راستی‌آزمایی تولیدات کشاورزی و دامی

راستی‌آزمایی تولیدات کشاورزی و دامی
مسئول محاسبه و ارائه آمار تولیدات کشاورزی اعم از محصولات دامی، زراعی، باغی، شیلات و .... معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی است که درحال حاضر راستی آزمایی تولید انواع محصولات بخش کشاورزی در این معاونت در حال پیگیری است و به زودی نتیجه آن که میزان دقیق تولید محصولات کشاورزی و دامی است اعلام می‌شود.
خوکفایی در تولید گوشت قرمز یک طول نمی‌کشد بلکه برنامه‌ریزی‌ها برای تولید انواع محصولات پروتئینی با منشاء دامی در دهه پیش رو در مسیر خودکفایی قرار دارد اما رسیدن به تولید مطلوب از طریق افزایش بهره‌وری در تولید با استفاده از نسل جدید دام‌های با کیفیت در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به مناسب بودن زیرساخت‌های تولید در زیر بخش‌های مختلف دام و طیور و برنامه‌ریزی‌ برای افزایش بهره‌وری است زمینه صادرات مرغ و تخم مرغ فراهم شده و اخیرا دامداران نیز برای صادرات گوشت قرمر درخواست کرده‌اند که درحال بررسی است.
همچنین براساس یارانه 3000 هزار میلیارد تومانی مصوب دولت برای شیر، مابه التفاوتی که به ازای هر کیلوگرم شیر به دامداران داده می‌شود حدود 200 تومان است و این یارانه نشان از توجه ویژه دولت به حمایت از تولید است.
حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی که به همراه مدیرکل و مسئولان روابط عمومی این وزارتخانه در خبرگزاری ایسنا حاضر شده بود، با بیان این موضوعات، اظهار است: با توجه به وجود شاخص‌های مختلف برای رسیدن به خودکفایی محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف و افزایش جمعیت و مصرف سرانه کشورها، تاخیر در رسیدن به خودکفایی طبیعی به نظر می‌رسد.
وی معتقد است: عوامل مختلفی در خودکفا شدن در تولید گوشت قرمز موثر است و باید با افزایش بنیه تولیدات دامی در تولید گوشت قرمز، شیر و دیگر محصولات نهایی در مسیر خودکفایی حرکت کرد.
به گفته رکنی در زمینه تولید شیر شرایط خوبی وجود دارد اما این میزان تولید به هیچ وجه کافی نیست چرا که شیر را نباید به عنوان یک غذای صرف دید بلکه باید این محصول را به عنوان یک دارو تلقی کرد که در رشد فکری، جسمی، پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند پوکی استخوان نوجوانان و جوانان موثر است.
معاون امور تولیدات دامی وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: میانگین مصرف شیر در کشور باید افزایش یابد؛ به گونه‌ای که در این راستا باید با فرهنگ‌سازی، مصرف مواد نشاسته‌ای، قندی و چربی کاهش و مصرف لبنیات و شیر افزایش یابد.
شیر هم به راستی آزمایی تولیدات کشاورزی پیوست
وی درباره وضعیت تولید شیر و اینکه چرا بعضا آمارهای تولید این محصول که از سوی کارشناسان و صنایع لبنی ارائه می‌شود با آمارهای وزارت جهاد کشاورزی متفاوت است، گفت: شیر تولیدی همه دامداری‌ها به مجموعه صنایع لبنی ارسال نمی‌شود و بخشی از آن به صورت خود مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی در کارگاه‌های کوچک‌تر تولیدی فرآوری می‌شود که در آمارهای صنایع تبدیلی محاسبه نمی‌شود و بخش دیگر شیر خام ممکن است به مصرف گوساله‌های در حال پرورش در واحدهای دامپروری برسد؛ اما در هر حال اظهار نمی‌توان نظر قطعی درباره میزان تولید انواع محصولات کشاورزی اعلام کرد چرا که معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی محاسبه و ارائه این آمار در حال بررسی پتانسیل است و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانند آماری را از حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی اعلام کند.
به گفته رکنی بررسی تولید انواع محصولات کشاورزی در معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای راستی آزمایی تولید این محصولات است.
مابه التفاوت قیمت شیر در یارانه دولت 200 تومان است
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند منافع مصرف‌کنندگان را در سطح جامعه در برگیرد اقتصادی شدن تولید است؛ بنابراین اگر تولید شیر هم اقتصادی نباشد مانند هر تولید دیگری آسیب می‌بیند اما دولت در اقدامی بسیار هوشمندانه به این موضوع دقت کرده و بازار شیر را با توجه به یارانه‌ 3000 میلیارد ریالی کنترل کرد.
