رونمایی از هفت قلم داروی دامپزشکی

رونمایی از هفت قلم داروی دامپزشکی
در همایشی که عصر دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شد، از هفت قلم داروی دامپزشکی، یک واکسن تب برفکی و یک کیت الایزر جذبی برای تشخیص بیماری‌های دامی رونمایی شد.
رئیس سازمان دامپزشکی در همایشی که عصر دیروز به مناسبت روز ملی دامپزشکی در سالن همایش‌های سازمان محیط زیست در بوستان پردیسان برگزار شده بود، گفت: اهمیت دامپزشکی در عرصه‌های مختلف ازجمله بهداشت عمومی و تجارت بین‌الملل دارد، اما این وظایف مهم برای برخی مسئولان ارشد نظام تبیین نشده است.
مهدی خلج درباره وظایف دامپزشکی افزود: بهداشت دام، طیور و آبزیان از مهم‌ترین مؤلفه‌های حفظ سرمایه دامی است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده جهانی، اگر دامداری در کشاورزی نباشد، اساساً سودآوری ندارد. دام به‌عنوان ارزش افزوده بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران با 15 کشور همسایه در ارتباط است، در معرض انواع عوامل بیماری‌زا قرار دارد؛ بنابراین باید توجه بیشتری به حوزه دامپزشکی داشت.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: طی 11 ماه گذشته، دو بار با هجوم عوامل بیماری‌زا که از مرزهای شرقی و غربی بوده، روبه‌رو بوده‌ایم که اگر تشخیص سریع و کنترل آن از طریق ضوابط قرنطینه‌ای نبود، مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کرد.
خلج تصریح کرد: سازمان دامپزشکی دارای ظرفیت‌های زیادی است، به‌طوری که در حال حاضر 168 کارخانه تولید داروهای دامپزشکی وجود دارد که 350 قلم دارو در سال تولید می‌کند.
وی یادآور شد: تاکنون مجوز تولید یک‌هزار و 200 قلم دارو صادر شده است و یک‌هزار قلم داروی دیگر نیز از طریق واردات تأمین می‌شود که حدود 400 تا 500 میلیون دلار گردش مالی مواد اولیه داروهای دامپزشکی است.
به حساسیت‌های بهداشتی توجه شود
در ادامه، وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت: روسیه به‌رغم همه محدودیت‌ها و نیازهای غذایی که دارد، تاکنون اجازه واردات یک کیلوگرم گوشت مرغ از ایران را نداده است.
محمود حجتی با اشاره به مشکلات فرهنگی که در سطح جامعه به‌ویژه در حوزه تجارت وجود دارد، تأکید کرد: در این زمینه حساسیت‌های بهداشتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در زمان تحریم، همه به‌دنبال اشباع بازار هستند و به ملاحظات بهداشتی توجهی نمی‌شود.
وی همچنین افزود: وضعیت بهداشت دامی در مقایسه با سلامت انسان از حساسیت بالایی برخوردار است، چرا که به‌طور مثال اگر دولت در یک سال گذشته به شیوع بیماری‌ها در کشور بی‌توجه بود، دامپزشکی نمی‌توانست وظایف خود را انجام دهد و اکنون باید شاهد آلودگی در کشور بودیم.
لزوم نگاه سخت‌گیرانه برای واردات محصولات دامی
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت امنیت غذایی در کشور گفت: به‌رغم اینکه امنیت غذایی در افزایش بهره‌وری دامداری مؤثر بوده، توجه چندانی به این بخش نشده است. در حالی که بهداشت محیط، ‌دام و انسان با یکدیگر ارتباط مستقیم دارد و باید سرمایه‌گذاری در این رابطه صورت گیرد.
علی لاریجانی با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در کشور برای صیانت از بخش‌های کشاورزی، ادامه داد: به‌نظر نمی‌رسد وضعیت کشاورزی در کشورهای همسایه از استاندارد کافی برخوردار باشد. بهتر است برای نظم دادن به مراودات دامی، موافقنامه‌هایی با کشورهای اطراف انجام شود.
وی با اشاره به لزوم خودکفایی کشور در زمینه کشاورزی و دامداری تصریح کرد: کشور قابلیت خودکفایی در مواد پروتئینی را دارد. بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استقلال آن تأکید شده که برای تحقق آن باید بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار داد.
رئیس قوه مقننه در ادامه بر لزوم وجود یک نگاه سخت‌گیرانه در زمینه واردات محصولات دامی تأکید کرد.
لاریجانی با اشاره به اهمیت حمایت از بخش خصوصی در زمینه دامداری و دامپروری یادآور شد: آمادگی داریم تا در صورتی که پیشنهادی در زمینه حمایت از سازمان دامپزشکی از نظر قانونگذاری وجود داشته باشد، آن را اجرا کنیم.
در ادامه این مراسم که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، از هفت قلم داروی دامپزشکی، یک واکسن تب برفکی و یک کیت الایزر جذبی برای تشخیص بیماری‌های دامی رونمایی شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com