری های صنعتی بدون نیاز به چرا در مراتع پرورش داد که این اقدام به اجرای طرح تعادل دام و مرتع برای حفظ منابع طبیعی این عرصه های ارزشمند منجر خواهد شد.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی همچنین از دستیابی این مرکز به دانش و تکنیک تولید و انجماد مواد ژنی بز خبر داد و گفت: هم اکنون این مواد ژنی برای تکثیر نژاد جدید بز در مزرعه نمونه آزمایش می شود.
ملاصالحی با بیان این که هم اکنون میزان بره گیری از نژادها معمول در دام سبک کمتر از یک بره در سال است افزود: سرعت تکثیر این نژادها بالاست و به علت چند قلوزایی بره گیری از نژادهای جدید آسان تر و اقتصادی تر است.
وی گفت: نژادهای جدید بز و گوسفند 2 و 2 دهم بره در سال خواهند داشت.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی ادامه داد: طرح پرورش گونه جدید و اقتصادی گوسفند در مرتع از دیگر اقدامات این مرکز است.
ملاصالحی افزود: این نژاد جثه کوچکی دارد و مصرف علوفه در آن پایین و زادآوری بالایی دارد، بنابراین پرورش و نگهداری آن برای دامداران اقتصادی تر است و با توجه به کمبود علوفه در مراتع نگهداری از این نژاد جدید آسان تر است.
وی گفت: برای تولید نژاد جدید از مواد ژنی گونه وارداتی با تلفیق مواد ژنی نر بزرگ جثه استفاده می شود تا ویژگی های مورد نیاز همچون مقاومت در برابر بی آبی و کمبود غذا و همچنین زادآوری بالا حفظ و منتقل شود.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی همچنین درباره روند اصلاح نژاد در بخش صنعت دام سنگین کشور افزود: هم اکنون یک میلیون واحد دامی سنگین نژاد اصیل یک سوم شیر خام مورد نیاز را در کشور تولید می کنند، بنابراین مرکز برای افزایش تولید گوشت قرمز در نظر دارد با توسعه نژادهای دو منظوره شیری - گوشتی میزان تولید و کیفیت گوشت قرمز را در کشور افزایش دهد.
وی تاکید کرد: طرح توسعه نژادهای دو منظوره شیری - گوشتی ویژه واحدهای جدید دامداری است و اجرای این طرح به معنای جایگزینی این نژاد به جای نژاد شیری هلشتاین نخواهد بود.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی افزود: هم اکنون 90 درصد نیاز کشور به مواد ژنی برای تولید و پرورش نژادهای اصیل در داخل تولید می شود و به زودی نیز مرکز بزرگ دیگری در استان مازنداران برای تولید مواد ژنی نژادهای شیری - گوشتی بهره‌برداری می‌رسد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com