راه اندازی نخستین واحد پرورش شترمرغ در جنوب فارس

راه اندازی نخستین واحد پرورش شترمرغ در جنوب فارس
معاون مدیریت جهاد کشاورزی لارستان گفت: نخستین واحد پرورش شترمرغ در جنوب استان فارس با 11میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه چدرو بخش اوز لارستان راه اندازی شد.
محمد جواد مظفری، اظهار داشت: این واحد تولیدی که در زمینی به مساحت هشت هزار مترمربع و زیربنای 2 هزار و 500 مترمربع احداث شده از قابلیت تولید هشت تن گوشت شتر مرغ در یک دوره هشت ماهه برخوردار است.
وی، با اشاره به اینکه این واحد با پروانه بهره برداری 200 قطعه ای شروع به کار کرده اما قابل توسعه به بیش از این مقدار است، افزود: آب و هوای لارستان مناسب برای پرورش شترمرغ است و با افتتاح این واحد، گوشت مرغوب در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
بخش اوز در 40 کیلومتری شمال غرب لار و 345 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
شترمرغ، نوعی پرنده بی‌پرواز بومی آفریقا و نوشخوارکننده از راسته سینه‌پهنان است و مناسب ترین آب و هوا برای پرورش آن مناطق گرم و خشک است. شترمرغ بزرگترین پرنده زنده دنیاست و تخم آن از هر پرنده زنده دیگری بزرگتر است.
شترمرغ ها با گردن و پاهای بلند خود قادرند با سرعت حدود 70 کیلومتر بر ساعت بدوند که بالاترین سرعت زمینی در میان تمام پرنده‌هاست. غذای اصلی شترمرغ گیاهان است اما از بی‌مهرگان هم تغذیه می‌کند.
گوشت شتر مرغ، کم چرب، بدون کلسترول، سرشار از آهن و برای جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی سودمند است. تخم این پرنده برای رشد کودکان مفید است. روغن شتر مرغ نیز دارای اسیدهای چرب امگا 3 و 6 و 9 است که در صنایع دارویی و آرایشی از آن استفاده می شود.
چرم پای شتر مرغ نیز دارای طرحی منحصر بفرد است که در تولید انواع کیف، کفش و صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته کارشناسان، در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان درصدد ایجاد و توسعه مزارع پرورش شترمرغ هستند اما هم اینک فقط در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، نامیبیا و زیمباوه این پرنده در مقیاس زیاد کشتار می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com