ساختار واحدهای تولیدی، آماده مقابله با حجم آلودگی آنفولانزا نیست

ساختار واحدهای تولیدی، آماده مقابله با حجم آلودگی آنفولانزا نیست
جناب آقای دکتر تهرانی از دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم ، در برنامه تصویری ”آنتن“ در خصوص پرندگان مهاجر ناقل ویروس آنفلوانزا اظهار داشت: «در ایران ، پرندگان مهاجر از نیمه دوم شهریور ماه وارد کشور می شوند و به همین دلیل در نیمه دوم سال ، به میزان بیشتری شاهد وقوع آنفلوانزا می باشیم.»
وی اظهار داشت: « بخشی از این پرندگان مهاجر ناقل ویروس ، در داخل کشور باقی می مانند و بخشی دیگر از این پرنده ها ، صید و شکار می شوند و یک بخشی نیز به آفریقای شمالی مهاجرت می کنند. در اواخر اسفند ماه ، این پرنده ها به سیبری برمی گردند.  تعداد این پرنده ها حدود 2.5 تا 3 میلیون می باشد که بیشتر آن ها به مناطق شمالی به خصوص به شهر فریدون کنار می روند که متاسفانه صید و شکار نیز در این منطقه به عنوان یک حرفه و شغل انجام می شود و درنتیجه ، این پرندگان که تعدادشان نیز کم نیست وارد بازارچه ها می شوند و به ترتیب بازارها، روستاها و کارگران صنایع را آلوده می سازند. این چرخه در تمام دنیا به همین شکل اتفاق می افتد.»
وی در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه ای که در این زمینه در ایران و جهان صورت می گیرد ، گفت: « در سرتاسر جهان، واحدهای صنعتی اقدامات پیشگیرانه را به طور کامل انجام می دهند اما همان گونه که در سال گذشته نیز در اروپا شاهد بودیم، علی رغم تمام اقدامات صورت گرفته ، همچنان تعدادی از واحدها به آنفلوانزا مبتلا می شوند اما تعداد آن ها در مقایسه با کشور ما ، بسیار کمتر است زیرا رعایت ضوابط امنیت زیستی در این کشورها بالاست و در نتیجه آسیب کمتری را در این زمینه متحمل می شوند. برای مثال زمانی که نقشه کانون های موجود درکشور آلمان را نگاه می کنیم، متوجه می شویم که کنترل به خوبی صورت گرفته است و آن ها علاوه بر شناسایی کانون های پرندگان وحشی ، توانسته اند این کانون ها را در طیور روستایی و صنعتی نیز شناسایی کنند.»
وی در پایان گفت: « ما هم در زمینه طیور صنعتی و هم سنتی دچار مشکل هستیم. مشکل عمده ما در حال حاضر ، طیور روستایی است. حدود یکصد بازارچه در زمینه عرضه پرندگان در سطح کشور فعالیت دارند که نیمی از آن ها در سه استان مازندران، گیلان و گلستان قرار دارند. اگر این طیور روستایی آلوده شوند و بازار را آلوده کنند ، در واقع چرخه آلودگی به راحتی وارد واحدهای صنعتی می شود. ساختار واحدهای صنعتی ، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر عملکردی ، آمادگی ورود این حجم آلودگی را ندارد. کشورهای پیشرفته ، آمادگی مقابله با این حجم بالای از آلودگی را دارند اما در ایران به دلیل ضعف ساختار و عملکرد ، این توانایی وجود ندارد. ما امیدواریم که با کمک دولت ، بتوانیم به تقویت قسمت های ساختاری بپردازیم. بخش عملکردی نیز باید با آموزش های مناسب در زمینه مقابله با آنفلوانزا بهبود پیدا کند.»
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com