روند کاهشی قیمت تخم مرغ، تولید کنندگان را متضرر کرد

روند کاهشی قیمت تخم مرغ، تولید کنندگان را متضرر کرد
هدایت اصغری افزود: با ابلاغ دیرهنگام حذف تعرفه 70 درصدی صادرات تخم مرغ و عدم اجرای مشوق های صادراتی برای این محصول، ایران نتوانست به موقع در بازارهای صادراتی وارد عمل شود.
وی اظهارداشت: هم اکنون ماهانه حدود 83 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که حدود 15 هزارتن آن مازاد بر مصرف داخلی است.
وی کشور ترکیه را از رقبای ایران در بحث صادرات تخم مرغ دانست و گفت: با وجود اجرای مصوبه حذف تعرفه 70 درصدی صادرات تخم مرغ ایران، ترکیه برای جذب بازار کشورهای همسایه به ویژه عراق اقدام به کاهش 13 دلاری قیمت تخم مرغ در هر کارتن کرد که همین امر باعث شد برای ایران در زمینه صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه موفقیتی حاصل نشود.
این مسئول به روند کاهشی قیمت تخم مرغ در بازار اشاره کرد و گفت: امروز قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ برای تولیدکننده 2 هزار و 750 تومان است، در حالی که هر کیلوگرم تخم مرغ در مقابل مرغداری، یک هزار و 300 تومان زیر قیمت تمام شده، یعنی هر کیلو گرم 1450 تومان به فروش می رسد.
اصغری افزود: این در حالیست که هر شانه تخم مرغ بین سه هزارو 500 تا پنج هزار و 500 تومان در بازار مصرف عرضه می شود.
وی با تاکید براینکه ادامه روند مذکور در آینده نه چندان دور باعث تجدید مشکلات سال 1389 در واحدهای مرغ تخم گذار خواهد شد، تصریح کرد: در ابتدای سال 1389، قیمت تخم مرغ کاهش یافت و با توجه به قیمت تمام شده تولید که بین یک هزار و 400 تا یک هزارو 900 تومان بود، تخم مرغ در هرکیلوگرم 600 تا 700 تومان به فروش می رسید که در نهایت باعث کاهش مراقبت های بهداشتی و سطح جیره استاندارد شد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار افزود: همین امر به دلیل کاهش سیستم ایمنی مرغ تخم گذار موجب بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی واحدهای مرغداری شد و در این راستا 20 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد.
به گفته ی این مسئول ، دولت در آن زمان خسارات زیادی از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی به واحدهای خسارت دیده مرغ تخم گذار کشور پرداخت کرد، در حالی که اگر دولت قبل از این فقط پنج درصد میزان خسارت را در حمایت از تولید کنندگان می پرداخت، دولت و تولیدکنندگان کمتر متضرر می شدند.
اصغری گفت: همچنین با توجه به مشکلات سال 1389 ، دولت به واردات تخم مرغ از کشور ترکیه اقدام کرد که باعث افزایش قیمت این محصول به شانه ای 10 هزارتومان در بازار مصرف شد که علاوه بر ضرر تولیدکننده داخلی، مصرف کننده نیز متضرر شد.
وی ادامه داد: در صورت عدم حمایت دولت از صنعت مرغ تخم گذار کشور، ممکن است در آینده نه چندان دور این صنعت با مشکلات جبران ناپذیری روبرو شود.
به گفته ی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار، هم اکنون سالانه حدود 900 هزارتن تخم مرغ در 16 هزار واحد تخم گذار، با ظرفیت 85 میلیون قطعه در کشور، تولید می شود.
 
نظرات شما
  •  

    عباس رحیمی گفت : ۹۱/۰۳/۰۱

    چرااقایان متولی امر بجای چاره جویی اقدام به انتشارامارهای متناقض می نمایند اقای طلاکش میگه 43میلیون مرغ پای تخمه اقای اضغری می فرمایند85میلیون امسال مرغ تخمگذارداریم خوداقایان می فرمایند900تن امسال تولیدتخم مرغ خواهیم داشت بنده بعنوان یک کارشناش ومرغدارقدیمی طبق بهترین شرایط ازهرمرغ سالانه 18کیلو تخم مرغ استحصال می کنیم.پس اقایان عقل کل :ماامسال 50میلیون مرغ تخمگذارخواهیم داشت.امارهای گیج کننده به مسولین جهادو صنعت میدین والحمدلله اوناهم هیچ التفاتی نمی کنند؟به فکرترویج مصرف تخم مرغ درداخل باشید بااین اوضاع نهادهها وشرایط تحریمی مانمی تونیم صادرکننده تخم مرغ باشیم ماتجربه تولید ومصرف زمان دفاع مقدسو داریم یه کم گذشته رامرورکنیدکارتنظیم تولید وبازارتخم مرغ براحتی قابل حله -باتشکرعباس رحیمی -مراغه

    پاسخ...
  •  

    میثم گفت : ۹۱/۰۳/۰۲

    ما که بدبخت شدیم اقایان به فکر ما مرغداران نیستند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com