روشنایی برای جوجه های گوشتی ( Lighting for Broilers )

روشنایی برای جوجه های گوشتی ( Lighting for Broilers )

 برنامه های نوری باید بسهولت قابل اجرا باشند.برنامه های نوری پیچیده رسیدن به موفقیت را مشکل می سازند.توصیه های نوری باید با توجه به موقعیت لوژستیکی منطقه اجرا شود و این کار باید قبل از شروع برنامه محاسبه شود. نور یک روش مدیریتی مهمی در پرورش جوجه گوشتی است.و از چهار جهت اهمیت دارد.

. طول موج نور

. شدت نور

. طول دورۀ نوری

. توزیع (انتشار) دورۀ نوری(برنامه ها نوری متناوب)

 

طول دورۀ نوری و توزیع آن اثرات متقابلی روی هم دارند. برنامه های نوری که در بسیاری از جوجه های گوشتی در حال رشد اجرا می شود،شامل برنامه نوردهی متوالی است. این سیستم شامل یک دورۀ نوری متوالی طولانی مدت ،پیرو آن یک دورۀ کوتاه تاریکی 30 تا 60 دقیقه است که این دورۀ کوتاه تاریکی به پرندگان این اجازه را می دهد تا ضمن اینکه با تاریکی سازگار شوند تجدید قوا هم داشته باشند.در گذشته این طور فرض می شد که نوردهی متوالی منجر به حداکثر افزایش وزن روزانه می شود.در معرض تاریکی قرار دادن پرندگان، میزان بهره وری ،سلامت و سطوح هورمونی ،نرخ متابولیکی، تولید حرارت، متابولیسم، فیزلولوژی و رفتار پرندگان را تحت تأثیر قرار می دهد.

بخش ذیل برخی از اطلاعات فعلی مرتبط بادوره تاریکی را نشان می دهد.

  • کاهش رشد اولیه (گرچه ممکن است بعداً رشد جبرانی بتواند پرنده را قادر سازد که به وزن فروش هدف مورد نظر برسد. در صورتیکه طول دورۀ تاریکی طولانی نباشد برای پرورش جوجه های گوشتی با وزن بدن کم (kg6 < eg) رشد جبرانی بعلت زمان ناکافی برای رشد نمی تواند مناسب باشد).

.  بهبود بازده خوراک به علت کاهش متابولیسم در طول دورۀ تاریکی یا تغییر در منحنی رشد (حداکثر تقعر منحنی رشد)

.  بهبود سلامت پرنده کاهش سندرم مرگ ناگهانی (SDS)، آسیت و ناهنجاریهای پا

 

اثر روی تولید لاشه :

1- تغییر غیر قابل تخمین چربی حفرۀ شکمی ( بیشتر ی کمتر یا بدون تغییر)

2- کاهش نسبت گوشت سینه

3- افزایش نسبت بخش پا

تمام برنامه های نوری باید یک دورۀ طولانی روز (روشنایی) بطور مثال 23 ساعت روشنایی و 1 ساعت تاریکی در مراحل اولیه رشد در هفت روز اول را تامین کنند.البته اینکار جهت اطمینان از مصرف خوب خوراک هم مطلوب است. کاهش زود هنگام طول روز می تواند منجر به کاهش فعالیت خوراک و کاهش وزن بدن در هفت روز اول شود.

طول موج های مختلف ازیک نور تک رنگ با یک شدت نور مشابه، در جوجه ها گوشتی زمانیکه در معرض طول موج 590- 415 nm بودند در مقایسه با وقتی که در معرض طول موج بیش از 635 nm یا نور طیف الوسیع بودند منجربه افزایش نرخ رشد شان شده بود.

شدت نور 30 تا 40 lux از 7-0 روزگی و 10تا 5 lux پس از آن، می تواند فعالیت تغذیه ای ورشد آنها را بهبود دهد. شدت نور باید بطور یکنواخت در سالن پرورش منتشر شود.(یک جسم منعکس کننده در بالای منبع نور انتشار نور را بهبود می بخشد)دراتحادیه اروپا احتیاجات نور براساس انجمن (2007/43/EC) Directive است. براساس این پیمان شدت نور باید نهایتاً 20 lux در طول دوره نوری برای تمام سنین تأمین شود.

