دولت به دامداران یارانه نخواهد داد

دولت به دامداران یارانه نخواهد داد
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد بود که  صنایع تکمیلی و تبدیلی، در حق دامداران جفا می کنند و شیر را به قیمت واقعی نمی‌خرند از طرف دیگر اتحادیه مرکزی دامداران درباره عواقب نخریدن شیر به قیمت مصوب از دامداران هشدار داده و اعلام کرده است که انگار باید دست روی دست بگذاریم تا این صنعت روز به روز نحیف تر و کم توان تر بشود؟  محمدرضا ملاصالحی،  قائم مقام معاون وزیر کشاورزی در امور دام و رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور و علیرضا عزیزاللهی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران وعلی آقا بابایی، دامدار در برنامه پیشخوان خبر این موضوع را بررسی کردند.
 محمدرضا ملاصالحی با اشاره به پرداخت یارانه دولتی در سه ماهه اول سال 93 گفت: دولت حسب وظیفه در سال 93 اجازه افزایش قیمت شیر خام به دامداران را داد و به دنبال آن مبلغ 225 میلیارد تومان نیز یارانه دولتی پرداخت کرد و قرار بود تا تابستان قیمت ها حقیقی شود.
قائم مقام معاون وزیر کشاورزی در امور دام در ادامه گفت: انجمن صنایع لبنی اجازه داشت تا قیمت تمام شده لبنیات را تا 15 درصد افزایش دهد که این کار را کرد اما ما به التفاوت این افزایش قیمت را به تولیدکنندگان پرداخت نکرد و در سال جدید نیز انجمن صنایع لبنی افزایش قیمت ها را اعمال کرد اما سهم دامداران بازهم پرداخت نشد که علت این کار هنوز برای ما مشخص نیست.
 رئیس مرکز اصلاح نژاد دام در ادامه گفت: در ابتدای سال 93 تصمیم براین بود تا با مشورت جهاد کشاورزی، انجمن صنفی دامداران و سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت واحدی برای شیر خام تعیین شود که جهاد کشاورزی به  قیمت شیرخام هرکیلو 1520 تومان رسید، انجمن صنفی دامداران به قیمت 1570 تومان درب کارخانه و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز قیمت 1500 تومان را اعلام کرد.
وی ادامه داد: در نهایت با رایزنی بین جهاد کشاورزی، انجمن صنفی دامداران و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به رقم 1440 تومان رسیدیم و قرار شد هرکیلو شیرخام با همین قیمت از دامدار خریداری شود که در عمل با قیمت 1200 تومان از دامدار خریداری شد.
ملاصالحی با اشاره تصویب افزایش قیمت صنایع لبنی توسط دولت اظهار داشت: دولت پارسال تصویب کرد که محصولات لبنی می توانند با فزایش قیمت 15 درصدی به دست مشتریان برسد که این افزایش قیمت توسط انجمن صنایع لبنی اعمال شد اما دامداران از این افزایش قیمت سهمی نگرفتند.
وی با اشاره به افزایش هزینه های تولید افزود: بعد از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها هزینه های تولید اعم از تهیه علوفه و مواد غذایی مکمل و نیز حامل های انرژی بالا رفت از طرف دیگر قیمت گوساله زنده برای اعزام به کشتارگاه نیز کاهش یافت به این ترتیب دامداران برای تامین هزینه هایشان با مشکل جدی روبرو شدند و همچنان روبرو هستند.
علیرضا عزیزاللهی دیگر کارشناس برنامه درباره قیمت گذاری شیر در کشور گفت: قیمت تمام شده شیر با توجه به شرایط تولید متفاوت است زیرا منابع مختلفی از جمله تولیدکنندگان صنعتی، عشایر، واحدهای تولیدی کوچک و محلی وجود دارند که تولید شیرخام توسط هر کدام قیمت خاص خود را دارد اما اساس قیمت گذاری برای ما واحدهای صنعتی است.
 مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: حدود دو سال است که هزینه های تولید در قسمت های مختلف تولید شیر و لبنیات افزایش چشم گیری داشته مانند قیمت خوراک دام که بالاترین هزینه های تولید را به خود اختصاص داده است که با اعمال هدفمندی یارانه ها این قیمت ها مضاعف شد که بازهم دامداران به قیمت 1440 تومان نیز راضی بودند اما در عمل قیمت هر کیلوگرم شیرخام با قیمتی کمتر از 1200 تومان از آنها خریداری می شود.
وی در ادامه به یارانه دولتی برای حمایت از دامداران اشاره و تصریح کرد: پارسال قرار بود دولت برای سه ماهه اول سال  300 میلیارد تومان به صنایع شیر و لبنی کشور یارانه بدهد که تنها 225 میلیارد تومان داد و بعد از آن تا به امروز ریالی یارانه پرداخت نکرده است.
علی آقا بابایی دیگر میهمان این برنامه به عنوان نماینده دامداران کشور گفت: مشکلات دامداران از سال 90 شروع شد و درست بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها که متاسفانه درست و اصولی اجرا نشد مشکلات تولید ما نیز بیشتر شد به طوری که امروز گاوهای شیرده ما گوشتخوار شده اند زیرا ما مجبوریم برای تهیه علوفه مورد نیاز گاوهای گوشتی خود را بفروشیم.
این دامدار ادامه داد: شیرخام به علت فساد پذیری خیلی زود فاسد می شود بنابراین قابل نگهداری نیست و سریع باید به کارخانجات شیر و لبنیات منتقل شود از طرف دیگر با قیمت هر کیلو شیرخام کمتر از 1200 تومان از پس هزینه های تولید برنمی آییم و این یک زنگ خطر برای کشور ماست و آثار سوء آن تا چند سال دیگر مشخص خواهد شد.
وی در پایان اظهار داشت: با این روند، ما به عنوان تولید کننده دیگر انگیزه ای برای تولید شیرخام نخواهیم داشت و همانطور که می دانید پایه تولید تمام محصولات متنوع لبنی از شیرخام است، وقتی شیرخامی تولید نشود سایر لبنیات نیز فرآوری نخواهند شد.
 
نظرات شما
  •  

    دامدار خراسانی گفت : ۹۴/۰۶/۱۷

    صنعتی که همیشه دست گدایی جلو دولت دراز کند همان بهتر که تعطیل شود..با توجه به خشکسالی ها و عدم بازدهی گاو های هلندی در اب و هوای ایران از اول هم رشد بیش از حد این واحد ها اشتباه بود

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com