دولت خوراک طیور مانده در بنادر را ترخیص کند

دولت خوراک طیور مانده در بنادر را ترخیص کند
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: دولت با هر ارزی که می‌خواهد خوراک طیور وارداتی مانده در بنادر را ترخیص کند، ذخایر خوراک مرغ کشور رو به اتمام و قیمت آن در داخل بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.
طی دو هفته اخیر با تصمیم به تک‌نرخی شدن ارز از سوی دولت، نرخ ارز مرجع از 1226 تومان به 2477 تومان افزایش یافت در حالیکه براساس مصوبه دولت قرار بود تا پایان سال ارز 1226 به کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی اختصاص یابد.
اما در این میان محموله‌های کشتی حاوی 700 هزار تن ذرت و 500 هزار تن سویا که حدود 3 تا 65 روز است در آبهای ایران سرگردان هستند، حتی ارز مرجع 2477 تومان نیز برای ترخیص تخصیص نمی‌یابد.
وارد کنندگان نهاده‌ها نیز به بهانه تغییر نرخ و عدم تخصیص ارز مرجع از تحویل محموله‌های وارداتی، خوراک طیور به تولید کنندگان خودداری می‌کنندو شرکت پشتیبانی امور دام نیز که 400 هزار تن ذرت و 200 هزار تن سویا در انبارهای خود دارد به مرغداران نمی‌دهد.
قیمت نهاده‌های طیور در کشور بیش از 40 درصد افزایش یافته است و ذخایر مرغداران نیز روبه اتمام است و متولیان صنعت طیور معتقدند دولت باید هر چه زودتر و با هر نرخی نهاده‌های طیور مانده در بنادر را ترخیص کند.
آنها به آینده صنعت مرغ هشدار می‌دهند که ادامه این روند صنعت طیور کشور را با خطر جدی مواجه می‌کند.
امروز صنعت طیور کشور نشستی با اصحاب رسانه در محل انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه برگزار کرد تا این مشکلات را بررسی کند.
مهربانی:با هر ارزی که می‌خواهند خوراک طیور ترخیص شود
حسن مهربانی یگانه دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یک روزه در ابتدای این نشست خبری اظهارداشت: طی دو هفته اخیر تخصیص ارز مرجع به واردکنندگان نهاده‌های طیور با مشکل جدی مواجه شده است.
وی افزود: در حالیکه پول به واردکنندگان داده شده ، گشایش ال‌سی هم انجام شده و قرار است این پول به فروشندگان خارجی داده شود اما تحویل داده نشده است و برای کشتی‌هایی که آماده تحویل هستند روزانه دموراژ (هزینه معطلی کشتی) سنگینی برای توقف در بنادر پرداخت می‌شود.
مهربانی گفت: 700 هزار تن ذرت دامی و 500 هزار تن کنجاله سویا در آب‌های ایران منتظر هستند تا تخلیه شوند اما ارزی برای ترخیص، تخصیص نمی‌یابد.
محموله‌های خوراک طیور 65 روز سرگردان در آبها
مهربانی گفت: محموله‌های این کشتی‌ها از 3 روز تا 65 روز است که در بندر متوقف مانده‌اند و دموراژ به آنها پرداخت می‌شود ضمن اینکه تولیدکنندگان مرغ کشور هم ذخایر خود را تمام کرده‌اند.
وارد کنندگان در برزخ بلا تکلیفی بانک مرکزی
مهربانی تصریح کرد: براساس قمیت‌های تخصیصی ترجیحی که برای نهاده‌های طیور منظور شده بود، قیمت ذرت کیلویی 680 تومان و سویا حدود 1000 تومان در بازار بود اما امروز که تکلیف ارز مشخص نیست و واردکنندگان در برزخ بلاتکلیفی از سوی بانک مرکزی به سر می‌برند ذرت کیلویی 1000 تومان و سویا به بیش از 1600 تومان رسیده است.
وی ادامه داد:ذخایر خوراک طیور تا دو هفته دیگر می‌تواند دوام داشته باشد و اگر گشایشی صورت نگیرد صنعت طیور با مخاطره جدی مواجه خواهد شد.
واردات نهاده با ارز مرجع جدید قیمت مرغ را به کیلویی 10 هزارتومان می‌رساند
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه اظهارداشت: اکنون متوسط قیمت مرغ در بازار کیلویی 6 هزار تومان است اما اگر قرار باشد نهاده‌های طیور با ارز 2477 تومان وارد کشور شود و دولت هیچ روش مقابله‌ای با افزایش قیمت نداشته باشد قیمت مرغ به کیلویی 10 هزار تومان و تخم مرغ به کیلویی 7 هزار تومان خواهد رسید.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی نقدینگی مورد نیاز صنعت طیور به شدت افزایش می‌یابد و اختلالاتی در درون صنعت ایجاد می‌شود.
