ریشه افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ چیست؟

ریشه افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ چیست؟
در حالی که ریشه گرانی سه محصول پروتئینی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ به بالا رفتن قیمت نهاده مربوط می‌شود، دولت به جای کنترل، ارز اختصاصی را گران‌تر کرد که این موجب بالا رفتن بیشتر قیمت این سه محصول پروتئینی می‌شود.
آهنگ افزایش قیمت سه محصول پروتئینی گوشت، مرغ و تخم مرغ در حالی از یک ماه گذشته به دلیل کمبود و بالا رفتن قیمت نهاده در بازار نواخته شده است که دولت می‌توانست با مدیریت و تامین خوراک دام و طیور، قیمت این اقلام را متعادل کند.
یعنی دولت می‌توانست با یک تیر سه نشان بزند؛ خوراک دام و طیور را در بازار کنترل کند و در مقابل آن قیمت این سه قلم محصول را کاهش دهد.
بنا به نظر کارشناسان، تنها دلیل افزایش قیمت‌ این سه قلم کالای پروتئینی در شرایطی که همه مولفه‌های تولید به غیر از قیمت نهاده ثابت است، به عدم تامین خوراک دام و بالا رفتن قیمت آن مربوط می‌شود.
دولت به جای اینکه بر روی کنترل قیمت نهاده تمرکز کند، اختصاص ارز مرجع 1226 به واردات این گونه کالاها را قطع و به جای آن ارز 2477 تعیین کرد. این روند، قیمت خوراک دام و طیور را در بازار به شدت افزایش داد به طوری که قیمت یک کیلو گرم سویا با حدود 100 درصد افزایش از حدود 1200 تومان به 2000 تومان و ذرت نیز از 950 تومان به 1150 تومان رسید.
قیمت خوراک دام 70 درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی نقش دارد و افزایش نهاده‌ها تولید را برای تولید کنندگان غیر اقتصادی می‌کند، به همین دلیل ‌تولید کنندگان برای چندمین بار طی یک سال گذشته دوباره درخواست افزایش قیمت کردند.
ستاد تنظیم بازار، هفته گذشته برای تعیین قیمت این گونه محصولات به نتیجه نرسید و این هفته قرار است قیمت تعیین شود، اما آنچه مسلم است، تعیین قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار با توجه به پیشینه افزایش قیمت نهاده‌ها صعودی خواهد بود.
از هم اکنون زمزمه‌های افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ وجود دارد و در مورد شیر هم وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آزادسازی قیمت است.
قیمت مرغ در دو هفته گذشته با 500 تومان افزایش در هر کیلو به 7 هزار تومان رسیده و گزارش میدانی خبرنگار فارس از برخی استان‌های کشور حاکی است که قیمت به بیش از 7 هزار تومان و در برخی موارد 7400 تومان هم می‌رسد.
در این میان برخی کارشناسان هشدار می‌دهند، در صورت عدم تامین نهاده و روند افزایش قیمت نهاده، نرخ مرغ به 10 هزار تومان هم برسد.
حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی به خبرنگار فارس، گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار این هفته، قیمت مرغ به 8 هزار تومان نخواهد رسید.
مفهوم آن این است که قیمت مرغ در هر کیلو حداقل یک هزار تومان افزایش می‌یابد.
روند افزایشی قیمت درباره تخم‌مرغ نیز وجود دارد، بعد از روند افزایشی قیمت در یک ماه گذشته که هر شانه آن به 9 هزار تومان رسید، ستاد تنظیم بازار هر کیلو گرم تخم مرغ را 4300 تومان مصوب کرد که این قیمت نسبت به قبل از آن باز از افزایش قابل توجه برخوردار بود.
قیمت گوشت نیز طی دو هفته گذشته روند افزایشی داشته است؛ گوشت گوسفند در هر کیلو نزدیک به 2 هزار تومان افزایش یافت و دامداران معتقدند در صورت عدم تامین نهاده‌هایشان قیمت بیشتر می‌شود.
به هر حال کسب جایگاه بیشترین تورم دنیا با 42.2 درصد، افزایش حقوق کارمندان و کارگران به کمتر از نصف میزان تورم، قدرت خرید مردم را کاهش داده است و آنها دیگر نمی‌توانند بیش از این افزایش قیمت‌ها را تحمل کنند، ضمن اینکه شیر، مرغ و تخم مرغ ساده‌ترین مواد غذایی است که در صورت بالا رفتن قیمت آن هم برای مردم غیر قابل دسترس خواهد بود.
بنابراین دولت به جای اینکه به دنبال آزادسازی قیمت‌ و رها کردن سیستم کنترلی باشد که تنها در کشورهایی جواب می‌دهد که بستر اقتصادی مناسب دارند، به فکر سرانه مصرف محصولات ضروری و قدرت خرید مردم باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com