برای رسیدن به وضعیت خاموشی شدت نور باید به کمتراز 04/0 lux در طی دوره تاریکی برسد.درطی دورۀ تاریکی، مراقب باشیدتااز نفوذ هر گونه نور از دریچه های ورودی هوا و فن و درهای سالن جلوگیری کنید.تست های منظم باید جهت چک کردن کارآیی ابزارهای نوری صورت گیرد. تمام پرندگان باید بطور متوازن دسترسی آزاد به مواد مغذی، خوراک کافی و آب، همینطور که نور (روشنایی) مجدادا بازمی گردد (سالن روشن می شود)داشته باشند.

جوجه های گوشتی رفتارهای تغذیه یشان را در پاسخ به کاهش طول روز تغییر می دهند. برای مثال تغییر در طول روز از 24 ساعت به 12 ساعت بطور اولیه می تواند منجر به کاهش مصرف 30 تا 40% خوراک در 3روز اول شود. گرچه در هشت روز بعدی کاهش در مصرف خوراک می تواند به کمتر از 10 درصد برسد. جوجه های گوشتی الگوی تغذیه ای خودشان را نسبت به دورۀ روشنایی با پر کردن چینه دان خود قبل از زمان شروع تاریکی تغییر می دهند. پرندگانی که جهت کشتار در سنین پایین تر فرستاده می شوند زمان کمتری را از لحاظ سازگاریهای تغذیه ای و رفتار آشامیدنی خود در پاسخ به وضعیت تاریکی نسبت به آنهایی که مطابق آن در سنین بالاتر کشتار می شوند دارند. بنابراین اثرات تاریکی روی عملکرد حیاتی پرنده بیشتر در پرندگانی که سنین جوانتر کشتار می شوند ظاهر می شود.

 

 

جدول ذیل راهنمای برنامه های نوری براساس اهداف وزنی کشتار را نشان می دهد.

طول روز (ساعت)

شدت نور (lux)

سن (روز)

وزن پرنده در زمان کشتار

خاموشی 1

 روشنایی 23

40-30

روزگی 7-0

کمتر از 5/2kg

خاموشی 4

روشنایی 20

10-5

3-8 روزقبل از کشتار

خاموشی 1

 روشنایی 23

40- 30

7-0 روزگی

بیش از 5/2kg

 

خاموشی 6

 روشنایی 18

10-5

3-8روز قبل از کشتار

 

روشنایی متوالی برای زندگی گله های گوشتی توصیه نمی شود. حداقل 4 ساعت تاریکی باید پس از هفت روزگی برای آنها فراهم شود.عدم تامین کمتر از 4 ساعت تاریکی برای آنها می تواند منجر به:

. رفتار آشامیدنی و تغذیه ای غیر طبیعی به علت محرومیت از خواب

. عملکرد بیولوژیکی زیر حد مطلوب 

. کاهش امنیت و سلامت پرنده

 

در مناطق آب و هوایی گرم و یا در مکانهایی که توانایی کنترل محیط امکان پذیر نیست دوره بدون نور مصنوعی باید در زمان هایی که منجر به حد اکثر راحتی پرنده شود درنظرگرفته شود. برای مثال وقتی پرنده در سالنهایی با سیستم باز و بدون هیچگونه توانایی در کنترل عوامل محیطی پرورش داده می شود .تغذیه در طی دوره زمانی گرم روزانه حذف می شودو نور متوالی در شب ها تامین می شود تا به پرنده اجازه داده شود که در طول دوره ی خنک تر خوراک مصرف کند. جوجه های گوشتی از یک الگوی تعیین شده روشنایی و تاریکی (روز و شب)به منظور داشتن یک فاصله ی زمانی برای استراحت و فعالیت سود می برند. برخی از پروسه های مهم فیزیولوژی به طور مثال معدنی شدن استخوان و هضم ،معمولا در طول دوره تاریکی یک ریتم طبیعی را نشان می دهند.بعلاوه یک دوره نور و تاریکی مشخص این اجازه را به جوجه های گوشتی می دهد که یک الگوی طبیعی از رشد و نمو را نشان دهند.

