رواج بیماری «نیوکاسل» بین طیور

رواج بیماری «نیوکاسل» بین طیور
علیرضا رفیعی پور با بیان این مطلب، اظهار کرد: نیوکاسل یک بیماری عفونی و واگیردار است که از یک نوع ویروس به وجود می‌آید و باعث عفونت دستگاه تنفسی می‌شود.
وی با بیان اینکه مرغ، خروس، بوقلمون، اردک و سایر پرندگان به این بیماری مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: ویروس نیوکاسل در انسان نیز ایجاد بیماری خفیف نموده به‌طوری که باعث تورم ملتحمه چشم می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به شیوع این بیماری در بین طیور در پاییز و زمستان، بیان کرد: خطر این بیماری را باید جدی گرفت چرا که بعد از مبتلا شدن طیور به این بیماری، راه درمانی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: نیوکاسل یکی از بیماری های مهم و خطرناک است که در مدت‌زمان کوتاهی خسارت زیادی به مرغداری‌ها و روستاییان وارد می‌کند.
رفیعی پور واکسینه کردن طیور علیه این بیماری را یکی از راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن دانست و افزود: شست و شو و ضدعفونی سالن های پرورش مرغ، عدم استفاده از غذاهای آلوده و جدا کردن کارگران از قسمت جوجه‌کشی از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری در مرغداری‌ها است.
وی خرخر کردن، تنفس نامنظم، کم شدن اشتها، لرزش و تشنج و اسهال سبزرنگ را از نشانه‌های بیماری نیوکاسل عنوان کرد و گفت: ترشحات، فضولات و احشاء پرندگان آلوده، اجرای واکسیناسیون به‌موقع، اجرای قرنطینه شدید در هنگام شیوع بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی از جمله راه‌های انتقال بیماری نیوکاسل است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به واکسیناسیون جوجه‌ها در مرغداری های استان، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com