دولت توزیع‌کننده انحصاری خوراک دام شد

دولت توزیع‌کننده انحصاری خوراک دام شد
سازمان حمایت در بخشنامه جدیدی بخش خصوصی را ملزم کرده است تا هر گونه خوراک دام و طیور وارداتی را به شرکت دولتی پشتیبانی امور دام تحویل دهد که برخی آن را مصادره اموال مردم تعبیر می‌کنند.
سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان در بخشنامه جدیدی به سازمان صنعت استان‌ها اعلام کرده، تمام نهاده‌های دام و طیور به ویژه کنجاله سویای وارداتی صرفاً از طریق شرکت پشتیبانی امور دام کشور جذب و توزیع شود که این موضوع مورد انتقاد برخی وارد کنندگان بخش خصوصی واقع شده است.
در نامه اعلامی سازمان حمایت به سازمان صنعت استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان آمده است: ضمن ارسال آخرین تصمیمات و اقدامات اخیر وزارت متبوع و ستاد تنظیم بازار داخلی طی مکاتبه شماره 96686 / 60 مورخ 7/4/1391 معاونت توسعه بازرگانی داخلی در جهت ساماندهی بازار اقلام علوفه، مقرر شده است کلیه نهاده‌های دام و طیور به ویژه کنجاله سویا وارداتی صرفا از طریق شرکت پشتیبانی امور دام کشور جذب و توزیع شود.
در ادامه تاکید شده است: لذا ضروری است دستور فرمایید ضمن هماهنگی با شرکت یاد شده و مدیریت بنادر آن استان ترتیبی اتخاذ گردد تا کنجاله سویا وارداتی فقط به مقصد انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام کشور بارگیری و خروج این کالا به هر مقصد دیگری متوقف گردد.
در این نامه همچنین تصریح شد: بدیهی است با عرضه هرگونه محموله خارج از شبکه رسمی تعریف شده برخورد تعزیراتی خواهد شد. ضمنا ارایه گزارش روزانه و مستمر در چارچوب بندهای مندرج در نامه فوق از آخرین وضعیت ورود، تخلیه و بارگیری کالای موصوف با مدیریت استان ذی‌ربط مورد تأکید می‌باشد.
درحالی توزیع نهاده های دامی به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت دولتی قرار داده شده است که یک کارشناس در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: بخشنامه اخیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد کنجاله سویا دو نکته دارد: نخست اینکه کلیه واردکنندگان این کالا که از ارز مرجع استفاده کرده‌اند باید کالای خود را قیمت‌گذاری کرده و صرفا با قیمت مصوب به فروش برسانند. این دستورالعمل کاملا قانونی و معقول است.
وی ادامه داد: اما سازمان حمایت، واردکنندگان بخش خصوصی را موظف کرده که کالای وارداتی خود را در بندر، صرفا به دولت (شرکت پشتیبانی امور دام) تحویل دهند و حق فروش آن را با قیمت مصوب در بازار ندارند.
این کارشناس تصریح کرد: این دستورالعمل کاملا خلاف قانون بوده و در دیوان عدالت اداری قابل شکایت است و دولت نمی‌تواند واردکننده را ملزم به فروش کالای خود به دولت نماید و در واقع این بخشنامه به معنای مصادره اموال مردم می‌باشد.
وی گفت: نکته دیگر اینکه صرف نظر از آثار سوء این تصمیم در بازار خوراک دام و طیور در کوتاه مدت و دراز مدت، این بخشنامه پیام بسیار منفی و نگران‌کننده برای دیگر واردکنندگان کالا در بخش‌های مختلف دارد و در آینده ممکن است بدلیل شرایط کشور و در صورت افزایش نرخ یک کالا (که احتمال آن بدلیل تحریم‌ها زیاد است)، دولت کالای آنها را در اختیار گیرد و هرگونه که خود خواست عمل نماید.
به گفته وی، هراس از این دستورالعمل، به سرعت به بخش‌های دیگر سرایت نموده و همین مقدار کالا که با سختی وارد کشور می‌شود را محدودتر می‌کند و صرفا بخش دولتی با توان محدود خود باید واردکننده کالا باشد که این امر برای اقتصادی کشور خطرناک است.

 
نظرات شما
  •  

    دکتراحمدظهیرنیا گفت : ۹۱/۰۴/۲۰

    تصمیم فوق کاملابرخلاف اصل 44قانون اساسی که امروزه دولت باعنایت به سیاست های ابلاغی مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف به اجرای آن میباشداست عقب گرددرسیاست هازمانی که مدیریت ناتوان ازحل معضل ومشکلی است آفتی است که اگرگریبان مملکت رابگیردمشکل توان ازآن رهائی جست شرکت پشتیبانی اموردام باپیوندبارانت خواران کشتارگاهها درآستانه اتخاذسیاستی است که بعدازچندصباحی پی به غلط بودن آن خواهندبردبافرمول جدیدابداعی آقایان سویادرآینده ای نزدیک به قیمت 20000ریال هم بدست مرغدارنخواهدرسیداگرشک داریدچندروزی خویشتنداری فرمایدتاصدق عرایض هویداگرددانشاءالله

    پاسخ...
  •  

    امیر سلطانی گفت : ۹۱/۰۴/۲۱

    خدا عاقبت این صنعت رو به خیر کنه صنعتی که هزار تا متولی داره و هرکسی واسه خودش تصمیم میگیره الان تکلیف کسانی که جوجه داخل سالنهاشون دارند و پول نقد ندارند که به حساب پشتیبانی بریزند چیه ؟ اگر این آقایان برنامه ریزی درست و مبتنی بر واقعیت داشتند کار این صنعت و سایر صنایع به اینجا ختم نمیشد . چرا تمام کارها رو دست آقای م ل نمیسپرند تا خیال همه راحت بشه ؟آقای م ل یا م.م ما که دربست مخلصیم تورو خدا ببخش اگر به ساحتت توهین شد ! ظاهرا تا شما نخواهید این کار به سرانجام نمیرسه پس از شما عاجزانه طلب بخشش داریم و خواهش میکنیم تمنا میکنیم با همان سود 200٪درصدی عاید شده از واردات به کار خود ادامه دهید و این صنعت را نجات دهید آقای م.ل ما به سویای 1700 هم راضی هستیم مطمین باشید اگر شما بخواهید توزیع کنید دوستان وزارتخانه ایتان هم از مواضعشان کوتاه می آیند

    پاسخ...
  •  

    مرغدار از مشهد گفت : ۹۱/۰۴/۲۵

    دولت محترم این چه بخشنامه ای بود که اعلام کردید لااقل قیمت سویااگه 1700 تومان بود کم کم داشت پایین میومد به قیمت 1200و1000 هم داشتند به شرط بار گیری میفروختند اما یک دفعه ظرف 3 4 روز قیمت سویا در مشهد به2400 رسیده اون هم سویای به اصطلاح پشتیبانی که به کشتارگاه ها وکشتار کنها دادند اقاسیستم توزیع اشتباه میرید من که الان جوجه یکماهه دارم چکارکنم با این اوضاع قیمتها استرس پرورش مرغ داشته باشیم یا قیمت اجناس باز صدباره بگین مرغ رو5200 تومان بدین

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com