پیرو تغذیه (خوراک دهی ) زمان طبیعی عبور روده ای خوراک در جوجه ی گوشتی تقریبا 4 ساعت است. بنابراین اعمال تاریکی به بیش از 6 ساعت متوالی می تواند منجر به ترغیب بیش از حد رفتار غذاییشان وقتی که نور(روشنایی)بازگشت،شود. این کار می تواند منجر به افزایش آسیب دیدگی پوستی و افزایش لاشه های ضبطی و کاهش درجه ی لاشه در کشتارگاه گوشت شود.بعلاوه تاریکی بیش از 4 ساعت می تواندمنجر به :

. کاهش تولید گوشت سینه (درصد گوشت سینه)

. افزایش تولید گوشت پا(درصد گوشت پا)

 

توزیع دوره نوری هم می تواند تغییریابداین کار به یک برنامه نوری متناوب باز می گردد. این برنامه متناوب شامل زمان های بلوک شده هم برای دوره تاریکی و هم برای دوره ی روشنایی است که در طول 24 ساعت تکرار می شود. از مزایای این برنامه اینست که وعده های غذایی نا پیوسته به جوجه های گوشتی داده می شود . یک دوره ی تغذیه ای کوتاه (زمان روشنایی )پیرو آن یک دوره هضمی (دوره تاریکی ) بازده مصرف خوراک(FCR) بهبود می یابد. بعلت داشتن الگوی منظمی از روشنایی و تاریکی منجر به بهبود سلامت پا و کیفیت لاشه و شیوع کمتر تاول و آسیب دیدگی پوستی و سینه ای می شود. اگر از برنامه های نوری متناوب استفاده شود باید پروتکلی طراحی شود که به آسانی امکان اجرای عملی آن موثر باشد. گسترش اثر برنامه های نوری روی پرورش جوجه های گوشتی متاثر از عوامل زیر است.

.  زمان استفاده از برنامه ی نوری (کاربرد زود هنگام بیش ترین اثر روی سلامت پرنده را دارد)

.  سن فروش (پرنده هایی که مسن ترند سودبیش تری از ذرمعرض تاریکی بودن، می برند ).

.  محیط (اثرات چگالی افزایش یافته ذخیره ای بدن می تواند تحت تاثیر اعمال تاریکی طولانی تر تشدید یابد ).

.  تغذیه(اثر محدودیت فضای دان خوری می تواند با اعمال تاریکی طولانی تر بد تر شود ).

. نرخ رشد پرنده (برنامه های نوردهی روی سلامت پرنده نسبت به پرنده هایی که از جیره های محدود یافته از لحاظ مواد مغذی تغذیه می کنند منجر به رشدباسرعت بیشتری می شود).

چندین نوع منبع نوری برای جوجه های گوشتی مورد استفاده قرارمی گیرد بیشترین انواع رایج آن نوع فلورسنت و تابان(گداخته ای) است.نور های تابان یک رنج وسیع خوبی را دارندامابازده انرژی خوبی ندارند، گر چه نور های تابان خروجی لومن بالاتری به ازای هر وات دارند که می تواند به کاهش هزینه های جاری کمک کند. نور های فلورسنت 3 تا 5 بار مقدار نور بیش تر به ازای هر وات نسبت به نور گداخته تولید می کنند گر چه نور شدت کمتری دارد و باید قبل از هر گونه نقص جایگزین شود. نور های فلورسنت صرفه جویی معنی داری از لحاظ هزینه الکتریکی پس از هزینه اضافی نصب وبازسازی دارند. از آنجا که عملکرد جوجه ی گوشتی مطلوب است بین این منابع نوری هیچ تفاوت عملکردی وجود ندارد.جهت حد اکثر کار آیی نوری حباب های نوری و منعکس کننده های آن باید بطور مرتب تمیز شوند .

