ردپای آنفلوانزا در کشور وجود ندارد

ردپای آنفلوانزا در کشور وجود ندارد
نظارت‌های مستمر سازمان دامپزشکی کشور هیچ ردپایی را از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور به ثبت نرسانده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در مصاحبه مطبوعاتی که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: بررسی‌های انجام‌شده نشان داده است که ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد طیور در کشور در گردش نیست و مشکل خاصی وجود ندارد.
مهدی خلج افزود: تعداد 31 هزار و 394 نمونه از 961 واحد پرورش طیور صنعتی و 380 روستا انجام شده است و روی نمونه‌ها بیش از 105 هزار آزمایش صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در 9 ماه گذشته بیش از 10 میلیون گوسفند و بز، 853 هزار گاو و گاومیش، بیش از 18 هزار شتر و 12 هزار شترمرغ در کشتارگاه‌های دام مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در همین مدت 638 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی مورد نظارت بهداشتی قرار گرفته‌اند که از این تعداد، پنج میلیون و 916 هزار لاشه طیور به‌دلیل بیماری و سایر مشکلات در کشتارگاه‌ها ضبط شده است.
خلج ادامه داد: یک میلیون و 660 هزار مورد بازدید از عرصه‌های مختلف به انجام رسیده که 124 هزار و 250 مورد غیربهداشتی گزارش شده است و پنج‌هزار و 500 تن فرآورده خام دامی ضبط شده است.

ارجاع 6081 مورد تخلف در کشتارگاه‌های طیور به مراجع قضایی
وی تعداد تخلفات ارجاع‌شده به مراجع قضایی را شش‌هزار و 81 مورد برشمرد و تصریح کرد: افزایش کشتارگاه‌های صنعتی را در دستور کار داریم، به‌گونه‌ای که 230 کشتارگاه صنعتی فعال در کشور وجود دارد و 83 کشتارگاه نیز داریم که پروانه تأسیس گرفته‌اند و در حال آماده‌سازی برای افتتاح هستند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: 84 کشتارگاه صنعتی دام در کشور وجود دارد که 39 کشتارگاه صنعتی علاوه بر آن پروانه تأسیس گرفته‌اند و 288 کشتارگاه سنتی نیز شرایط خود را بهبود داد و بازسازی شده‌اند.
خلج تأکید کرد: در برنامه داریم که زمینه‌های لازم برای توقف کشتارگاه‌های سنتی را با همکاری شهرداری‌های وزارت کشور به انجام برسانیم، به‌گونه‌ای که همچون استان گیلان، تمامی کشتارگاه‌های سنتی را تعطیل کنیم.
وی اظهار داشت: در استان گیلان تمامی محصولات تولیدشده در بخش طیور دارای سامانه ردیابی محصول است و برچسب نصب‌شده روی آن، تمامی اطلاعات را نشان می‌دهد.
خلج از پایش فرآورده‌های خام دامی در کشور خبر داد و گفت: طی پنج سال اخیر اقدامات مؤثری انجام شده، به‌گونه‌ای که از سال 1389 تا سال جاری در مجموع سه‌هزار و 302 نمونه از مراکز پرورش ماهیان سردآبی برداشته شده و 130 هزار و 682 آزمون در آزمایشگاه‌ها به انجام رسیده است و 39 عامل مخاطره باقیمانده و آلاینده نیز تحت آزمایش قرار گرفته است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در هیچ کجای دنیا چنین آزمایش‌هایی انجام نمی‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com