ذخیره سازی ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ برای عید / دغدغه تولید کنندگان فروش محصول است / تورم از عوامل گرانی

ذخیره سازی ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ برای عید / دغدغه تولید کنندگان فروش محصول است / تورم از عوامل گرانی
در میزگرد تنظیم بازار شب عید بر ذخیره سازی ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ برای عید تاکید و عنوان شد، دغدغه تولید کنندگان فروش محصول است و تورم و نرخ بالای سود بانکی از عوامل گرانی کالاها است.
به نقل از روابط عمومی برنامه مناظره که روز جمعه از شبکه اول و با عنوان تنظیم بازار شب عید پخش شد، بر ذخیره سازی 150 هزار تن گوشت مرغ برای عید و عنوان شد، دغدغه تولید کنندگان فروش محصول است و تورم و نرخ بالای سود بانکی از عوامل گرانی کالاها برشمرده شد.

بخش نخست برنامه مناظره
حبیب امینی مدیرکل دام و طیور و نماینده وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 150 هزار تن مرغ منجمد از تولید داخل کشور برای اولین بار تامین و به منظور ذخایر استراتژیک انجام شده است، عنوان کرد: اولین سال که نهاده‌های استراتژیک از تولید کشور تامین می شود.
امینی افزود: تولید مرغ منجمد با همکاری سازمان دامپزشکی صورت پذیرفته است. در کلیه استان ها مرغ منجمد وجود دارد و برای استان هایی که مسافرخیز است به حدکافی مرغ ارسال شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با همکاری دستگاه های ذی ربط نیازهای سراسر کشور را تامین کنیم.
مدیرکل دام و طیور و نماینده وزارت جهادکشاروزی گفت: وضعیت تولید مرغ 2 میلیون تن در سال است و ظرفیت زیربنای تولید طیور به میزانی است که می توانیم نیازهای کشورهای همسایه را نیز تامین کنیم.
نادرقاضی پور نماینده ارومیه و عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنانش گفت: قیمت تمام شده کالاها در ایران گران است و در تهیه مواد اولیه رانت وجود دارد. به عقیده بنده نظارت باید حاکمتی باشد.
قاضی پور افزود: ارز مبادله ای جایگزین ارز مرجع شده است و تغییر ایجاده نشده است.  
سیدمهدی کلاته رحمانی قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تنظیم بازار را بحث حاکمیتی دانست و افزود: تصدی گری بازار را می توانیم به اصناف واگذار کنیم اما نظارت را خیر.
کلاته رحمانی گفت: زنجیره ی تولید اصناف موارد متفاوتی در آن دخیل است. امسال برنامه ای که دولت در 9 سال گذشته پیگیری کرده است انجام شده و دولت می تواند کل بازار را به اصناف و تولیدکنندگان واگذار کند اما تنظیم بازار را خیر.
قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه عنوان کرد: دولت قصد گرفتن جای اصناف را ندارد و چون مدعی العموم است، باید تمام اصناف را در جای خود مشخص کند.
علی مژدهی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ابتدای بحث گفت: کلیه امور تعزیراتی بخش دولتی و غیردولتی به قوه مجریه محول شده است و دو سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی و نظارت تشکیل شده است.
مژدهی افزود: وظیفه بازرسی و نظارت، بازرسی و نظارت به قیمت کالا و خدمات است. تشکیل پرونده و اظهارنظر کارشناسی است و تعزیرات وظیفه اجرای حکم را دارد.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: در 11 ماه گذشته بیش از 200 هزار بازرسی و 7 تا 8 هزار پرونده بازرسی و رسیدگی شده است.
مینا مهرنوش مشاور رئیس و نماینده اتاق اصناف ایران گفت: کمیته‌ای به نام تنظیم بازار تشکیل شده که در آن بحث عرضه و تقاضا مطرح است.
وی افزود: به طور تاریخی نزدیک عید بحث تنظیم بازار مطرح می شود که این بحث ذی نفعان زیادی از جمله مردم، وزارتخانه ها، اصناف و مجلس شورای اسلامی دارد.
مشاور رئیس و نماینده اتاق اصناف ایران سپردن نظارت بر بازار به اصناف را اقدام درستی خواند و گفت: افراد و گروهای مختلف در بحث تنظیم بازار باید مورد توجه قرار گیرند و بررسی این موضوع تنها به روزهای پایانی سال متخص نباشد.

بحث آزاد
امینی: دولت در جهت حمایت از قشر ضعیف جامعه سبد حمایتی را در نظر دارد.
حبیب امینی مدیرکل دام و طیور و نماینده وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار شب عید اظهار داشت:
امسال وزارت جهاد کشاورزی از کلیه تولیدات داخلی برای تنظیم بازار داخلی شب عید استفاده کرده است و در همین راستا 150 هزار تن مرع تولید داخلی نیازهای بازار را تامین کرده است.
وی افزود: خوشبختانه بسیاری از اتحادیه های گوشت قرمر و مرغ و تخم مرغ صادر کننده شده اند.
امینی تصریح کرد: از طرفی دولت در جهت حمایت از قشر ضعیف جامعه سبد حمایتی را در نظر گرفته است و علاوه بر این دولت حدود  2000 تا 2600 تومان یارانه پرداخت می کند تا از این طریق بتواند کمکی به اقشار مختلف کشور داشته باشد.
مدیرکل دام و طیور و نماینده وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با تلاش های صورت گرفته هیچ گونه کمبودی از جهت تامین مرغ و گوشت قرمز وجود ندارد و علاوه بر این می توانیم به صادرات نیز بپردازیم.
وی در پایان اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی تولید کنندگان خرید محصولات تولید شده آن ها بود که با اقدامات صورت گرفته از سوی دولت رفع شد و توجه به این نکته ضروری است که نظارت بخشی از مدیریت بازار است و با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تامین کننده است، ابزار نظارتی ندارد.

