دولت ۷ کیلو دان به ازای یک کیلوگرم مرغ را به چه کسانی داده است؟

دولت ۷ کیلو دان به ازای یک کیلوگرم مرغ را به چه کسانی داده است؟
مرغداران همچنان نسبت به عدم انجام تعهدات دولت در مورد تأمین دان موردنیاز آن‌ها معترض هستند چرا که در صورت عدم تأمین دان، قیمت تمام شده هر کیلو گرم مرغ برای مرغدار افزایش یافته و دیگر ادامه کار صرفه اقتصادی ندارد.
 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزرای دانشجو، چند هفته‌ای است که مرغداران خوزستان از وضعیت خرید مرغ و قیمت‌گذاری آن توسط ستاد تنظیم بازار ابراز گلایه‌مندی می‌کردند و این وضعیت همچنان ادامه یافت تا اینکه کشتارگاه مرغ اهواز تقریباً رو به تعطیلی رفت و مرغ در اهواز نایاب شد.
کمبود مرغ روز در بازار اهواز به جایی رسید که مردم برای تهیه آن مجبور بودند در صف‌های طولانی ساعت‌ها به انتظار تهیه چند کیلو گوشت مرغ آن هم با قیمت‌های نجومی که به کیلویی ۱۵ هزار تومان نیز می‌رسید بایستند.
در این مدت قیمت مرغ تمام شده برای مصرف‌کننده در بازار چند باره تغییر کرد، اما قیمت خرید از مرغدار ثابت ماند تا اینکه در هفته گذشته قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان خوزستان قیمت جدید مصرف‌کننده را ۱۲۵۰۰ تومان و قیمت خرید درب کشتارگاه را ۹۰۰۰ تومان اعلام کرد.
مرغداران همچنان نسبت به عدم انجام تعهدات دولت در مورد تأمین دان مورد نیاز آن‌ها معترض هستند چرا که در صورت عدم تأمین دان، مرغدار مجبور به خرید دان آزاد شده و قیمت تمام شده هر کیلو مرغ تولیدی نیز افزایش می‌یابد به‌گونه‌ای که دیگر ادامه کار صرفه اقتصادی ندارد.
با این حال معاون بهبود تولیدات دامی خوزستان معتقد است دولت بیش از نیاز مرغداران، دان در اختیار آن‌ها قرار داده و هیچ بهانه‌ای در رابطه با تولید مرغ و عدم عرضه آن به کشتارگاه پذیرفته نیست.

دولت به‌ازای یک کیلو گوشت مرغ ۷ کیلو دان به مرغدار می‌دهد
محمد مشکورزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با بیان اینکه قرارگاه اقتصادی تنظیم بازار استان به ریاست استاندار درباره قیمت مرغ  تصمیم‌گیری می‌کند گفت: پیش از برگزاری جلسه تنظیم بازار، جلسات بسیاری با اتحادیه مرغداران سطح استان برگزار می‌شود تا قیمت‌گذاری جدید براساس تجزیه و تحلیل‌های واقعی صورت گیرد.
وی افزود: طرحی که از سوی دولت برای تأمین دان براساس تولید گوشت مصوب شده را همه کشور به اتفاق پذیرفته‌اند؛ در این طرح دولت به‌ازای یک کیلو گوشت مرغ کشتار روز ۷ کیلو نهاده شامل ۴ کیلو ذرت و ۳ کیلو کنجاله سویا تحویل می‌دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی خوزستان ادامه داد: مرغ به‌ازای ۲ کیلو دان، یک کیلو گوشت تولید می‌کند؛ دولت تقریباً ۵ کیلو مازاد بر نیاز مرغدار نهاده در اختیار آن‌ها قرار داده تا به‌عنوان تشویقی برای مرغداران باشد و از آن برای پرورش دوره بعدی خود نیز استفاده کنند.
مشکورزاده با بیان اینکه مرغداران خوزستانی از این طرح استقبال نکردند عنوان کرد: متأسفانه مرغداران خوزستانی از این طرح هیچ استقبالی نکردند و ما مجبور به برگزاری یک جلسه تخصصی شدیم که برخی از مرغداران شهرستان‌ها آمدند و گفتند آنالیز ما بیش از مقداری است که شما لحاظ کرده‌اید.
وی ادامه داد: آنالیز قیمت روز مرغ آن‌ها در حدود ۷۹۰۰ تومان بود و ما این قیمت را به ستاد تنظیم بازار بردیم و براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار مقرر شد که قیمت نهایی برای مصرف‌کننده ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان باشد که قیمت درب کشتارگاه ۸۱۰۰ تومان می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی خوزستان افزود: بنابراین ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ کشتار روز را ۲۰۰ تومان بیش از قیمت پیشنهادی مرغداران مصوب و ۳ هزار و ۱۰۰ تن دان در طول هفته گذشته به آن‌ها ارائه کرد.
مشکورزاده تصریح کرد: هر کسی می‌تواند قیمت تمام شده مرغ خود را تغییر دهد، اما اگر تعاونی مرغداران آنالیز قیمت تمام شده جدیدی دارد می‌تواند آن را ارائه و دلایل قانع‌کننده خود را مطرح کند.
وی خاطرنشان کرد: این طرح در استان‌های دیگر نیز که قیمت مرغ کمتر از ۱۱ هزار تومان در هفته گذشته بوده در حال اجرا است؛ حدود ۷۰ درصد هزینه‌های پرورش مرغ را دان تشکیل می‌دهد و با توجه به وارداتی بودن آن و نزدیکی مرغداران خوزستانی به بندر امام هزینه تمام‌شده تأمین دان برای ما کمتر از سایر استان‌های دیگر است.