وی ادامه داد: این اقدام دولت اراده همه مسئولان برای تقویت پشتوانه تولید را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه تاکنون نامه مربوط به اختصاص یارانه از معاونت راهبردی به وزارت جهاد کشاورزی ارسال نشده است امیدواریم در آینده نزدیک ابلاغ شود تا بتوان با اجرای این طرح از منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حمایت کرد.
به گفته رکنی بر اساس یارانه 3000 میلیارد ریالی مصوب دولت مابه‌التفاوتی که برای هرکیلوگرم شیرخام به دامداران پرداخت خواهد شد 200 تومان است.
معاون امور تولیدات دامی وزیرجهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد دامداران بتوانند براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت تجارت امضا کرده‌اند به حقوق‌شان برسند و نهاده‌های یارانه‌ای که از شرکت پشتیبانی امور دام طلبکارند را دریافت کنند.
خودکفایی در تولید گوشت قرمز یک دهه طول نمی‌کشد
وی با بیان اینکه شاخص‌های متعددی برای تعریف خودکفایی در کشورهای مختلف وجود دارد، اظهارکرد: گاهی ممکن است معیار مانند در نظر گرفتن میانگین مصرف جهانی در یک محصول خاص را برای هدفگذاری در راه خودکفایی در نظر بگیریم و گاهی هم ممکن است این معیار برای محاسبه خودکفایی در نظر گرفته شود که هر فرد برای تامین نیاز روزانه‌اش به ازای هر کیلوگرم وزن خود به یک گرم پروتئین نیاز دارد که در این صورت اگر فردی 70 کیلوگرم وزن داشته باشد روزانه به مصرف 70 گرم پروتئین نیاز دارد که بخشی از آن منشاء گیاهی تامین می‌شود و بخش دیگر از محصولات دامی.
رکنی افزود: بسیاری کارشناسان در دنیا معتقدند از تامین نیاز پروتیئنی روزانه انسان باید یک سوم آن منشاء دامی داشته باشد تا تنوع اسید آمینه‌هایی که در این نوع پروتئین‌ها وجود دارد بتواند پروتئین‌های خوبی برای افراد تامین کند البته این شاخص‌ها در برخی کشورها مورد قبول نیست؛ بنابراین به میزان برخورداری یک کشور از منایع اقتصادی چرخه استفاده از پروتیئن دامی نیز تغییر کرده و هر چه این برخورداری بیشتر باشد میزان استفاده از این چرخه پروتئینی نیز افزایش می‌یابد.
معاون امور تولیدات دامی وزیرجهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه در یک دهه آینده در مسیر خودکفایی شیر، گوشت و دیگر محصولات پروتئینی با منشاء دامی حرکت می‌کند اما دلیل اینکه گاهی چندین سال بحث از حرکت در مسیر خودکفایی در تولید یک محصول کشاورزی مطرح می‌شود و همچنان کشور در زمینه تولید آن محصول به تولید بیشتر نیاز دارد این است که به میزانی که جامعه برخورداری‌اش افزایش می‌یابد توقع تغذیه‌ای افراد آن جامعه نیز بیشتر می‌شود بنابراین ممکن است میزان مصرف سرانه محصولات پروتیئنی اعم از شیر و گوشت نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد که در این میان افزایش جمعیت هم در این افزایش نیاز داخلی بسیار اثر گذار است.
کمبود علوفه و محدودیت‌ منابع آبی در راه خودکفایی گوشت قرمز
وی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که در بخش‌های مختلف کشاورزی وجود دارد این است که گاهی همه چیز بر اساس روال معمول پیش نمی‌رود و ممکن است شرایط متعددی از حوادث طبیعی تا محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها تولید را با نوسان و مشکل مواجه کند که در این میان اگر نوسانات تولید، برنامه‌ریزی در یک سال را به عنوان سال پایه برهم بریزد در برنامه‌ریزی تولید سال‌های پس از آن هم اثر گذار خواهد بود.
رکنی ادامه داد: از آنجاکه علوفه خشبی و منابع تامین‌کننده خوراک در گوشت قرمز نیازمند آب بیشتر است و به عبارت دیگر بخشی از نیاز دام سنگین علوفه‌هایی است که باید از طریق افزایش سطح زیر کشت یا افزایش عملکرد تامین شود که البته مسئله آب یکی از منابع محدودکننده در این زمینه است اما وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با افزایش ضریب تبدیل غذایی در تولید محصولات پروتئینی با منشاء دامی گام‌های جدی در مسیر خودکفایی بردارد.
افزایش تولید شیر و گوشت با گاوهای دومنظوره و نسل جدید هولشتاین
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش تولیدات پروتئینی با منشاء دامی اظهارکرد: در شرایط کنونی نمی‌توان برای افزایش تولید محصولات پروتئینی سطح زیر کشت یا همان ظرفیت‌های تولید را افزایش داد بلکه باید با سیاست‌گذاری مناسب بدون فشار آوردن بیش از پیش به منابع محدود آبی میزان تولید در واحد دامی را افزایش داد.
