دولت ارز نهاده‌های وارداتی را پرداخت کند

دولت ارز نهاده‌های وارداتی را پرداخت کند
یک وارد کننده نهاده‌های دامی گفت: دولت قبل از هر چیز ارز نهاده‌های دولتی را تامین کند و در مورد پرداخت یا عدم پرداخت مابه‌التفاوت ارز تصمیم‌گیری کند.
مهدی حاج‌حسینی، در پاسخ به آخرین وضعیت ترخیص نهاده‌های دامی مانده در گمرک گفت: 3 کشتی محموله نهاده‌های دامی مربوط به ما و 3 کشتی مربوط به واردکننده دیگر از گمرک جنوب با ارز 2477 تومان ترخیص شده است.
26 کشتی نهاده دامی از 4 ماه پیش با سفارش واردکنندگان در آبهای جنوب کشور به دلیل عدم تخصیص ارز سرگردان هستند و روزانه برای هر کشتی 20 هزار دلار دموراژ پرداخت می‌شود.
اخیراً با تغییر نرخ ارز مرجع از 1226 به 2477 تومان، دولت اعلام کرد مابه‌التفاوت این دو نرخ به وارد کنندگان پرداخت خواهد شد.
از این واردکننده نهاده دامی سئوال می‌شود، آیا مابه‌التفاوت دو نرخ ارز به شما پرداخت شد، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده است براساس قانون، این مابه‌التفاوت پرداخت خواهد شد اما تاکنون ریالی نداده‌اند.
به گفته حاج‌حسینی عدم پرداخت ارز برای ترخیص محموله‌ها و شفاف نبودن پرداخت مابه‌التفاوت دو نرخ ارز 1226 و 2477 تومان، مشکل اصلی وارد کنندگان نهاده است.
وی گفت: در صورتی که مابه‌التفاوت دو نرخ پرداخت نشود، واردکنندگان مجبورند محموله وارداتی را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنند که این مسئله سبب افزایش قمیت تمام شده تولید مرغ و تخم‌مرغ می‌شود.
وی با بیان اینکه با نرخ ارز 2477 تومان قیمت تمام شده نهاده‌های دامی بیش از آنچه در بازار آزاد به فروش می‌رود، می‌شود، گفت: وارد کنندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت بازار و نیز تسریع در تبدیل کالای خود به وجه نقد مجبور هستند، به قیمت پایین‌تری عرضه کنند.
حاج حسینی گفت: اخیراً اسناد واردات خود را به شرکت پشتیبانی امور دام برای تعیین نرخ جدید اعلام کردیم و آنها گفتند تنها مجاز به نرخ‌گذاری به محصولاتی که با ارز 1226 وارد می‌شوند هستند.
وی ادامه داد: با این پاسخ سازمان حمایت، وارد کنندگان باید خود اقدام به نرخ‌گذاری کنند که در این صورت با محاسبه ارز 2477 تومان قیمت نهاده‌های دامی بالا خواهد رفت.
این کارشناس کشاورزی و دام‌پروری گفت: 800 هزار تن ذرت و 500 هزار تن کنجاله سویا روی آب‌های جنوب وجود دارد و روزانه 600 هزار دلار دموراژ(هزینه معطلی کشتی) به آنها پرداخت می‌شود.
اخیراً صحبت‌هایی مبنی بر اینکه وارد کنندگان نهاده تمایل دارند در صورت عدم تخصیص ارز، محموله خود را به کشورهای همجوار بفروشند.
از حاج حسینی در این خصوص سئوال شد، گفت: به هرحال واردکنندگان نقدینگی زیادی برای واردات نهاده صرف کرده‌اند که فعلا روی آب‌ها بلوکه شده است، در صورتی که مجبور شوند چنین کاری بعید نیست.
این کارشناس کشاورزی و دام‌پروری تاکید کرد: وزارت صنعت به دنبال تصمیم اساسی برای تخصیص ارز است اما باید هر چه زودتر اعلام کند، معطلی بیش از اندازه به ضرر تولید کنندگان است.
به گزارش فارس اگر سیاست و برنامه مدیران ارشد جهاد کشاورزی در جهت حمایت از تولید داخل به جای تکیه بر واردات بود، نباید برای واردات خوراک دام و طیور که کالای پیچیده‌ای نیست، مجبور به دادن ارز (دلار) و عرض (آبرو) می‌شدیم که اکنون کشتی واردات نهاده به دلیل دعوای نرخ ارز روی آب شناور و دام و طیور زبان بسته گرسنه بماند، حمایت از کشاورز در حد این که ذرت و کنجاله سویا و پنبه‌اش را به موقع خریداری کنند، باعث تشویق تولید داخلی و خودکفایی شیر و گوشت می‌شود.
برخی منابع می‌گویند: قرار است برخی کالاها از فهرست 6 قلم کالای اساسی خارج شود، که در اینصورت مابه‌التفاوت ارز نیز به آنها داده نخواهد شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com