 

نکات کلیدی  

·         برنامه های نوری باید به سهولت قابل اجرا باشند

·         دوره های نوری متوالی و یا  کمی متوالی مطلوب نیست .

·         تا هفت روزگی جوجه گوشتی باید 23 ساعت روشنایی(40-3 lux)و 1 ساعت تاریکی داشته باشند.

·         پس از هفت روزگی یک دوره ی تاریکی 4 ساعته یا بیشتر از آن (اما هیچ وقت از 6 ساعت بیشتر نشود ) در نظر گرفته شود.

·         انتخاب ساعات تاریکی به شرایط محیط ونیاز های فروش بستگی دارد

·         بسیاری از جنبه های مدیریت پرورش متقابلا تحت تاثیر برنامه های نوری است و الگوهای نوری عملکرد جوجه های گوشتی را تغییر می دهد.

 

 
کلمات کلیدی روشنائی برنامه نوری
نظرات شما
  •  

    رضا تقی بور گفت : ۹۰/۰۵/۰۱

    باسلام
    1- شدت نور را چگونه بدانم مثلا یک لامب 100 وات یا یک لامب 23 وات کم مصرف چه شدت نور دارد چند lux نور دارد
    2- مثلا 4 ساعت تاریکی متوالی باشد یا 4تا 1 ساعت
    با تشکر

    پاسخ...
  •  

    کریم رحیم پورگوگانی گفت : ۹۰/۰۵/۰۵

    با عرض سلام من می خواستم جواب سوال آقای رضا تقی پور را بدم که هر وات برابر 12.5 لوکس است شدت نور به کم مصرفی یا پر مصرفی نیست ودر جواب سوال دو 4 ساعت تاریکی متوای.

    پاسخ...
  •  

    دکتر ق گفت : ۹۰/۰۵/۱۱

    وات واحد سنجش توان مصرفي لامپ است و بسته با راندمان لامپ (تنگستن-فلورسنت-کم مصرف- ال اي دي) يک وات شدت روشنايي متفاوتي خواهد داشت.
    احتمالا منظور دوستمان از ارتباط دادن وات با لوکس(که واحد شدت روشنايي است) وات در متر مربع لامپ تنگستن با لوکس ميباشد. يعني علاوه بر توان لامپ، نوع آن و تعداد آن در واحد سطح مهم است.

    پاسخ...
  •  

    جعفر مزارعی گفت : ۹۰/۰۶/۰۱

    سلام. من توی زیر زمین خونه مون پرنده تکثیر می کنم. میخواستم ببینم نور خورشید که نداره رو چطوری تامین کنم؟

    پاسخ...
  •  

    I.T.P گفت : ۹۰/۰۶/۰۲

    سلام - - - خواهشمند است سئوال های فنی خودتون رو توی بخش پرسش و پاسخ انجام بدید، تا بیشترین جواب های علمی رو دریافت کنید - - - - نور دیدن پرندگان فقط مربوط به خورشید نیست - - - توی سالن های صنعتی این نیاز نوری توسط لامپ و زمان روشنایی اون که تاثیر به روی هیپوفیز مغزی اون ها داره تامین می شه - - - بدون شک دوستان پاسخ های علمی تری دارن که بهتره توی بخش پرسش و پاسخ مطرح بشه - - - با تشکر

    پاسخ...
  •  

    حسین عیاشی گفت : ۹۰/۰۶/۱۸

    با تشکر از مطالب مفیدتون@میخواستم بدونم درحال حاض این مطلب کاربردی هست توی کشورمون یا بیشتر جنبه تئوریک داره؟

    پاسخ...
  •  

    مهندس مقصود باقرزاده گفت : ۹۰/۰۶/۲۸

    سلام امروز میخوام در رابطه با برنامه نوری جوجه های گوشتی صحبت کنم , البته بیشتر مرغداری ها از برنامه( 1 ساعت خاموشی در 24 ساعت به غیر از روز اول ) استفاده میکنن . که ما هم از همون برنامه استفاده میکنیم ولی این برنامه بازدهی بهتری داره و مناسبتره .

