رانت دارویی نداریم

رانت دارویی نداریم
باقی مانده داروها و مواد شیمیایی در گوشت طیور یکی از چالش های جدی بهداشتی در ایران و سایر کشورهای جهان است. بدون تردید بیشترین میزان باقی مانده دارویی در گوشت طیور مربوط به آنتی بیوتیک ها است. استفاده غیرقانونی از داروهایی که از فارماکویه دامپزشکی طیور خارج شده اند، یکی از چالش های جدی در تولید گوشت مرغ است.
در شرایطی که مدت ها ست این موضوع به صورت جدی مطرح شده سازمان دامپزشکی کشور به دنبال اجرای طرحی است تا به موجب آن محصولات دام و طیور را پایش کند.
محسن دستور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به نگرانی ها و سوالات مطرح شده در این رابطه از اجرای طرح پایش در قالب برنامه پنج ساله برای محصولاتی همچون شیر، عسل، ماهی، گوشت مرغ، تخم مرغ و سایر فرآورده ها را خبر می دهد. دستور در مورد تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز اظهار می دارد: از سه سال پیش تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در کشور آغاز شده هر چند که حجم قابل توجهی از این محصول تولید نشده اما در 13 استان این موضوع در حال پیگیری است.
وی در خصوص آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز می گوید:بیش از 40 هزار مورد نمونه برداری از واحدهای مشکوک انجام شده و دستورات مراقبتی لازم صادر شده است. دستور خاطر نشان کی کند: در حوزه طیور و آنفلوآنزا پنج میلیارد تومان اعتبار برای مراقبت و پایش پیش بینی شده است و در صورتی که نیاز به افزایش آن احساس شود اعتبار لازم از سوی دولت تامین خواهد شد.
عرضه مرغ بسته بندی در استان تهران که همچنان اجرای کامل آن اندر خم یک کوچه مانده است، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص  می گوید: البته سازمان میادین میوه و تره بار از چندی پیش مرغ بسته بندی عرضه می کند. دستور نیز با اشاره به این موضوع که از یک ماه و نیم قبل عرضه مرغ بسته بندی در میادین میوه و تره بار تهران آغاز شده است، می گوید: برنامه سازمان این است که در کل مراکز عرضه تهران و شهرستان های اطراف، مرغ بسته بندی عرضه شود.
به گفته دستور به دلیل گستردگی استان تهران بسته بندی مرغ در این استان طی چند فاز و به مرور اجرا خواهد شد. وی در عین حال تاکید می کند بسته بندی مرغ تاثیر چندانی بر قیمت آن نخواهد داشت.
در شرایطی که مدتها ست زنبورداران به انتقاد از عملکرد سازمان دامپزشکی در واردات داروهای زنبور عسل می پردازند و معتقدند این سازمان در بیست سال اخیر تنها مجوز واردات دو نوع دارو را صادر کرده و رانت دارویی ایجاد کرده است، رئیس سازمان دامپزشکی در این خصوص می گوید: رانتی وجود ندارد بلکه برای واردات دارو باید مراحلی طی شود به این ترتیب که اگر برای اولین با بنا به واردات یک دارو باشد باید ثبت شود و در آزمایشگاه مورد تائید قرار گرفته و در فارم هم مورد آزمایش قرار بگیرد تا پس از طی این مراحل اجازه ورود پیدا کند.
دستور سازمان دامپزشکی ناچار است با توجه به موضوع باقیمانده های دارویی کنترل ها و حساسیت هایی در این رابطه داشته باشد؛ البته این به معنای این نیست که هیچ داروی جدیدی اجازه ورود پیدا نمی کند. اگر هم دارویی مجوز واردات را اخذ نکرده یا متقاضی مدارک لازم را به سازمان دامپزشکی ارایه نداده و یا امکان ثبت نداشته است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان جهنی بهداشت دام، در سال جاری میلادی طاعون گاوی در جهان ریشه کن خواهد شد، معتقد است که در کشور ما از سه سال پیش بیماری طاعون گاوی ریشه کن شده است.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی از سال 1387 بیماری طاعون گاوی از واحدهای دامی کشورمان رخت بسته و از آن سال به بعد، سازمان دامپزشکی وظیفه مراقبت و نظارت فعال را در دستور کار قرار داده است. دستور همچنین از برگزاری اجلاس منطقه ای آسیای شرقی و اقیانوسیه در تهران خبر می دهد و می گوید: در این اجلاس که اواخر آبان ماه برگزار می شود 37 کشور خارجی حضور خواهند داشت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com