راکد بودن 18هزار میلیارد ریال سرمایه گلستانی ها در بخش طیور

راکد بودن 18هزار میلیارد ریال سرمایه گلستانی ها در بخش طیور
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‎ای استاندار گلستان گفت: اکنون 18 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری پرورش دهندگان طیور این اسنان راکد است.
علی مرگدری روز سه شنبه در نشست تشکل های زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان گلستان اظهار داشت: در دو سال اخیر سرمایه گذاری در حوزه طیور به 30 هزار میلیارد ریال در استان رسیده است که تنها از 40 درصد این ظرفیت استفاده می شود.
وی با بیان اینکه استان ظرفیت صادرات 120 تا 140 هزار تن مرغ را در سال دارد، افزود: این در حالی است که گلستان در حوزه پرورش طیور، صادر کننده مرغ، تخم مرغ، جوجه و مکمل های دارویی و غذایی محسوب می شود و توانایی آن بیشتر از این میزان است.
استان گلستان با داشتن 900 واحد مرغداری گوشتی و مجموع ظرفیت 22 میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره، رتبه سوم تولید گوشت مرغ را در کشور دارد.
مرگدری اضافه کرد: در حوزه میوه نیز استان ظرفیت تولید 300 هزار تن محصول باغی را دارد ،در حالی که تنها سه هزار تن آن صادر شده است.
وی افزود: اگر 100 هزار تن میوه تولیدی این استان صادر شود،تحول بزرگی در حمایت از باغداران و گردش اقتصادی به وجود خواهد آمد.
مرگدری به مشکل فروش تولیدات کارخانه های رب استان نیز اشاره کرد و گفت: سال قبل بخشی از محصول تولیدی کارخانه های رب گوجه فرنگی استان روی دست صاحیان آن ماند.
وی میزان تولید سال قبل کارخانه های رب گوجه فرنگی استان را 80 هزار تن بیان کرد و افزود: امسال این میزان به 120 هزار تن افزایش یافته است.
گلستان حدود 700 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و سالانه افزون بر چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان شمالی که از قطب های مهم کشاورزی کشور است، تولید و روانه بازارمی شود.
مرگدری همچنین توسعه صادرات را حلقه مفقوده و باعث رکود اقتصادی استان دانست که باید موانع در این بخش برطرف گردد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‎ای استاندار گلستان همچنین به ظرفیت دیگر بخش های استان از جمله در حوزه تولید شیر و گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: گلستان باتوجه به ظرفیت ها، توانایی تامین بخش اعظم شیر و گوشت قرمز مورد نیاز کشور را دارد.
به گفته وی استفاده نکردن از این ظرفیت موجب شده که از سال 82 تا پایان 92 حدود 50 درصد دامداری های بزرگ استان تعطیل شود.
وی در خصوص وضعیت درآمدی مردم گلستان نیز افزود: میانگین در آمد مردم گلستان در سال 90 به نسبت میانگین کشوری 47 درصد بود که 39 میلیون ریال در آمد را شامل می شد و تاپان سال 92 این رقم نیز کاهش یافته است.
مرگدری افزود: نرخ بیکاری 12.7 درصدی و رتبه نخست اشتغال ناقص در کشور، تناسب نداشتن فضای کسب و کار با نظام آموزشی و جوانان تحصیلکرده بیکار، وضعیت درآمدی استان را نشان می دهد.
مرگدری به ناکارآمدی بانک ها در توسعه اقتصادی استان نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه گذار انگیزه برای توسعه اقتصادی استان دارد ولی بانک ها از سرمایه گذار استقبال نمی کنند.
وی همچنین افزود: اقدام به موقع دولت تدبیر و امید در ارایه لایحه رفع موانع تولید به مجلس و اجرایی شدن آن در حمایت و توسعه اقتصادی کشور و از جمله گلستان موثر است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز به توسعه فضای کسب و کار در استان اشاره کرد و گفت: هدفگذاری بکارگیری هزار و 600 مهندس در بخش ساختمان، حمایت از راه اندازی 50تعاونی دانش بنیان، کیفی سازی شرکت های نعاونی در حوزه های مختلف از برنامه های این اداره در توسعه فضای کسب و کار است.
امراله عباسی با اشاره به مشکل اشتغال در استان اظهار داشت: نرخ بیکاری استان در بهار امسال 12.7 بوده است.
به گفته وی، 243 هزار نفر کارگر در استان گلستان در 46 هزار و 760 کارگاه فعالیت دارند که اشتغال تنها در 321 کارگاه 10 نفر و بیشتر است.
عباسی از 10 هزار و 900 تعاونی در استان نیز خبر داد و گفت: گلستان 52 اتحادیه دارد که از این تعداد 16 اتحادیه فعال هستند.
وی تعداد کل بیمه شدگان در استان را یک میلیون و 320 هزار نفر بیان کرد.
عباسی با بیان اینکه 394 تشکل کارگری و کارفرمایی در گلستان فعال هستند، تصریح کرد: تشکل‎های کارگری و کارفرمایی نقش موثری در حل اختلاف بین کارگران و کارفرمایان دارند.
این نشست با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گرگان برگزار شد.
استان گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و یکهزار روستا زندگی می کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com