وی اضافه کرد:با افزایش شدید قیمت ذرت و سویا اگر قیمت جوجه یک روزه، مرغ و تخم‌مرغ افزایش نیابد یعنی مصرف‌کنندگان حاضر نباشند افزایش قیمت جدید را پرداخت کنند و یا توان پرداخت را نداشته باشند، فشار بر روی تولید کننده خواهد بود و شاهد حذف زودهنگام و نارس گله‌های مولد می‌شویم.
وی ادامه داد: دولت دهم در شرایطی سکان اداره کشور را به دولت آقای روحانی تحویل می‌دهد که صنعت طیور کشور بحران‌زده است وطی چند روز آینده دولت یازدهم باید آن را تحویل گیرد.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: تقاضا این است که صنعت طیور کشور از برزخ بلاتکلیفی رها شود اگر قرار است ارز 1226 بدهند و یا ارز 2477 تومان، هرچه زودتر این کار را انجام دهند اما اگر معلوم نباشد که وضعیت تخصیص ارز چگونه است تنها سود آن به جیب کسانی می‌رود که نهاده را به ارز ترجیحی وارد کرده‌اند و الان حاضر نیستند به همان نرخ به مرغداران تحویل دهند.
نامه مرغداران  به رئیس جمهور منتخب در مورد مشکلات نهاده
مهربانی تصریح کرد: در زمینه مشکل نهاده مرغداران و اتفاقات اخیر درخصوص ارز، نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب جناب آقای روحانی نوشته‌ایم و پیگیری می‌کنیم.
وی گفت: تقاضایی این نیست که دولت حتماً ارز 1226 به واردکنندگان نهاده بدهد به هرحال تصمیم با دولت است، هر ارزی را که می‌خواهد بدهد اما خوراک طیور مانده در بنادر را ترخیص کند.
مهربانی افزود: اگر دولت با ارز 2477 تومان ، خوراک طیور وارداتی را ترخیص کند باید بپذیرد که افزایش 70 درصدی قیمت مرغ بیش از 50 درصد جوجه گوشتی و 100 درصد افزایش قیمت تخم‌مرغ را شاهد خواهیم بود.
به گفته وی،قیمت تخم مرغ به کیلویی 7 هزار تومان و قیمت جوجه به بیش از 1500 تومان خواهد رسید.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: فرصت بسیار اندک است درحالیکه همین الان اقدام به ترخیص کالای وارداتی از گمرک شود حداقل 10 روز زمان خواهد برد.
مقدم نیا: شرکت‌ها نهاده‌های وارداتی را نمی‌دهند
در ادامه این نشست حسین مقدم‌نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهارداشت: همواره برنامه‌ریزی برای تولید از سوی تولید کنندگان براساس تامین نهاده و قیمت آن صورت می‌گیرد اما امروز قیمت به حدی زیاد شده است که تولیدکنندگان تکلیف خود را نمی‌دانند.
وی ادامه داد: از سال گذشته نیز معمولاً خود اتحادیه با تامین حدود 15 درصد نیاز نهاده‌ای با همکاری خود مرغداران انجام می‌داد و این روند بسیار مطلوب بود اما طی هفته اخیر با مشکلات ارزی بوجود آمده شرکت‌های وارد کننده نهاده طیور از تحویل خوراک به مرغداران امتناع می‌کنند.
مقدم‌نیا گفت: با تغییر ارز مرجع از 1226 به 2477 تومان بانک مرکزی از وارد کنندگان خوراک طیور تعهد می خواهد تا در صورت تثبیت این تصمیم مابه‌التفاوت را از آنها بگیرد و دقیقاً همین تضمین را وارد کنندگان از اتحادیه مرغداران می‌خواهند.
وی با انتقاد از افزایش قیمت‌های اخیر در بازار نهاده، گفت: اگر قبلاً 5 تا 10 درصد افزایش قیمت نهاده انجام می‌شد، همه نگران بودند اما امروز گزارش از 8 استان کشور حاکی از قیمت کیلویی 1600 تومان سویا و 950 تومان ذرت است اما مسئولان هیچ واکنشی ندارند.
مقدم‌نیا افزود: انتظار دارید با چنین افزایش قیمت چگونه تولیدکنندگان، محصول خود را تولید کنند.
دو پیشنهاد برای بحران فعلی صنعت طیور
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: پیشنهاد ما این است که شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده‌های ذخیره شده‌ای که دارد را آزاد کند و در عین حال به واردکنندگان مجوز بدهند تا نهاده‌هایی که در گمرک است به کشور سرازیر شود.
مقدم‌نیا گفت: علیرغم تصمیم‌‌های غیرشفافی که در مورد نرخ ارز و تخصیص آن وجود داشته اما هیچ‌کدام منتج به تصمیم‌گیری قاطع نشده است.
