زنگ خطر با تعطیل شدن مرغداری ها

زنگ خطر با تعطیل شدن مرغداری ها
حال ناخوش صنعت مرغداری سیستان وبلوچستان با واردات بی رویه مرغ، روزهای تیره ای را سپری می کند که رد شدن از آن همت جهادی مسئولان را در سال جهش تولید می طلبد.
تراژدی تکراری افزایش قیمت مرغ در سیستان وبلوچستان باز هم صدای گلایه شهروندان به ویژه تولیدکنندگان را از عدم حمایت مسئولان به دنبال داشت.  
گویا قصه مرغ و مرغداری ها در سیستان وبلوچستان تمامی ندارد و هر از چندگاهی از یک سو مردم این دیار با نبود مرغ یا افزایش قیمت این کالای اساسی دست و پنجه نرم کرده و از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده های دامی، نبود کنجاله و تلفات مرغ به دلیل وجود بیماری یا گرمای هوا و از همه مهمتر واردات بی رویه مرغ از استان های همجوار کام تولیدکنندگان را در سالی که با نام " جهش تولید" مزین شده تلخ و قفل تعطیلی بر واحدهای آنان زده است.
 
شماری از تولیدکنندگان فعال در صنعت مرغداری ایرانشهر، سراوان و زاهدان در تماس های مکرری که با این پایگاه خبری داشتند از عدم حمایت فرمانداران و مسئولان امر ابراز گلایه کرده و گفتند: نظرات غیرکارشناسانه و دخالت های بی مورد برخی از مسئولان علاوه بر افزایش قیمت مرغ در اقصی نقاط استان منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی در این خطه از کشور شده است.
به گفته این افراد؛ در سالی که با عنوان "جهش تولید" نامگذاری شده است عدم مدیریت درست برخی از مسئولان منجر به بیکاری طیف وسیعی از شاغلین در صنعت مرغ، از بین بردن انگیزه مرغداران و عدم جوجه ریزی و ... شد.
 
این تولیدکنندگان گرمای هوا و شیوع ویروس کرونا را عامل دیگری در تحمیل خسارت به این صنعت دانسته و ادامه دادند: سهمیه نهاده ای که به سیستان وبلوچستان تعلق می گیرد نسبت به سایر استان ها بسیار کمتر بوده و این امر باعث شده تا تولید کننده با قیمت بالاتری از بازار آزاد  نیاز طیور خود را تامین کند که این امر منجر به افزایش هزینه ها شده است.
به گفته تولید کنندگان مرغ؛ هم اکنون اکثر واحدهای تولیدی مرغ در استان به علت واردات بی رویه مرغ از استان های همجوار که بدون مجوز دامپزشکی انجام شده تعطیل می باشند و صاحبان واحدهای تولیدی مجبور به اخراج اجباری کارگران خود شده اند؛ از سوی دیگر اقدام دستوری مسئولان در نرخ گذاری غیرکارشناسانه منجر به گلایه مردم و خرده فروشان در سطح شهرها شده، هر چند فرمانداران قول هایی برای حل مشکلات دادند که هیچکدام عملی نشد و امروز شاهد ضرر و خسارات فراوان به واحدهای تولیدی، شاغلین در عرصه صنعت مرغ و افزایش بیش از حد قیمت مرغ در استان هستیم که رهاورد عدم مدیریت صحیح مسئولان استانی و شهرستانی می باشد.

شاغلین این صنعت راهکار حل مشکلات را تامین نهاده ها به طور کامل توسط پشتیبانی امور دام، نگاه مسئولانه و دلسوزانه متولیان امر استانی و شهرستانی نسبت به این صنعت و رفع موانع تولید دانسته و گفتند: در سال جهش تولید مسئولان استانی و شهرستانی در سیستان وبلوچستان میل و رغبت تولید کننده را از یک سو و اشتغال پایدار را از سوی دیگر از بین بردند که این امر نیاز به رسیدگی هر چه سریعتر دارد.
 
تذکر جدی نماینده مجلس به فرماندار زاهدان
فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در تماس تلفنی با فرماندار این شهرستان، در خصوص کنترل قیمت مرغ و دیگر اقلام اساسی که یکی از مهمترین دغدغه های شهروندان است خواستار بررسی فوری و کنترل جدی موضوع شد.
نماینده مردم زاهدان در تذکر به فرماندار بر نظارت دقیق تر و ورود موثر فرمانداری به کنترل قیمت کالاهای اساسی به ویژه در شرایط کنونی کشور تاکید کرده و خواستار اعلام نتیجه به مردم در اسرع وقت شد.
گروه صنعتی  اسکندری

دامپزشکی در قیمت گذاری قیمت مرغ مداخله ندارد
مهدی حسینی، مدیرکل دامپزشکی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: بارها این موضوع را اعلام و مکاتبه کرده ایم هم با دادستانی و فرمانداری زاهدان و هم با معاونت اقتصادی استانداری درخصوص برخورد با کامیون های غیر مجاز مرغ زنده که وارد استان می شوند.
وی بیان کرد: اخیراً هم همان طور که مرغداران احساس نگرانی کرده‌اند این رویه افزایش پیدا کرده و به دلیل عدم برخورد دستگاه‌های متولی طبق ماده ۳۸۷ اعلام خطر کرده ایم زیرا این ورود بی رویه و عدم برخورد باعث شده ۱۵ درصد ورودی مرغ منجمد و ۳۵ درصد ورودی مرغ کشتار روز کاهش پیدا کند و این مهم یعنی وقتی مرغ زنده فراوان شود مصرف کننده به همین سمت و سو می آید و بازار کشتار مرغ زنده نیز در سطح شهر افزایش پیدا می کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه برخوردی با وارد کنندگان مرغ که از جاده اصلی اقدام به واردات می کنند صورت نگرفته است، ادامه داد: در خصوص قیمت گذاری مرغ نیز به همکاران سطح استان اعلام کرده ایم مداخله ای نداشته باشند و در مسائلی همچون واکسن، هزینه درمان، میزان تلفات و ... که مربوط به دامپزشکی می شود ارائه نظر کنند و دخالتی در قیمت تمام شده مرغ ندارند.
حسینی افزود: از نظر دامپزشکی مرغ زنده کالای غیرمجاز است و در قیمت گذاری این کالا سازمان صمت یا دامپزشکی اظهار نظر نمی کند زیرا در ستاد تنظیم بازار، لیست کالاهایی که دولت بر روی آن ورود می کند تا افزایش نداشته باشد بحث مرغ کشتار روز به صورت گرم یا منجمد است.
در این بین اما عدم مدیریت صحیح و تعامل بین مسئولان و تولیدکنندگان به ضرر مردم ختم شده و آنها در این وضعیت اقتصادی باید هر کیلو مرغ را با قیمت های نامتعارف بین 20 تا 25 هزار تومان خریداری کنند که این امر باعث شده تا این کالای اساسی نیز از سبد غذایی مردم حذف شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com