جهاد کشاورزی به ازای یک کیلو گوشت مرغ فقط ۴ کیلو دان می‌دهد
علیمراد محمدی رئیس تعاونی مرغداران اهواز در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، بابیان اینکه جهاد کشاورزی خوزستان فقط ۴ کیلو دان دولتی به مرغدار اختصاص می‌دهد گفت: قرار بر این بود که مرغداران به‌ازای هر یک کیلو گوشت تحویلی به کشتارگاه ۷ کیلو دان تحویل بگیرند، اما جهاد کشاورزی در عمل فقط ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم ذرت و یک کیلو کنجاله سویا تحویل مرغدار می‌دهد.
محمدی با اشاره به آغاز ارسال مرغ از سوی مرغداری‌ها به کشتارگاه، بیان کرد: خوشبختانه با رایزنی‌های انجام شده قیمت خرید گوشت مرغ درب کشتارگاه از ۸۱۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان افزایش پیداکرده، اما همچنان مرغداران در تأمین دان موردنیاز خود با مشکل جدی روبه‌رو هستند.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مرغ تولیدشده در مرغداری‌ها به‌صورت زنده به فروش می‌رسد، اظهار داشت: مرغداران حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مرغ خود را برای تأمین دان موردنیاز به کشتارگاه می‌فرستند، اما فقط نیمی از تعهدات دولت را دریافت می‌کنند.
رئیس تعاونی مرغداران اهواز تصریح کرد: مرغداران به سبب عدم اطمینان از اختصاص دان مصوب شده توسط دولت، با اکراه و بی‌اعتمادی مرغ به کشتارگاه می‌فرستند که این امر در آینده موجب بی‌ثباتی در بازار مرغ می‌شود.

فروش مرغ بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان ممنوع
امید بن عباس در مورد شیوه آنالیز قیمت مرغ به خبرنگار تسنیم، گفت: جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مرغداران جلسه‌ای برگزار کردند و آنالیز قیمت را براساس اسناد و مدارک موجود مشخص کردند.
وی با بیان این‌که این طرح در تمام کشور در حال اجراست، گفت: چگونه برای مرغداران دیگر استان‌ها به‌صرفه است که هفت کیلو دان را تحویل بگیرند و یک کیلو مرغ را با قیمت مصوب ۹۸۰۰ تحویل دهند، اما در خوزستان با موافقت قیمت ۱۰ هزار تومانی از سوی دولت بازهم به صرفه نیست؟
بن عباس با اولویت دانستن خواسته مردم استان، عنوان کرد: مردم از دولت انتظار دارند قیمت مرغ کاهش پیدا کند و اولویت تأمین مرغ را هم با مرغداران استان در نظر گرفتیم، اما نهایتاً راه‌های دیگری برای تأمین مرغ وجود دارد.
وی بابیان این‌که نمی‌خواهیم تقابلی به وجود بیاید، افزود: چرا مرغداران با اجرای طرح دولت همکاری نکردند؟ چطور دیگر استان‌ها توانستند باقیمت‌های مصوب طرح را اجرا کنند، اما مرغداران خوزستانی نتوانستند؟ مگر زنجیره تولید مرغ خوزستان با دیگر استان‌ها چه تفاوتی دارد؟
وی بابیان این‌که فروش مرغ برای مصرف‌کننده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای این هفته قیمت‌گذاری شد، تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی نیز بازرسی خود را برای اجرای مصوبات و نظارت‌ها انجام دهند و با متخلفین در چهارچوب کمیته‌ای که ریاست آن را دادستان به عهده دارد اقدام کنید.
از تمامی شهروندان و مصرف‌کنندگان انتظار داریم که هرگونه فروش خارج از نرخ مصوب را از طریق تلفن ۱۲۴ و محل‌های سیار دریافت شکایات مردمی، اطلاع دهند که بتوانیم در اسرع وقت برای متخلفین پرونده تشکیل دهیم و برخورد کنیم.

به نظر می‌رسد عدم شفافیت در نحوه توزیع دان به مرغداران و همچنین ادامه روند نگرانی مرغداران در تأمین دان موردنیاز خود علاوه بر اینکه سبب کاهش عرضه مرغ و درپی آن افزایش قیمت مرغ در هفته‌های پیش رو می‌شود، به‌زودی تولیدکنندگان بسیاری را از چرخه اقتصادی استان حذف می‌شود.
 
کلمات کلیدی یارانه نهاده
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com