رکنی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این راستا استفاده از دام‌های ژنومیک شده در تولید شیر را در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر دو ایستگاه وجود دارد که یک ایستگاه در بخش خصوصی و شهرستان فیروز کوه قرار دارد که توسط اساتید دانشگاه مدیریت می‌شود و از بهترین دام‌های دنیا خمیر مایه ژنتیکی تولید و به سراسر کشور ارسال می‌شود تا بتوانیم نسل بعدی نژاد هولشتاین را با بهره‌وری بالاتر در واحدهای صنعتی افزایش دهیم.
قیمت خمیرمایه‌های ژنتیکی تولید شده یک سوم نرخ وارداتی است
وی ادامه داد: همین پروژه در اقدام مشابه در شرکت جاهد وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است که در این راستا این شرکت هم تعدادی دام‌های ژنومیک را وارد کرده و اقدام به تولید و توزیع قابل توجه خمیر مایه ژنتیکی کرده است.
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خمیرمایه‌های ژنتیکی که از این دو مرکز تهیه می‌شود از بهترین گاوهای اصیل دنیا استحصال می‌شود، اظهار کرد: قیمت محصولی که به دست دامداران می‌رسد تقریبا یک سوم قیمت محصول مشابه وارداتی است.
پرورش گاو دو منظوره سمینتال برای افزایش تولید شیر و گوشت
رکنی درباره برنامه‌های آتی برای واحدهای نیمه صنعتی و سنتی دامپروری در کشور گفت: برای ایجاد تحول در واحدهای نیمه صنعتی و سنتی دامپروری مطالعات اولیه از سوی مرکز اصلاح نژاد انجام شده و دام‌های سنگین دو منظوره شناسایی شدند تا بتوان میزان تولید شیر و گوشت را در این واحدها نیز افزایش داد.
به گفته وی در راستای این برنامه حمایتی وزارت جهاد کشاورزی، عملیات احداث اولین ایستگاه پشتیبانی و تولید خمیر مایه ژنتیکی در استان مازندران از حدود یک ماه گذشته آغاز شده و تا کنون پیشرفت مناسبی داشته است. در کناراین پروژه نیز یک واحد نسبتا فعالی وجود دارد که در حال تولید اسپرم برای تولید گاوهای دو منظوره سمینتال است که می‌تواند در افزایش تولید شیر و گوشت قرمز تحول بسیاری ایجاد کند.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اظهارامیدواری کرد با توزیع مایه ژنتیکی این گاو در کشور به ویژه در استان‌های شمالی مازندران، گیلان و گلستان شاهد تحولات مناسبی در زمینه تولید گوشت و شیر باشیم.
درخواست دامداران برای صادرات گوشت قرمز!
رکنی گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های تولید در زیر بخش‌های مختلف دام و طیور مناسب است و برنامه‌ریزی‌ها هم به دنبال افزایش بهره وری است تا از ظرفیت‌های موجود بیشتر استفاده شود زمینه صادرات محصولاتی مانند گوشت مرغ و تخم مرغ به راحتی وجود دارد و اخیرا دامداران نیز برای صادرات گوشت قرمر درخواست خود را به معاونت امور تولیدات دامی ارسال کرده‌اند که درحال بررسی است.
قانون هدفمندی یارانه‌ها قابلیت بازنگری دارد
وی معتقدد است: قانون هدفمندی یارانه باید به گونه‌ای مورد بازنگری از سوی کارشناسان قرار گیرد تا خروجی نهایی آن منجر به افزایش تولید شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد این قانون قابلیت بازنگری دارد چرا که اگر در قالب این قانون حمایت بیشتری از تولید صورت گیرد می‌تواند اثر گذاری بیشتری در الگوی مصرف تغذیه‌ای کشور داشته باشد.
مدیریت صادرات با قوانین پایدار
معاون امور تولیدات دامی وزیرجهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر بخواهیم بازار مناسبی در کشورهای منطقه داشته باشیم باید در زمینه صادرات محصولاتمان قوانین پایدارتری داشته باشیم تا تولیدکننده، صادرکننده و مشتریان برون مرزی بتوانند ثبات مناسبی را در مدت زمان طولانی احساس کنند اما در غیر این صورت ممکن است علیرغم ساماندهی مازاد تولید برای صادرات، نتیجه نهایی موفقیت آمیز نباشد.
ابراز امیدواری برای اجرای هرچه بهتر قانون انتزاع کشاورزی
رکنی همچنین درباره چگونگی اجرای قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی یا قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی که به گفته دیگر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا پایان بهمن ماه اجرا می‌شود، اظهارامیدواری کرد این قانون به گونه‌ای اجرا شود که مورد رضایت بخش‌های مختلف تولیدی کشور قرار گیرد و در این راستا وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امرو تولیدات دامی با تمام توان از تولیدکنندگان به ویژه صنایع دام و طیور حمایت می‌کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com