راه‌های افزایش تولید شیر و گوشت با ظرفیت‌های موجود

راه‌های افزایش تولید شیر و گوشت با ظرفیت‌های موجود
رییس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مشکلات صنعت دامداری و راهکارهای افزایش تولید شیر و خودکفایی در تولید گوشت قرمز را تشریح کرد.
محمدرضا سنجابی اظهار کرد: به راحتی می‌توان با حمایت از تولیدکنندگان و تامین نهاده‌ها، دامداران را به تولید داخلی دلگرم کنیم و به خودکفایی در تولید گوشت قرمز برسیم.
وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور نه تنها نیازی به واردات گوشت نداریم بلکه می‌توانیم صادرکننده باشیم.
سنجابی ادامه داد: تولید و تولیدکننده ارزشمند است و حمایت از آن به عنوان یک استراتژی درازمدت باید در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد.
رییس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان این‌که باید از دامداری‌های گوشتی و شیری حمایت بیشتری صورت گیرد، افزود: از تولیدکنندگان این بخش باید تقدیر شود زیرا آنها تولید را به کارهای واسطه‌ای که شاید سود بیشتری دارد ترجیح داده‌اند و زحمات آن را پذیرفته‌اند.
وی اظهار کرد: نبود ثبات در بازار، زمان نامناسب عرضه، نوسانات قیمت، تامین نبودن علوفه در زمان مناسب و واردات بی‌رویه باعث دلسردی دامداران شده است.
سنجابی ادامه داد: به تشکل‌ها باید بیشتر بها داشته شود و با واگذاری امور به آنها از ظرفیتشان استفاده بیشتری شود. تشکل‌های علمی خوبی داریم که می‌توانند در پیشبرد سیاست‌های کلان کشاورزی به‌ویژه بحث خودکفایی تولیدات کمک بسیاری کنند.
این کارشناس کشاورزی با تاکید بر اهمیت ثبات سیاست‌های کلان اقتصاد کشاورزی، گفت: باید به سمتی برویم که از تصمیمات خلق‌الساعه در برهه‌های زمانی کوتاه خودداری کرد؛ مثلا در گذشته بعضی بخشنامه‌ها دامداران را دچار مشکل کرد و ورود دام به صورت قاچاق از شرق کشور را به دنبال داشت و بیماری‌های دامی ایجاد کرد یا خروج دام‌های سبک به کشورهای همسایه را به اشتغالی برای یک عده تبدیل کرد.
وی ظرفیت کشور را برای تولید دام‌ سنگین بالا دانست و افزود: از این ظرفیت استفاده مطلوبی صورت نگرفته است؛ به طور مثال از گوساله‌های نر یا نژادهای شیری برای تامین گوشت استفاده می‌کنیم؛ روشی که در دنیا کمتر استفاده می‌شود و گوشت مورد نیاز را عمدتا با پرورش نژادهای گوشتی تامین می‌کنند.
سنجابی به نژاد گاوهای سیستانی یا سرابی اشاره و خاطرنشان کرد: این نژادها می‌توانند تا 1200 کیلوگرم افزایش وزن پیدا کنند. روش‌های دورگ‌گیری نیز در درازمدت باید در دستور کار قرار گیرد و با بهره گرفتن از پتانسیل دام‌های داخلی یک نژاد گوشتی ثابت داشته باشیم.
این کارشناس علوم دامی درخصوص پرورش دام‌های سبک نیز خودداری از کشتار زودرس را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید دام‌های سبک را به صورت صنعتی نگهداری و در وزن مناسبی کشتار کنیم و از کشتار زودرس یا کشتار دام‌های آبستن باید خودداری شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com