    فواید استفاده از برنامه نوری
    ۱- قدری خاموشی برای پرندگان به دلیل نزدیکتر بودن به شرایط طبیعی زندگی پرنده و کاهش استرس مفید است .
    ۲- رشد و تکامل سیستم های استخوانی و قلبی – عروقی سریعتر میگردد .
    ۳- سطح آنزیم آلکاین فسفاتاز در پرندگانی که دارای برنامه نوری هستند بالاتر است . این آنزیم برای رشد و تکامل مناسب استخوانها حیاتی است .
    ۴- حفظ انرژی در استراحت ( خاموشی ) باعث بهبود ضریب تبدیل میگردد.
    ۵- تناوب دوره روشنایی-تاریکی , تولید ملاتونین را افزایش میدهد . ملاتونین یک عامل اساسی در تکامل سیستم ایمنی است .
    ۶- یکنواختی پرنده ها افزایش مییابد .
    ۷- میزان رشد بهتر ویا برابر پرندگانی است که در برنامه های نوری مستمر پرورش مییابند .

    چند نکته کلیدی در برنامه نوری
    ۱- هر برنامه نوری ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شود .
    ۲- در روز اول جوجه ریزی به مدت 24 ساعت آشیانه روشن باشد .
    ۳- تا آنجا که ممکن است ساعات تاریکی در شب باشد , زیرا که به شرایط طبیعی پرنده نزدیکتر است .
    ۴- در صورتی که مصرف دان در فصل گرما به دلیل استرس گرمایی کاهش یابد , میزان ساعات خاموشی را کاهش دهید .
    ۵- در دوره رشد 7ر – 21 وزن گله نباید بیشتر از وزن استاندارد باشد روش مناسب 10% کمتر از وزن استاندارد مناسب میباشد .

    پاسخ...
  •  

    امیر ایلاتی گفت : ۹۰/۰۷/۱۱

    پیش شرط اجرای برنامه نوری رسیدن به وزن مطلوب در پایان هفته اول میباشد. ما در ارومیه با مصرف دان اماده پلت نیاز به خاموشی 8 ساعته پیدا میکنیم که بصورت مدام نور رو قطع میکنیم وهیج مشکلی هم پیش نمیاد.

    پاسخ...
  •  

    حبیب برموز گفت : ۹۰/۰۷/۲۳

    کم نوری 24ساعته بهترین راه مبارزه باسکته که براثربیماریهای مختلف بوجودمی آید همراه با4ساعت خاموشی میباشد

    پاسخ...
  •  

    معصومه میرزاده گفت : ۹۰/۰۸/۱۴

    سلام مرسی بابت مطالب خوبتون .
    میشه نحوه محاسبه میزان مصرف برق در هر ساعت توسط لامپ های کم مصرف و تنگستن را توضیح بدید. ممنون میشم.

    پاسخ...
  •  

    I.T.P گفت : ۹۰/۰۸/۱۵

    سلام
    سرکار خانم میرزاده !
    برای اینکه سریع تر به پاسخ سئوال خودتون در این مورد برسید، پیشنهاد می کنیم که پرسش خودتون رو در قیمت پرسش و پاسخ وارد کنید. اونجا اهل فن و علم، یاری رسانتان خواهند بود

    پاسخ...
  •  

    دارابي گفت : ۹۱/۰۶/۲۲

    6 تا 8 ساعت تاريكي بهتر است چون از آسيت جلوگيري مي كند...

    پاسخ...
  •  

    دکتر هومن شمس گفت : ۹۱/۰۶/۲۳

    با عرض سلام . برنامه روشنایی بر حسب محل استقرار مرغداری( ارتفاع از سطح دریا)،دان مصرفی(مش یا کرامبل)،سن و وزن گله ، نژاد(سویه جوجه)متفاوت است

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com