رکورد صادرات شیر و مواد لبنی ایران شکست

رکورد صادرات شیر و مواد لبنی ایران شکست
امسال در زمینه صادرات شیر، مواد لبنی و مواد پروتئینی به‌ویژه مرغ، رکورد مناسبی در کشور به ثبت رسید.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در همایش سراسری فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی که در سالن نعمتی‌جم برگزار شد، گفت: در یک سال گذشته، تنش‌های خشکسالی و سرما و گرما در کشور وجود داشت، اما شاهد افزایش دو میلیون تنی خرید تضمینی گندم در کشور بودیم که امید می‌رود به‌زودی شاهد برپایی جشن خودکفایی گندم باشیم.
حسن رکنی اجرای دو پروژه بزرگ توسط وزارت جهاد کشاورزی را از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد و افزود: احیای دشت 550 هزار هکتاری در جنوب کشور که مسئولیت آن به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، شاخص مهمی در تقویم این وزارتخانه است که به ثبت می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه دیگر مربوط به جمع‌آوری آب‌هایی است که از بخش‌های غربی کشور خارج می‌شود که این طرح با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی مطالعات آن آغاز شده و بودجه مناسبی نیز دریافت کرده است.
رکنی ادامه داد: قدم برداشتن در راه توسعه پایدار در بخش کشاورزی لازم و ضروری است که در این راستا 53 هزار بسیجی عضو در وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند در فصل درخت‌کاری کمک‌حال بخش باشند که اگر این تعداد در یک روز همت به غرس نهال کنند، 50 هزار چاله کنده شده و 2.5 میلیون نهال در کشور غرس می‌شود.
تولید 100 هزار تن تخم‌مرغ توسط واحدهای مرغ بومی
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی به آمار تولیدات دامی پرداخت و تصریح کرد: امسال 900 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید شد که مطابق گزارش وزیر جهاد کشاورزی، در هشت‌ماهه نخست امسال، صادرات 37 هزار تنی این محصول رقم خورد که این عدد در مقایسه با سال گذشته با افزایش روبه‌رو است.
وی یادآور شد: حدود 800 هزار تن از کل تخم‌مرغ تولیدشده در کشور مربوط به واحدهای صنعتی و 100 هزار تن دیگر نیز مربوط به فعالیت‌های مرغ بومی در کشور است که در این زمینه، بسیجیان جامعه مهندسی، نقش مؤثری داشته‌اند.
رکنی تأکید کرد: سازمان بسیج مهندسی می‌تواند هم‌راستا در مسیر خودکفایی برخی محصولات چون پرورش نوغان‌داری قدم بردارند؛ زیرا می‌توانیم در تولید ابریشم با کمک این تعداد نیروها و ترویج آن اقدام کنیم.
وی به پرورش‌دهنده بز شیری در کشور فرانسه اشاره کرد و اظهار داشت: پرورش‌دهنده موفقی، با داشتن یک میلیون رأس بز شیری، 800 هزار تن شیر در سال تولید می‌کرد؛ این در حالی است که حدود 20 میلیون رأس بز شیری در کشور وجود دارد و عدد تولید شیر تنها به 300 تا 400 هزار تن می‌رسد و لازم است در این بخش تحول اساسی به‌وجود آید.
ترویج مایع ژنتیکی دام‌های اصلاح‌شده با کمک نیروهای بسیجی
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد که با کمک نیروهای بسیج بتوان مایع ژنتیکی دام‌های اصلاح‌شده را بر اساس نقشه راه وسیعی که مطالعه شده، ترویج کرد و این به معنای افزایش تولید است.
رکنی همچنین گفت: در جهت ثبت و شناسنامه‌دار کردن جمعیت دامی کشور نیز شش استان در اولویت است که امید می‌رود در این زمینه بتوان از نیروهای بسیجی استفاده کرد.
وی در پایان افزود: امسال رکورد صادرات در زمینه شیر، مواد لبنی و پروتئینی به‌ویژه مرغ و شکر شکست که امیدواریم در بخش تخم‌مرغ هم این مسئله تکرار شود.
در ادامه این همایش، دو الگوی موفق در بخش کشاورزی به بیان رازهای موفقیت خود پرداختند.
پیشنهاد ایجاد مرکز تحقیقات امنیت غذایی در جهاد کشاورزی
بنابراین گزارش، محمد رضا جهانسوز، رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی نیز در ادامه همایش درباره امنیت غذایی سخنرانی کرد و افزود: امنیت غذایی یعنی تأمین غذای سالم و در دسترس برای تمامی مردم جامعه است، اما این مسئله بیشتر به سمت وزارت بهداشت متمایل است، در حالی که رکن اصلی آن را وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید تلاش کند همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه امنیت غذایی به ایجاد مرکز تحقیقات همت گمارند.
جهانسوز ادامه داد: آنچه که به‌عنوان دانش برای تهیه غذا در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید بومی‌سازی شود.
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی یادآور شد: بر اساس مدل‌های ارائه‌شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی تا سال 2080 میلادی بین 15 تا 50 درصد تولیدات گیاهی که پایه تمام تولیدات است، کاهش پیدا می‌کند. بنابراین باید در این زمینه هوشیارتر باشیم.
وی اظهار داشت: در امنیت غذایی، حلیت باید بیشتر مدنظر قرار گیرد، زیرا غذای سالم و بدون ظلم برای حفظ امنیت در کشور لازم است.
جهانسوز همچنین گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های منابع موجود چه از لحاظ انسانی و چه غیر از آن، برای دستیابی به این امنیت غذایی استفاده کنیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com