وی افزود:ضمن اینکه برای دو نهاده ذرت و سویا نیز جایگزینی وجود ندارد و حتی اگر قبلاً‌گفته می‌شد گندم به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود اکنون کشاورزان موظف هستند گندم تولیدی خود را تحویل دولت دهند.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه در ابتدای سال پیشنهاد شد قیمت کف و سقف نیز برای مرغ تعیین شود تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر نشود نه تنها تعیین نشد بلکه الان افزایش 40 درصدی قیمت نهاده‌ها هم به فشارهای تولیدکنندگان اضافه شد.
وی افزود:از سویی سرمایه در گردش مرغداری‌ها هم بر اساس یک بررسی 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی تولیدکنندگان تولید می‌کنند که به دلیل افزایش قیمت تمام شده توان تولید ندارند و محصول آنها نیز نمی‌تواند قابل رقابت با محصولات جهانی باشد.
فارغی: مسئولان تنها حرف تحویل می‌دهند
همچنین در ادامه غلام علی فارغی رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت طیور ایران اظهارداشت: در شرایط فعلی تحریم و وضعیت اقتصادی که وجود دارد بنگاه‌های اقتصادی به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی قلمداد می‌شوند اما امروزه اینها بدون پشتیبان هستند و واژه‌ای که مسئولان به کار می‌برند تنها گفتاردرمانی است و فقط حرف تحویل تولیدکنندگان می‌دهند.
وی ادامه داد: با این حرف‌های بدون عمل بنگاه اقتصادی نمی‌چرخد، واحدهای تولیدی با حرف تامین نخواهد شد، این کشمکش‌ها امروز هزینه جبران ناپذیری را به صنعت طیور وارد می‌کند و وقتی تولید داخلی بخوابد برای تامین نیاز داخلی مجبور به واردات می‌شویم.
وی ادامه داد: مسئولان تا زمانی که دیر نشده است کاری کنند، تولید داخلی برای تامین امنیت غذایی است.
فارغی گفت: در حالیکه تشکل‌ها به همراه متولی تولید تامین سرانه مصرف 24 کیلوگرم گوشت مرغ را برای کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند اما اکنون عدم تامین نهاده، تحقق این برنامه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: اگر نرخ ارز تغییر کند قیمت‌ها گران می‌شود در این صورت آیا می‌توانیم با محصول خارجی رقابت کنیم در حالیکه سالانه تورم 40 درصدی را نیز داریم.
فارغی گفت: کشوری مانند ترکیه آماده است تا بازارهای منطقه را شکار کند زیرا تولید مناسبی دارد و به تازگی با مسدود شدن مرز مصر، تولید دستشان مانده است و آماده صادرات هستند.
وی ادامه داد: در صورتی که نرخ ارز گران شود، بخش تولید توان مقابله با این افزایش قیمت را نخواهد داشت و با کمبود نقدینگی شدید مواجه می‌شود، آیا درست است در سال حماسه اقتصادی، تولید به چنین وضعی دچار شود.
فارغی گفت: دور زدن تحریم وظیفه تولیدکنندگان است به شرطی که تشکل‌ها و بخش خصوصی را حمایت کنند و آنها نیز در تصمیم‌گیری‌ها نقشی داشته باشند.
شرکت پشتیبانی نهاده به مرغداران نمی‌دهد
وی ادامه داد: در حالی که باید ذخیره استراتژیک نهاده برای روزهای مبادا باید داشته باشیم اما اولاً این میزان کافی نیست ثانیاً به‌رغم مشکلات مرغ‌داران به بازار تزریق نمی‌شود اما در عوض مرغ ذخیره شده را به قیمت کیلویی 4700 تومان به بازار می‌دهند و مرغ تولید کننده را که قیمت تمام شده آن کیلویی 5500 تومان است به ثمن بخس(بهای ناچیز)می‌خرند.
بلاتکلیفی تولید کنندگان در زمان گذار دولتها
رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت طیور ایران افزود: در حالیکه گذار دولت‌هاست، دولت فعلی گوش به حرف تولیدکنندگان نمی‌دهد و دولت بعدی نیز هنوز نیامده است و تولیدکنندگان در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند.
فارغی تصریح کرد: اگر رمضان سال گذشته قیمت مرغ به بیش از 8 هزار تومان رسید به دلیل کمبود نهاده در بهمن‌ماه بود که تاثیر آن بعد از چندین ماه مشخص شد اکنون نیز تبعات چنین وضعیتی در صنعت مرغ، ماه‌های دیگر خود را نشان می‌دهد و نگرانی از این است که مرغ به کیلویی 10 هزار تومان برسد.
خبرنگار فارس پرسید: چرا به‌رغم اینکه تاثیر گرانی نهاده و تحویل دیرهنگام آن در افزایش قیمت تولیدکاملاً مشخص است اما مسئولان هنوز تصمیم قطعی ابلاغ نمی‌کنند، گفت: دلیل اول می‌تواند سیاسی باشد اما دلیل دوم این است که وزارتخانه‌های تولید و وزارتخانه متولی مصرف و توزیع هرکدام جزیره‌ای عمل می‌کنند و تصمیمات اینها در جهت هم‌افزایی نیست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com