دوراهی حذف گله‌های مرغ‌های تخم‌گذار در صورت نداشتن بازار

دوراهی حذف گله‌های مرغ‌های تخم‌گذار در صورت نداشتن بازار
در حالی که میزان جوجه‌ریزی مرغ‌های تخم‌گذار در ماه‌های گذشته افزایش یافته است و صادرات تخم‌مرغ به بازارهای بین‌المللی نیز آغاز شده است، هنوز اقدامی برای ذخیره‌سازی مازاد تولید تخم‌مرغ صورت نگرفته که ادامه این وضعیت، پرورش‌دهندگان را ناگزیر به حذف گله‌های تولیدی می‌کند.
مدیرعامل اتحادیه مرغ میهن با اعلام این مطلب گفت: در صورتی که اختصاص مشوق صادراتی به صادرات تخم‌مرغ برقرار شود، حداقل سالانه 50 هزار تن با هدف‌گذاری بلندمدت 100 هزار تن صادرات تخم‌مرغ به کشورهای همسایه نظیر عراق، امارات، ارمنستان، افغانستان و تاجیکستان خواهیم داشت.
هدایت‌الله اصغری با اشاره به اینکه روزانه دوهزار و 500 تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود، افزود: هم‌اکنون در صورتی که مازاد تولید 10 هزار تنی تخم‌مرغ صادر یا خریداری و در قالب ذخیره‌سازی چرخشی در سردخانه‌ها نگهداری نشود، خسارت بالایی بر صنعت مرغداری وارد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: میزان جوجه‌ریزی در ماه گذشته طبق برنامه مشخص شده انجام شده است، ولی در صورتی که بازار معرفی برای محصول تولیدشده وجود نداشته باشد، واحدهای مرغ تخم‌گذار گله‌های تولیدی خود را حذف و مشکلات بعدی را برای صنعت تخم‌مرغ به مراتب دشوارتر از تولید گوشت مرغ و شیر ایجاد می‌کند.
صادرات پودر تخم‌مرغ در دستور کار قرار گیرد
این مقام مسئول ادامه داد: با فرآوری تخم‌مرغ می‌توان آن را به شکل پودر تخم‌مرغ با هدف صادرات، بسته‌بندی کرد و در مراحل بعدی محصولات جانبی برگرفته شده از پودر تخم‌مرغ مانند محصولات بهداشتی، غذایی، و دارویی را با ارزش افزوده صادر کرد.
اصغری تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد اختصاص 700 تومان برای هر کیلوگرم برای صادرات 50 هزار تن تخم‌مرغ را داده است، ولی تا به امروز بعد از گذشت یک ماه به‌صورت نهایی مصوب نشده است.
وی در پایان یادآور شد: هم‌اکنون تخم‌مرغ به قیمت یک‌هزار و 400 الی یک‌هزار و 200 تومان درب کارخانه فروخته می‌شود که در خوشبینانه‌ترین حالت با در نظر گرفتن قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی مرغدار در فروش هر کیلوگرم 800 تومان ضرردهی دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com