رشد 50 درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ با حذف یارانه انرژی

رشد 50 درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ با حذف یارانه انرژی

 پانا - بررسی تاثیر واقعی شدن قیمت حامل های انرژی بر صنعت مرغداری حاکی از افزایش قابل توجه هزینه تولید مرغ و تخم مرغ به میزان 50 درصد دارد.
طبق گفته کارشناسان کشاورزی و دامپروری با افزایش قیمت حاملهای انرژی شاهد رشد قابل توجه قیمت تخم مرغ و گوشت مرغ در کشور خواهیم بود که این امر با توجه به پایین بودن سطح درآمد بسیاری از مردم به طور مستقیم بر زندگی قشر قابل توجهی از جامعه تاثیر گذارخواهد بود.
 به اعتقاد برخی کارشناسان، سیاست گذاری های صورت گرفته در صنعتی که بخش قابل توجهی از پروتئین کشور را تشکیل می دهد ، باید به گونه ای باشد که این صنعت را در آینده دچار مشکلات جدی نسازد.
 به اعتقاد گروهی دیگر اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها در صنعت مرغداری بدون اجرای سیاست های حمایتی دولت ممکن نبوده و اجرای آن در شرایط فعلی هم مصرف کننده و هم تولید کننده را به شدت تهدید می کند.
علی آذروش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا با تاکید بر حمایت دولت از این صنعت ، می گوید: آزاد سازی قیمت حاملهای انرژی باید به گونه ای باشد که کمترین ضرر متوجه تولید کنندگان شود.
 دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشوربا بیان اینکه حذف یارانه ها در 5 بخش بر هزینه تمام شده این بخش موثر است ، اضافه می کند: در وهله نخست با توجه به استفاده از گاز و گازوئیل برای  گرم کردن سالنها با افزایش هزینه های این بخش روبرو می شویم.
 وی می افزاید: در وهله بعدی با افزایش هزینه برق ،هزینه مرغدار در تامین روشنایی سالنهای تولید نیز افزایش یافته و در بخش حمل و نقل نیز هزینه های بالایی به مرغدار تحمیل می شود.
 آذروش به استفاده از برق در فرآوری تولید نهایی و تامین خوراک طیور اشاره  و اظهار می دارد: در کلیه 4 مورد عنوان شده انرژی به طور مستقیم درافزایش قیمت تمام شده محصول موثر است.
 به گفته وی در پنجمین عامل یعنی نیروی کار تاثیر حذف یارانه به طور غیر مستقیم موثر است به طوریکه حقوق کارگر ناشی از آزاد سازی یارانه ها به طور طبیعی افزایش می یابد.
 دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشورتاکید می کند: طبق برآورد های صورت گرفته با حذف یارانه های انرژی بین 40 تا 50 درصد به هزینه تمام شده این بخش افزوده شده و به همین میزان شاهد افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار خواهیم بود.
 به گفته وی، هم اکنون عمده سیستم های حرارتی به کار رفته در مرغداری ها به روز نیست و از تکنولوژی مناسب برای گرمایش سالنها استفاده نشده است .
 آذروش با بیان اینکه امکان تولید یا واردات برخی از این سیستمها به کشوروجود ندارد، افزود: عایق بندی 20 میلیون مترمکعب سالن مرغداری در کشور درمدت یک سال به هیچ وجه امکان پذیر نبوده و نیازمند برنامه زمانبندی طولانی مدت است.
 به گزارش پانا ، از سوی دیگر اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها بدون آماده کردن مردم میسر نیست چرا که با کاهش قدرت خرید مردم شاهد انباشت محصولات تولید شده و بروز مشکل در این بخش خواهیم بود.
از طرفی هم اکنون تولید کنندگان داخلی با افزایش هزینه های تولید و عدم رقابت پذیری با محصولات رقیب خارجی روبرو هستند و با آزاد سازی یارانه ها به طور حتم قدرت رقابت تولید کنندگان داخلی بیش از پیش کاهش می یابد.
آنچه مسلم است ، با توجه به جوان بودن صنعت مرغداری و خودکفایی این صنعت در 5 تا 6 سال اخیر چنانچه حمایت جدی از آن نشود شاهد آسیب جدی در این صنعت و بروز مشکل در تامین بخش قابل توجهی از پروتئین مردم خواهیم بود

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com