قاضی پور: بنگاه های تجارتی ما سیاسی شده اند
نادر قاضی پور نماینده وعضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: تنظیم بازار در اکثر استان ها تشکیل نشده است و وزارت صنعت، معدن، تجارت باید هم زمان بر تولید و توزیع نظارت داشته باشد.
وی افزود: اصناف هنگام تصویب قانون نمایندگان حضور داشتند و با وجود مخالفت برخی از آن ها و نمایندگان، این قانون تصویب شد.
قاضی پور با بیان اینکه متاسفانه بنگاه های تجارتی ما سیاسی شده است، گفت: مردم به دنبال عامل اصلی گرانی ها هستند تا این معضل هرچه سریعتر رفع شود، اما توجه به این نکته لازم است که نرخ سودهای بانکی، تورم و واردات از جمله عوامل مهم گرانی است.
کلاته رحمانی: دولت و اصناف را در مقابل یکدیگر فرض کنیم، صحیح نیست.
سیدمهدی کلاته رحمانی قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: تنظیم بازار، ساختار خاصی دارد و معاون اول رئیس جمهور وظیفه ریاست بر این سازمان را دارد و عملکرد این سازمان به گونه ای است که از کلیه دستگاه ها در این سازمان حضور و دخالت دارند.
وی افزود: همه ی ما باید مجری قانون باشیم و و در قانون نیز شیوه فعلی برای این سازمان تعریف شده است و اینکه دولت و اصناف را در مقابل یکدیگر فرض کنیم، صحیح نیست.
کلاته رحمانی تصریح کرد: در تمام استان های کشور، استاندار نماینده رئیس جمهور و رئیس کارگروه تنظیم بازار است.
قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه تاکید کرد: ما مجری قانون هستیم پس اگر مشکلی وجود دارد، یا مشکل در اجرای قانون وضع شده است یا در نظارت بر اجرای آن کاستی هایی وجو دارد.
وی افزود: امسال به نفع تولید کننده عمل کرده ایم و براساس تولیدات داخلی یازار را تامین خواهیم کرد.
سیدمهدی کلاته رحمانی قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان در خصوص نقش بازار سرمایه در تنظیم بازار اظهار داشت: بورس معاملات را کنترل و شفاف می کند و وظیفه تنظیم بازار را بر عهده ندارد.
مژدهی: نمی توان با برخوردهای چکشی تمام مشکلات را پاسخگو بود.
علی مژدهی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: از نظر من مردم در جهت احقاق حقوق خود عملکرد ضعیفی دارند.
وی در خصوص شکایات مردم اظهار داشت: از سال 91 تا 93، حدود 3 درصد پرونده های تشکیل شده شکایات مردم است یعنی از 2384 هزار پرونده، 78 هزار پرونده شکایت مردم است.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: مردم باید شکایات خود را به 124 اطلاع دهند تا به حقوق آن ها رسیدگی شود.
وی افزود: بیشتر مشکلات ما به نظارت و کنترل برمی گردد، زیرا در روزهای پایانی سال، گرانی و مسکلات این حوزه پررنگ تر می شود.
مژدهی تصریح کرد: بیشترین مشکلات فعلی در کشور، نظام توزیع است زیرا هنگامی که بحث نوسانات ارزی پیش آمد سرنوشت برخی کالاهای وارداتی پیش آمد، زیرا در سیستم توزیع ما امکان احتکار، گران فروشی و... است  اما نمی توان با برخوردهای چکشی تمام مشکلات را پاسخگو بود.
وی در ادامه در خصوص جریمه متخلفان اظهار داشت: در قانون سال 92 جریمه ها تا 10 برابر  میزان گران فروشی و تخلف پیش رفته است و متناسب با تخلف صورت گرفته جریمه ای در نظر گرفته شده است.
مژدهی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در پایان اظهار داشت: نگرانی مردم بیشتر از گرانی است تا گران فروشی.

مهرنوش: یک میلیون واحد صنفی بدون مجوز داریم
مینا مهرنوش مشاور رئیس و نماینده اتاق اصناف ایران تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: کلیه مباحث تولید ناخالص داخلی به درصد واردات و صادرات است که 80 درصد واردات، کالاهای وارداتی و واسطه ای است که به تولید کمک می کند.
وی در مورد واردات شکر اظهار داشت: امسال ثبت سفارش شکر نداشتیم و برای کمک به تولید کنندگان از ثبت سفارش سال های گذشته استفاده شده است.
مهرنوش با بیان اینکه اگر نظارت دست اصناف نباشد، جون از جنس خودشان نیستند، تاثر گذار نخواهد بود، گفت: یک میلیون واحد صنفی بدون مجوز داریم.
مشاور رئیس و نماینده اتاق اصناف ایران در ادامه افزود: متاسفانه در تولید کشور دنبال عامل خارجی هستیم.

نتیجه نظرسنجی این هفته برنامه مناظره با موضوع" تنظیم بازار شب عید"
مخاطبان این هفته برنامه به سوال نظر سنجی این هفته مبنی بر اینکه: آیا سپردن نظارت بر خدمات و قیمت ها به اصناف، تصمیم درستی است؟1-بله   2- خیر
بدین ترتیب پاسخ دادند: گزینه شماره 1 بله : 24.57 درصد و گزینه شماره 2؛  75.43 از رای مخاطبان را در برگرفته است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com