زنجیره تولید؛ سود یکسویه یا برد-برد؟

زنجیره تولید؛ سود یکسویه یا برد-برد؟

از جمله مسائل مهمی که در ماه های جاری پیش روی تولیدکنندگان صنعت پرورش بوقلمون کشور قرار دارد، پیشنهاد جدید وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور تولیدات دامی بر اجرای طرح زنجیره های تولید (اینترگیشن) در این صنعت می باشد.
اجرای درست طرح اینترگیشن می تواند بسیاری از مشکلات صنعت بوقلمون کشور را برطرف و کمک شایانی به تولیدکنندگان این صنعت نماید. در این طرح تولید کنندگان با بستن قرارداد با صاحبان اینترگیشن می توانند شاهد کاهش هزینه های تولید و کسب سود منطقی باشند.
با این وجود تولیدکنندگان نگرانی های بسیاری از نحوه اجرای طرح زنجیره تولید با بستن قراردادهای یکطرفه دارند، قراردادهای که سود تولید کننده در آن تضمین نشده و تنها به منافع صاحبان اینترگیشن پرداخته شده است.
حسن رکنی - معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی - درباره طرح زنجیره های تولید و نحوه اجرای آن در صنعت بوقلمون کشور به خبرنگار ITPNews، گفت: زمانی که ما به صنعت بوقلمون کشور ورود پیدا کردیم دراین صنعت شرایط مناسبی حاکم نبود، قیمت بازار غیر منطقی و تولید به شکل پراکنده انجام می شد.
رکنی ادامه داد: در این شرایط پیشنهاد معاونت برای حل مشکلات صنعت بوقلمون تشکیل زنجیره های تولید بود، این طرح می تواند در مرحله اول به صورت استانی و در مرحله بعد با مشارکت چند استان به شکل منطقه ای انجام شود.
وی با اشاره به مزایای اجرای طرح زنجیره تولید (اینترگیشن) بیان داشت: با تشکیل زنجیره های تولید امکان رصد تمام حلقه ها میسر شده و با کسب اطلاعات از تعداد واحدهای فعال، میزان تولید، بازار مصرف و جوجه مورد نیاز، برنامه ریزی امکان پذیر می شود.
این مسئول وجود هرگونه انحصار در صنعت بوقلمون را رد کرد و گفت: تامین جوجه یکروره بوقلمون در انحصار هیچ فرد، شرکت و کشور خاصی نیست و با وجود اینکه ترجیح وزارت جهاد این است که جوجه یکروزه بوقلمون توسط واحدهای مادر داخل کشور تامین شود اما از آنجایی که این واحدها نمی توانند به طور کامل نیاز سالن های پرورش کشور را پوشش دهند، تمام افراد و شرکت هایی که دارای شرایط لازم هستند می توانند با اخذ مجوز اقدام به واردات جوجه یکروزه نمایند.
وی در توضیح شرایط اخذ مجوز واردات جوجه یکروزه بوقلمون، گفت: تمام افراد، شرکت ها و برندهای معتبر تامین جوجه یکروزه بوقلمون که دارای کارت بازرگانی باشند می توانند تقاضای خود را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه دهند تا پس از بررسی و تائید صلاحیت، مجوز لازم برای آنان صادر گردد.
رکنی ادامه داد: البته در این امر اولویت با زنجیره های تولید خواهد بود و مبدا اولیه تامین جوجه بوقلمون باید از محلی باشد که هیبریدهای تجاری آن مورد قبول و تائید وزارت جهاد قرار گیرد.
وی درباره نگرانی های تولیدکنندگان در بستن قرار دادها با زنجیره های تولید و امکان عدم تامین سود عادلانه، اظهار داشت: تعداد زنجیره های تولید به گونه ای است که با یکدیگر رقابت خواهند داشت و در این شرایط زنجیره ای می تواند فعالیت خود را گسترش داده و موفقیت بیشتری کسب کند که بتوانند تعامل مناسبتری را با تولید کننده ها داشته باشد.
وی ادامه داد: در صورتی که تولیدکننده ها به هر دلیلی از خدمات زنجیره ای که با آن قرارداد بسته اند رضایت نداشته باشند به راحتی این قابلیت وجود دارد که با زنجیره دیگری کار کنند و طبیعتا هر زنجیره ای برای اینکه بتواند مشتریان خود را حفظ کند سعی می کند بهترین خدمات را به آنان بدهد لذا تولیدکنندگان نباید در این باره نگرانی داشته باشند.
معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: رقابت به وجود آمده بین زنجیره ها کاملا سازنده و رو به تعالی است و می تواند صنعت را روز به روز بهبود و شرایط برد - برد را برای تمام حلقه های زنجیره تامین نماید و با منتفع شدن تمامی حلقه ها سطح رضایتمندی را بالا ببرد.
رکنی شکل قراردادهای مابین تولیدکنندگان و زنجیره ها را مطابق با عرف بین المللی عنوان کرد و گفت: قراردادهای که مابین تولیدکنندگان و زنجیره های تولید بسته می شود شکل واحدی نداشته اما کلیات آنها از عرف بین المللی طبعیت و قواعد آن شفاف و مشترک می باشد علاوه بر آن در داخل کشور نیز شرکت های زنجیره پیشکسوتی وجود دارند که حاضرند نمونه قراردادها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.
وی ادامه داد: این قراردادها به گونه ای تنظیم شده اند که تولیدکنندگان را تشویق به صرف هزینه کمتر و بازده بالاتر می کنند تا هر روز راندمان تولید را بالاتر ببرند.
معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش موثر کارگروه های صنایع دام و طیور در اجرای طرح ها و حل مشکلات صنعت بیان داشت: ماهیت کارگروهها این است که در مباحث فنی، مسائل و مشکلات را رصد کرده و متناسب با موضوعاتی که در بخش پیش می آید به بحث و گفته گو بپردازند سپس نتایج حاصل را به بخش اجرا انتقال دهند.  
رکنی در پایان گفت: رویکرد جهاد در تشکیل کارگروه ها استفاده از پتانسیل بخش خصوصی می باشد زیرا بسیاری از کارشناسان زبده و صاحب نظر خارج از مجموع جهاد بوده که با ارائه پیشنهاده های کاربردی ما را در حل مشکلات یاری و راه رسیدن به نتیجه را کوتاه می کنند به همین دلیل خواست ما استمرار فعالیت آنها است و به هیچ عنوان به دنبال انحلال هیچکدام از کارگروها نیستیم.
کامبیز جعفری - نماینده پرورش دهندگان بوقلمون استان سمنان – نگرانی های تولیدکنندگان از نحوه اجرای طرح زنجیره تولید را به حق دانسته و می گوید : اهداف مثبت طرح زنجیره تولید (اینترگیشن) در صورتی حاصل می شود که این طرح مورد حمایت و نظارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و اجرا آن به نحوی باشد که تولید کننده و صاحبان اینترگیشن هردو سود برده و یا به عبارت دیگر قراردادهای امضا شده بین آنها  برد - برد و با هدف حمایت از بخش تولید باشد، در غیر این صورت خطر شدیدی از نحوه چگونگی بستن این قراردادها برای تولیدکنندگان احساس می شود.
وی دلیل اصلی این احساس خطر را ناآگاهی تولید کننده ها عنوان کرد و گفت: احساس خطر تولید کننده ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از نحوه اجرای طرح اینترگیشن به وجود آمده است و آنها از این نگران هستند که با بستن قراردادهای یکطرفه که تضمینی برای سود تولیدکننده در آن اعمال نشده دچار زیان و آسیب شدیدتری شوند.
جعفری راه کار حل این مشکل را اطلاع رسانی و نظارت و حمایت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی قبل هر اقدامی باید دانش و اطلاعات این طرح را توسط تعاونی ها یا شرکت های فعال  در صنعت بوقلمون در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا تعاونی ها با اطلاع رسانی به اعضا خود از امضاء قراردادهای یک طرفه جلوگیری نمایند.
وی ادامه داد: در این راستا حضور تعاونی صنعت بوقلمون ایران که از سال 1382 تشکیل و به تازگی اقدام به عضوگیری در سراسر کشور نموده بسیار موثر خواهد بود.

خبرنگار: سپیده قاسمی

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com